همدلی و نقد مشفقانه عامل تقویت وفاق ملی و راهگشای مشکلات کشور

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۳:۳۸
    کد خبر :97172

مقامات،شخصیت ها،فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارزیابی مثبت از فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارند: همدلی و نقد مشفقانه همواره موجب تقویت وفاق ملی و راهگشای مشکلات و بازگشت آرامش به کشور می شود.

رئیس جمهوری شامگاه سه شنبه در نخستین گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم پس از تشکیل دولت دوازدهم گفت: در ایام انتخابات فضای کشور به رغم این که بسیار رقابتی بود و همه جناح‌های مختلف و رقبای انتخاباتی فعال بودند، اما در عین حال فضا بسیار اخلاقی و قاعده‌مند بود. یعنی همه قواعد بازی را بلد بودند.
وی ادامه داد : اگر می خواهیم به اهدافی که ملت، انقلاب و نظام ما می‌خواهد برسیم، راهی جز وحدت، اتحاد و تعامل با یکدیگر نداریم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: فضای سیاسی را اگر بخواهم بسنجم، من این فضای یک ماه گذشته را خیلی می‌پسندم.
وی با بیان این که در این یک ماه گذشته انتقادها سالم‌تر و نرم‌تر بود و لحن‌های خشونت‌آمیز در فضای رسانه‌ای ما کمتر دیده می‌شد، گفت: حتی در مجلس شورای اسلامی ما برای رأی اعتماد وزرا، فضای بهتر و زیباتری را نسبت به دولت یازدهم مشاهده کردیم. اینکه همه با هم و کنار هم باشیم و اگر نقدی داریم دلسوزانه و مشفقانه همدیگر را نقد کنیم و به فکر اهداف بلند آینده‌مان باشیم بسیار مهم است و باید این مسأله را مدنظر قرار دهیم.
در این راستا بسیاری از مقامات،شخصیت ها و فعالان سیاسی کشور و منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سخنان رئیس جمهوری بر این باورند که توسعه هوشمندانه و خیرخواهانه فعالیت های اجتماعی و سیاسی بر مبنای رعایت اصول اخلاقی و افزایش آگاهی و همدلی همه جانبه توسط کنشگران، نخبگان سیاسی و اجتماعی و عموم مردم به تحقق آرمان های مردم سالاری دینی کمک می کند و این بلوغ سیاسی را می توان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مشاهده کرد.

** مردم ایران خواهان وحدت و همدلی هستند
محسن بیگلری عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر افزایش آگاهی سیاسی مردم ایران، گفت: ایرانیان روز به روز هوشمند تر و آگاه تر از گذشته در صحنه های سیاسی کشور ظاهر می شوند و حضور پرشور و مشارکت بالای آنها در انتخابات ریاست جمهوری 96 بر این مساله تاکید دارد.
وی با بیان این که انتخابات این دوره ریاست جمهوری در فضای اخلاقی و سازنده برگزار شد، گفت: همه گروه ها و جناح های سیاسی در این انتخابات اخلاق را رعایت کردند، البته ممکن بود برخی مواقع شاهد فضاهای تخریبی باشیم، ولی در کل این فضاها بسیار کم بود.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس یادآور شد: در انتخابات گذشته، شاهد فضاهای تخریبی و دعواهای شدیدی میان گروه های مختلف سیاسی و همچنین گاهی میان مردم بودیم ولی امروز می بینیم مردم ما آگاهانه، حساس و هوشیار و در فضای آرام سیاسی گزینه خود را انتخاب کردند و گروه ها و جناح های مختلف نیز وحدت و تعاملشان با یکدیگر را بیشتر از قبل کرده اند.
وی با تاکید بر این که امروز گروه ها و جناح های سیاسی نیز در فضای سیاسی آرام تری کارهای خود را دنبال می کنند اظهار داشت: در گذشته شاهد تنش های بسیاری در میان گروه های مختلف بودیم ولی امروز این گروه ها ضرورت وحدت و همدلی را بیشتر از گذشته حفظ کردند.
وی تصریح کرد: با همدلی و برادری می توان کشور را ارتقا داد، رشد و پیشرفت کشور در گرو تعامل و همدلی گروه های مختلف سیاسی و قوای سه گانه است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با یادآوری این که مجلس در رای اعتماد به کابینه، برادری خود را به دولت ثابت کرد، بیان کرد: مجلس در دور گذشته نسبت به دولت یازدهم تندتر وارد عمل شد ولی در دولت دوازدهم شاهد بودیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همدلی و تعامل با دولت گام برداشتند و دولت را همراهی کردند،

** شاهد توسعه آگاهی همه جانبه درکشور هستیم
محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار کرد: با توسعه آگاهی همه جانبه و تکرار و تمرین در فعالیت های اجتماعی هوشمندانه و خیرخواهانه، کشور ، نظام و جامعه در حرکتی مستمر به سمت تکامل قرار گرفته و رفتارها سنجیده تر، عقلانی تر و با موازین ایمانی و قانونی و علمی سازگاری و تطبیق بیشتری می یابد.
وی با یادآوری این حرکت در چرخه عمر جامعه گفت: اگر چه نتیجه عمل برخی انحصار طلبی ها بهم زدن چنین مسیراصولی و مبتنی بر قواعد ایمانی و علمی و عرفی است ولی در نهایت و مجموع قاعده و طبیعت مسیر حرکت جامعه به سمت تکامل و رشد حرکت است و این به دلیل رشد وسیع آگاهیهای فردی و اجتماعی ملت ایران است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما نیازمند فضای بازتر و ایمن تری برای منتقدین و مصلحین و پرسشگران در جامعه هستیم، همچنین باید برای رسانه ها، محیط های علمی و دانشگاهی، تشکلهای قانونی وسمن ها و احزاب فضای باز و ایمن تری ایجاد شود.
نجفی یادآور شد: ما بایستی به سمتی حرکت کنیم که ظرفیت و امکان تضارب اندیشه، افکار و نقدها در یک فضای خیرخواهانه و سازنده، به دور از کینه توزی و دشمنی ورزی ها وجود داشته باشد و امنیت بیشتری برای مصلحین و خیرخواهان جامعه فراهم شود و نگرانی از نقد و پرسشگری به قاعده را، به حداقل برسانیم.
وی تاکید کرد: آنگاه در چنان فضائی نگرانی از پرسشگری نداریم چرا که مجموعه داشته های معرفتی، علمی و تجربی متراکم در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی و فرهیختگان کشور در حوزه های مختلف به خوبی از امکان و قابلیت پاسخگویی و رشد و توسعه ظرفیتهای معرفتی خود و جامعه برخوردار هستند، البته این سیر منطقی مادام که تعهد در عمل به این معارف و آموخته ها در جای جای اداره کشور توسط مردم مشاهده شود ادامه خواهد داشت و طبعا در صورت انحراف از این معیارها پاسخگویی به امری دشوار بدل خواهد شد.
این نماینده مجلس ادامه داد: امروز همه متوجه این مساله شده اند که مصلحت فردی و جمعی و ملی در رعایت قواعد کار گروهی وجمعی است با فهم و پذیرش همه تفاوتها و بلکه اختلافات. اگر بخواهیم در دراز مدت به منافع فردی و گروهی و اجتماعی و ملی دست یابیم مسیرش در رعایت قواعد و اصول عقلانی، قانونی، ایمانی و اخلاقی و علمی است، امروز ان شاءالله همه متوجه این مساله هستند که هنجارشکنی از هرنوع آن موفق نخواهد بود، مصلحت دین و دنیا و کشور و مردم و نظام در رعایت حقوق و هنجارهای همه جانبه قانونی آحاد شهروندان در کشور است.
وی تاکید کرد: ما همه معتقد به رشد و توسعه کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی و … هستیم که تبلور کمی و کیفی احصاء شده آن در بستر زمان را در قالب سند چشم انداز بیست ساله، سیاستهای مندرج در اقتصاد مقاومتی و اهداف مندرج در برنامه ششم توسعه کشور مشاهده نمود که برای دستیابی به این اهداف و داشتن جامعه برخوردار، نیازمند به کارگیری مقتصدانه همه منابع و سرمایه ها ی کشور با همه تفاوت و تنوع ها هستیم.
نجفی درباره رای اعتماد مجلس به کابینه دولت دوازدهم گفت: مجلس حداکثر همراهی خود را با دولت در بحث کابینه انجام داد و مجلس همراهی نسبتا تمام و کمالی را با دولت داشت، در عین حال نمایندگان مجلس دولت را در تحقق اهداف همیاری و البته نظارت خواهند کرد.

** تعامل ملت ودولت از طریق شبکه های اجتماعی در پیشرفت جامعه تاثیرگذار است
همچنین مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی در این زمینه با یادآوری این که معتقد به نقد آزادانه، آگاهانه و محترمانه هستیم، گفت: تعامل دو سویه بین ملت و دولت با پل ارتباطی شبکه های اجتماعی می تواند در پیشرفت و ترقی جامعه مهم و تاثیرگذار باشد
وی افزود: شبکه های اجتماعی از اوایلی که در ایران تاسیس و راه اندازی شد همراه با تندی ها و کاستی هایی به ویژه در بین برخی اعضای آنها بودیم.
محتشمی ادامه داد: اکنون شاهدیم که در این شبکه های اجتماعی رفته رفته دارد جا می افتد که این آزادی خشونت و آزادی هتک به آزادی بیان مثبت تبدیل شود به نوعی هم می توانیم در رابطه دولت و ملت به ویژه در دولت دوازدهم آن را مشاهده کنیم.
دبیرکل حزب آزادی یادآور شد: ملت در انتخابات با رای 24 میلیونی آقای دکترروحانی را انتخاب کردند بنابراین این نشان می دهد که یک نوع آزادی خواهی آگاهانه و محترمانه در نقد سیاست ها و عملکرد دولت شاهد بودیم که این انتخاب صورت گرفت و امیدواریم که روز به روز این فضا بهبود پیدا کند و شبکه های اجتماعی جایگاه اصلی خود را در ایجاد پل ارتباطی بین مردم و دولت نقش خوبی را ایفا کنند.
محتشمی اضافه کرد: ما معتقد به نقد آزادانه، آگاهانه و محترمانه هستیم. نقدها باید توسط همه آحاد ملت صورت بگیرد.
این فعال سیاسی گفت: نخبگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی نخبگان هنری و ورزشی به عنوان وجدان عمومی جامعه کاستی ها را به مسوولین و تصمیم سازان و مجریان جامعه گوشزد کنند و جاهایی که لازم است تذکرات داده شود تذکر دهند و نقاطی هم که نشان دهنده عملکرد مطلوب دولت است را برای مردم بازگو کنند.
وی تاکید کرد: یک تعامل دو سویه بین ملت و دولت با پل ارتباطی شبکه های اجتماعی می تواند در پیشرفت و ترقی جامعه مهم باشد.

** مردم در فضای سیاسی کشور احساس آرامش می کنند
محمد کاظمی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: امروز همه مردم و گروه های مختلف این احساس را دارند که فضای سیاسی کشور آرام تر و با طمانینه تر از قبل شده است.
وی افزود: در ایام انتخابات شاهد برخی تخریب ها بودیم ولی این تخریب ها آن حدی نبود که آرامش جامعه را به هم بزند، ما در کشورهای اروپایی شاهدیم که رقابت های انتخاباتی سرسختی بین گروه ها و افراد وجود دارد و فضا بسیار تند است ولی انصافا این فضا در ایران وجود نداشت و آرامش خاصی در کشور حاکم بود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز انصافا در ایجاد این آرامش و طمانینه نقش زیادی داشت، ما شاهد بودیم در مجلس برخی گروه های سیاسی که با مواضع دکتر روحانی موافق نبودند، انصافا به وزیران دولت رای دادند، رای این افراد و گروه ها به وزیران دکتر روحانی در راستای منافع ملی و مصالح کشور بود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: امروز سه قوه باید با وحدت و همدلی در رشد و پیشرفت کشور گام بردارند، برای تقویت این فضا و حفظ این آرامش سیاسی کشور، قوه قضاییه هم باید گام های موثری بردارد.
کاظمی گفت: قوه قضاییه باید در راستای تقلیل محکومیت های زندانیان امنیتی و سیاسی، مرخصی به محکومین، عفو به برخی زندانیان و حل مشکلات آنان گام بردارد، این مساله می تواند نقش سازنده در تقویت فضای آرامش جامعه داشته باشد.
این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سه قوه باید با همدلی و صمیمیت مشکلات اساسی مردم خصوصا بیکاری و اشتغال را حل کنند.
وی گفت: امروز همراهی قوای مجریه و مقننه بسیار خوب است، نمی گوییم که این همراهی از سوی قوه قضاییه وجود ندارد، همراهی وجود دارد ولی این همراهی باید تقویت شود.

** همدلی در کشور پدیده مبارکی است که نویدبخش رفع مشکلات خواهد بود
ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمین نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سخنان رییس جمهوری گفت: همدلی و وحدتی که بین سران قوا و مسئولان مشاهده می شود پدیده مبارکی است که نوید بخش رفع مشکلات و ایجاد یک فضای سالم روانی و امن در جامعه است.
وی اضافه کرد: مشاهده همدلی و همراهی سران قوا و دست در دست هم گذاشتن برای حل مشکلات کشور قابل تقدیر و توجه است.
رئوفیان با بیان این که چرخش مبارکی در کشور مشاهده می شود ، ادامه داد: امروز همه مسئولان ارشد نظام باید با کنار گذاشتن آنچه در گذشته آسیب جدی به کشور زده بود را در جهت رفع مشکلات مردم وحرکت در مسیر پیشرفت اقتصادی و تحقق وعده های رئیس جمهوری در ایام انتخابات قدم بردارند .
دبیر کل حزب ایران زمین همچنین اظهارکرد: هر زمان که احساس می شد بین سران قوا برخوردی بوجود آمده است به بدنه جامعه به دلیل این که این افراد الگو بودند،آسیب وارد می شد که در آن شرایط باید منتظر حوادث ناگوار نیز می بودیم که البته بارها دامن جامعه و کشور و نظام را گرفت .
رئوفیان همچنین گفت: ولی این بار وحدت وهمدلی سران قوا در جهت حفظ و انسجام کشور قابل تقدیر و توجه است چراکه این همدلی به بدنه جامعه سرایت می کند وموجب آرامش و ساماندهی امور و نیازهای مردم می شود .
وی افزود: از دیگر دستاوردهای همدلی فرهنگ سازی است که می تواند در کنار رویکردهای سیاسی برای نزدیک تر شدن به منظور حل مشکلات جامعه موثر باشد و در گذشته خصوصا در دولت های نهم ، دهم ویازدهم از این منظر آسیب دیدیم .
دبیر کل حزب ایران زمین اضافه کرد: با شروع دولت دوازدهم مسائلی که مطرح شد خصوصا بعد از سخنان رئیس قوه قضاییه آنچه شنیدیم در جهت وحدت وکمک به قوای سه گانه بود تا همه قوا دست در دست هم برای حل مشکلات حرکت کنند .
رئوفیان گفت: امیدوارم در عرصه فرهنگی که پیش نیاز توسعه اقتصادی و در عرصه اقتصادی که پیش نیاز توسعه سیاسی است، شاهد قدم های بزرگ تری از سوی مسئولان و همه دست اندرکاران نظام باشیم .

** در حوزه های حساس خصوصا سیاست خارجی یک صدا از کشور بلند شود
همچنین مرتضی صفاری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تاکید بر این که فضای سیاسی کشور سالم تر و سازنده تر ازگذشته شده است، گفت: در تبلیغات انتخابات در دوره های قبل شاهد برخی بداخلاقی ها بودیم اما در این دوره این برخوردها بسیار کمتر شد که این نشان دهنده رشد مردم سالاری است.
وی اضافه کرد: جامعه در عرصه دموکراسی در حال تکمیل و رشد است .
صفاری یادآور شد: کاهش بداخلاقی ها در دوران انتخابات و پس از آن نشان دهنده تحول و تکامل سیاسی در کشور است و بیانگر این است که ما در حوزه های رقابت، أصول بازی را رعایت می کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما باید در حوزه های سیاسی أصول را همه جانبه رعایت و نظرات خود را به صورت نقد سازنده و نه تخریبی بیان کنیم، زیرا نقد سازنده باعث رشد کشور می شود.
صفاری نطنزی افزود: در جامعه مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آن باید نگاه ملی ایجاد شود و همه دست در دست هم برای حل آن گام بردارند، نباید انتخاباتی برگزار شود و موضوعات و تخریب ها بر مبنای آن ادامه یابد، این به وحدت ملی ضربه می زند.
وی همچنین گفت: ما امروز در حل بسیاری از مسائل کشور خصوصا در موضوعات اقتصادی نیاز به وحدت داریم و همه باید با کمک همدیگر مشکلات را حل کنیم.
عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی باید انتقادها را با هدف سازنده مطرح کرد و نباید به تخریب افراد روی آورد، باید در موارد مهم و سرنوشت ساز یک صدا از کشور بلند شود.
صفاری نطنزی خاطرنشان کرد: در رای اعتماد به وزیران دولت دوازدهم نیز در مجلس شاهد فضای بهتری نسبت به دوره قبل بودیم، مجلس تعامل بیشتری با دولت داشت که در نتیجه رای اعتماد مشاهده کردیم، نگاه مجلس همکاری و تعامل با دولت است.

** همه جناح ها ضرورت بازگشت به فضای آرام سیاسی را درک کرده اند
علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در مورد سخنان روحانی گفت: هر سال در حوزه دموکراسی یک قدم جلوتر می رویم به عنوان نمونه در هر انتخابات ما شاهد مشارکت بیشتر مردم و همچنین بهتر و سازنده تَر شدن فضای سیاسی کشور هستیم.
وی افزود: در هر دوره مشاهده می کنیم که تبلیغات در انتخابات درحال تحول است و فضاهای رقابتی و مشارکت مردم افزایش یافته است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مقایسه اجمالی انتخابات سال های ٨٨ ، 92 و 96 به روشنی نشان دهنده افزایش فرهنگ رقابت های انتخاباتی است.
رحیمی با تاکید بر این که مردم همواره خواهان آرامش در کشور هستند، گفت: مردم انتظار ندارند اختلاف مدیریتی بین دستگاه های دولتی و با رسانه ای شدن دغدغه و ناآرامی در سطح جامعه ایجاد کند.
وی یادآور شد: امروز همه گروه ها و جناح ها در یک نگاه ملی و مشترک کاملا ضرورت بازگشت به فضای آرام سیاسی در جامعه را درک کرده اند.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس افزود: پیش نیاز اهداف توسعه ای کشور، تأمین آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی جامعه است ، آرامش در فضای سیاسی تاثیر مثبت و مستقیم در فضای اجتماعی و فعالیت های اقتصادی خواهد داشت.
رحیمی ادامه داد: اگر به دنبال امنیت سرمایه گذاری در داخل کشور هستیم یکی از شاخص های آن، آرامش سیاسی در کشور است که این امر با همدلی و همکاری همه گروه ها و جناح ها با حفظ مواضع جناحی و اصولی امکان پذیر است.
وی خاطرنشان کرد: مجلس در رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم نشان داد که علاوه بر این که نگاه به آینده دارد نگاهی تعاملی و سازنده نیز دارد که این نگاه سازنده منافاتی با استفاده از إبزار نظارتی مجلس و پاسخگویی وزیران و رییس جمهوری به مجلس نخواهد داشت.

** وحدت و انسجام داخلی نیاز امروز کشور است
همچنین داود محمدی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره سخنان اخیر رییس جمهوری گفت: با توجه به شرایط کلی امروز منطقه و تلاش های آمریکا علیه ایران نیاز کشور بیش از پیش انسجام داخلی و وحدت است.
وی افزود: هرچه وحدت وانسجام میان نیروهای داخلی بیشتر شود منافع آن به ملت می رسد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: البته این بدان معنی نیست که از دولت انتقاد نشود بلکه انتقادها باید مشفقانه ودلسوزانه ودر جهت رفع مشکلات و کاستی ها باشد و قطعا نقدهای تندوکنایه آمیز و خدای ناکرده خصمانه نه تنها آثار مثبت ندارد بلکه باعث ایجاد کدورت و خلل در بین نیروهای انقلابی داخل کشور می شود.
عضو فراکسیون امید مجلس همچنین اظهارکرد: در موضوع انتقاد مهم ترین مساله باید حفظ و تقویت منافع کشور و دلسوزانه و در جهت رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد.
محمدی تصریح کرد: هرچه از اصطکاک و تنش فاصله بگیریم برای کشور بهتر است و دولت نیز بهتر می تواند در مسیر حرکت به سوی پیشرفت و اقدامات اساسی گام بردارد .
وی همچنین گفت: در جلسات رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم مشاهده شد که مهم ترین نگاه نمایندگان کارآمدی ، تعهد وپاکدستی و توجه به مساله اقتصاد ومعیشت مردم بود و بسیاری از وزیران با آرای بالای 200 رای اعتماد راهی کابینه شدند .
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان برای این که دولت زودتر کارهای خود را آغاز کند و با پشتوانه بالاتری قدم بردارند اقبال خوبی در رای اعتماد به کابینه نشان دادند و انتظار این است دولت نیز قدم های خوبی در جهت رفع مشکلات اقتصادی مردم بردارد و وزیران در جهت وعده هایی که در روز رای اعتماد دادند حرکت کنند .

** تنش زدایی از برنامه های دولت دوازدهم با هدف حفظ منافع نظام وملت است
از سوی دیگر محمد قمی نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی درباره سخنان رییس جمهوری با تاکید بر این که دولت دوازدهم با تجربه ای که از دولت گذشته کسب کرد، فضای جامعه را به سمت وحدت هدایت می کند، گفت: دولت تدبیر و امید همواره تنش زدایی را مورد توجه قرار داده که این اقدام در جهت حفظ منافع نظام ومردم تاثیر گذار است .
دولت دوازدهم با تجربه ای که از دولت یازدهم کسب کرد فضای جامعه را به سمت وحدت هدایت کرد.
وی ادامه داد: دیدار رئیس جمهوری با علما، شخصیت های سیاسی ، فراکسیون های مجلس ، نیروهای مسلح ارتش و سپاه و استفاده از آنها در دولت دوازدهم سبب شد تا زمینه های تنش زدایی در جامعه بوجود آید و وحدت حاکم شود .
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین اظهارکرد: با توجه به منطقه آشوب زده خاورمیانه و وجود تنش در اطراف ایران از جمله در افغانستان ، پاکستان ، عراق ، سوریه ویمن که استکبار و صهیونیست ها و عربستان تلاش می کنند اسلام آمریکایی را جایگزین اسلام ناب محمدی کنند امروز بیشتر از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام نیازمندیم .
قمی گفت: تنش زدایی حرکتی از سوی کل نظام است که منفعت آن به کل خواهد رسید و این اقدام در جهت منویات امام راحل و رهبر معظم انقلاب و پاسداری از خون شهیدان وهم بستری مناسب برای خدمتگزاری است .
وی خاطرنشان کرد: پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) همواره امت اسلامی را به وحدت دعوت کرده اند و امام بزرگوار و رهبری هم همواره بر این موضوع تاکید داشتند ودر قضایای قبل از انقلاب و حضور مسلمانان در عربستان به مساله وحدت وانسجام مسلمانان تاکید می کردند.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس دهم تصریح کرد: مساله وحدت می تواند اختلافات را هم کاهش دهد .

** ادبیات مبتنی بر همدلی و نقد مشفقانه همواره موجب تقویت وفاق ملی می شود
محمد حیدری دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه کشور نیز در گفت وگو با ایرنا در این زمینه اظهار کرد: بخشی از فضای حاکم بر رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی به استقرار وضعیت دولت برمی‌گردد به عبارتی اگر از 6 ماه قبل از انتخابات و یک ماه بعد از آن را با وضعیت فعلی مقایسه کنیم به تفاوت‌هایی می رسیم.
وی ادامه داد: وضعیت فعلی که آقای روحانی به عنوان فضای مطلوب و مناسب از نقدها و نظرات موافقان و مخالفان به آن اشاره می‌کند، در اصل ایده‌آلی برای همدلی همه گروه‌های سیاسی برای یکپارچگی و پیشرفت محسوب می‌شود؛ فضایی که به دور از تخریب، اگر ضعفی وجود دارد، با نقدی دلسوزانه و مشفقانه مسائل بیان شود.
این کارشناس رسانه تاکید کرد در چنین فضایی دولت به عنوان مجری برنامه‌های توسعه‌ محور در حوزه‌های مختلف می‌تواند از نظرات تمام کارشناسان بهره ببرد تا به اهداف عالی کشور تحقق ببخشد. همواره آرامش در میان اردوگاه‌های سیاسی کشور و قوای سه‌گانه موجب ثبات کشور بوده است.
مدیر مسئول روزنامه «مملکت» همچنین به این بخش از سخنان رئیس جمهوری مبنی براین که فضای سیاسی را اگر بخواهم بسنجم، من این فضای یک ماه گذشته را خیلی می‌پسندم و در این یک ماه گذشته انتقادها سالم‌تر و نرم‌تر بود و لحن‌های خشونت‌آمیز در فضای رسانه‌ای ما کمتر دیده شد و این که همه با هم و کنار هم باشیم و اگر نقدی داریم دلسوزانه و مشفقانه همدیگر را نقد کنیم ، اشاره کرد و گفت: نقد دلسوزانه در تعاملات جهانی نیز وضعیت متعادل‌تری را برای دولتمردان به وجود می‌آورد همچنین تجربه نشان داده است که آرامش در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور محصول خردورزی و توجه به منافع ملی نیست.
حیدری تصریح کرد: شاید تعبیر سکوت در برابر پیروزی و استقرار رقیب سیاسی واژه بهتری برای توصیف شرایط فعلی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل نیز در مقاطعی، بعد از انتخابات شاهد چنین شرایطی بوده‌ایم. به هر حال فارغ از ایده‌آلی که رئیس جمهوری از آن به عنوان شرایط مطلوب فضای سیاسی نام برده‌اند، در واقعیت نیز انتظار می‌رود گروه‌‌های سیاسی کشور به تهدیدهای خارجی و شرایط بین‌المللی توجه کنند.
مدیر مسئول نشریات نیک و نو و هفته نامه چراغ همچنین گفت: گاهی یک مصاحبه یا یک خبر در رسانه‌های داخلی می‌تواند دست‌آویزی برای برخورد در سطح بین‌المللی شود، مصداق آن را در ماجرای شمول تحریم بانک مرکزی به دلیل مصاحبه ریاست آن در دوره دولت آقای احمدی‌نژاد نام برد.
حیدری تصریح کرد: این همراهی گروه‌های سیاسی و اصلاح ادبیات حاکم بر نقدها و همراهی دولت به هر دلیلی که رقم خورده است این وضعیت خواه به دلیل پذیرش حاکمیت سیاسی جناح مخالف یا به دلیل درک شرایط کشور در صحنه معادلات بین‌المللی، توجه به بیانات رهبرمعظم انقلاب در موضوع نقد و حدود آن و همچنین رفع اختلافات داخلی، در صورت تداوم میوه شیرینی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید