با دردانه موتور خودروهای ایرانی آشنا شوید/ پیشرانه TU5 چه ویژگی هایی دارد؟

    کد خبر :995064
پیشرانه TU5

برکسی پوشیده نیست که پیشرانه TU5 خودرو 206 تیپ، یکی از شناخته‌ شده‌ترین موتورهایی بوده که موردتوجه قرار گرفت و خودروهای بسیاری نیز به آن مجهز شده است.

بازتاب- از جمله اتومبیل‌هایی که این پیشرانه را در خود دیدند باید به پژو ۲۰۶، پژو 405SLX، پژو پارس و حتی دانگ فنگ h۳۰ کراس اشاره کرد. از آنجایی که شرکت ایران خودرو در بیشتر خودروهای خود از این موتور استفاده کرده، این موضوع موجب شناخته شدن و محبوبیت آن شد. در این مطلب قصد داریم بیشتر با پیشرانه پرکاربرد TU5 آشنا شویم.

در ابتدا باید بیان کرد که TU5 بخشی از سری موتورهای TU شرکت پژو سیتروئن است. از دیگر موتورهای این سری باید به TU2 ,TU3 ,TU5 ,TUD ,TUX اشاره کرد و چند مدل دیگر هم وجود دارد. هر یک از این پیشرانه‌ها مشخصات خاص خود را دارند. اگرچه مشخصه متفاوت بوده، اما ساختار همگی یکسان است.

از همین رو شرکت پژو سیتروئن پیشوند یکسانی برای هریک استفاده کرد. نخستین بار سال 1986 بود که شرکت سیتروئن به اختراع پیشرانه TU پرداخت. اگرچه این سری چندین مدل داشته اما یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین آنها TU5 است. به طور کلی خودروهایی چون سیتروئن AX ، سیتروئن C2 ، سیتروئن C3 ، سیتروئن BX، پژو ۱۰۶ ، پژو ۲۰۵ ، پژو ۲۰۶ ، پژو ۲۰۷ ، پژو ۳۰۱ و پژو ۳۰۶ از سری پیشرانه TU در آنها استفاده شد.

این پیشرانه نخستین بار روی پژو 206 قرار گرفت و بسیار شهرت پیدا کرد. با موفقیت این موتور، ایران خودرو آن را در مدل‌هایی چون ۴۰۵ ،پارس، رانا، ۲۰۶ صندوقدار، پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۷ صندوقدار و دانگ فنگ h۳۰ کراس تعبیه کرد. از ویژگی‌های TU5 می‌توان به مصرف پایین، شتاب خوب، سرعت مناسب و عملکرد قابل توجه آن اشاره داشت.

پیشرانه TU5 یک موتور 4 سیلندر 1587 سی سی بوده که در دو مدل 8 و 16 سوپاپ به تولید می‌رسد. پیشتر مدل 8 سوپاپ به کار گرفته می‌شد اما بعدها کنار گذاشته شده است. حال مدل 16 سوپاپ با قدرت 109 اسب بخار ارائه می‌شود. شاید در روی کاغذ عدد بزرگی نبوده اما برای خودروهای شهری گزینه ایده آلی تلقی می‌شود.

پیشرانه TU5

ناگفته نماند خودروهای بسیاری به پیشرانه TU5 مجهز هستند و این نشان می‌دهد که توانسته رضایت مخاطبان خود را کسب کند. مصرف این موتور باتوجه به هر خود متفاوت بوده اما در 206 هر 100 کیلومتر 6.5 لیتر است.

بنابراین باید آن را جز کم مصرف‌ترین و بهینه‌ترین موتور خودروهای ایرانی می‌توان تلقی کرد. این پیشرانه دارای قدرت مناسب و مصرف بهینه بوده که به همراه آن استهلاک کمی هم دارد. این موتور در کنار هر نوع گیربکسی انعطاف پذیری داشته و توانسته موردتوجه صاحبین خودرو قرار گیرد.

در ادامه مشخصات کلیدی پیشرانه TU5 را عنوان می‌کنیم:

  • حجم موتور 1587 سیسی
  • تعداد سیلندر 4
  • نسبت تراكم 10.5
  • قدرت موتور 110 اسب بخار در 5800 rpm
  • حداكثر گشتاور 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه
  • سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای با پاشش الکترونیکی
  • نوع سوخت بنزین با اكتان 95
  • تعداد سوپاپ 16
  • سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقه‌ای)
  • استاندارد حد آلایندگی Euro III
  • سیستم سوخت: انژکتوری
  • سرعت سرعت 190 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب صفرتا 100 کیلوتر: 11 ثانیه در خودرو پژو 206 با وزن 2504 کیلوگرم

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید