حقوق بازنشستگان؛ حقی اندک که به موقع پرداخت نمی‌شود

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۵۴
    کد خبر :909014

بازنشستگی دوره ای برای رهایی از مسئولیت شغلی و زمانی برای تفریح و استراحت است. اما این دوران دغدغه های خاص خود را دارد. علاوه بر اضطراب های احساسی مثل پایان مفید و موثر بودن، استرس اقتصادی نیز در این دوران به وجود می آید. در نتیجه حقوق بازنشستگی برای تامین مالی در این دوران بسیار مهم است. در این مطلب به بررسی حقوق بازنشستگان در سال 1401 پرداخته ایم.

بازتاب- هر فردی در دوران بازنشستگی بعد از سال ها خدمت به جامعه، در پی تامین بدون دغدغه رفاه زندگی است. بر این اساس میزان حقوقی که ماهیانه تا پایان عمر، به افراد دارای شرایط بازنشستگی ، تعلق می گیرد اهمیت زیادی می یابد.

قانون بازنشستگی

مطابق بند «15» ماده «2» قانون تامین اجتماعی، بازنشستگی ، عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به کار ، به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون .

این قانون ، برای افراد دارای شرایط بازنشستگی ، مزایایی نظیر حقوق بازنشستگی را در نظر گرفته است که این مساله ، نحوه محاسبه و شرایط متفاوتی را در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری دارد.

شرایط برخورداری از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401

در صورتی که افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی ، به مدت 20 سال ، حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند ، مردان در 60 سالگی و زنان در 55 سالگی ، مستحق گرفتن حقوق مستمری بازنشستگی خواهند شد .

هم چنین اگر حق بیمه خود را به مدت 30 سال پرداخت کرده باشند، مردان در سن 50 سال و زنان در سن 45 سال ، این حق را خواهند داشت که حقوق بازنشستگی یا مستمری را دریافت کنند .

در مورد کارگران مشاغل سخت نیز، اگر آن ها ، 20 سال پی در پی یا 25 سال به صورت نامتوالی ، حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند ، بدون مطرح شدن شرط سنی، می توانند ، بازنشسته شوند.

شرایط برخورداری از حقوق بازنشستگان کشوری 1401

مطابق قانون استخدام کشوری، یکی از شرایط برقراری حقوق بازنشستگی کشوری ، داشتن 60 سال سن و یا بیشتر از 60 سال ، با هر میزان سابقه خدمت و یا داشتن 55 سال سن و حداقل 30 سال سابقه خدمت است.

اگر شخص استخدام شده ، مردی با سابقه کار 25 سال یا بیشتر باشد که 50 سال یا بیشتر هم سن دارد ، و یا زنی باشد که سابقه کارش ، 20 سال یا بیشتر باشد، می تواند ، درخواست بازنشستگی بدهد و در صورت موافقت سازمانی که برای آن خدمت می کند ، مستحق دریافت حقوق بازنشستگی 1401 و مستمری بشود.

میزان افزایش حقوق بازنشستگی 1401

مبلغ حقوق بازنشستگی 1401، برای افراد مختلف ، متفاوت است و این تفاوت ، به پایه حقوق فرد و سابقه کار کردن وی ، بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

طبق تصویب مجلس حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی در سال ۱۴۰۱ با ده درصد افزایش مواجه خواهد شد و رقم آن متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از ۵ میلیون تومان کمتر باشد.

در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی نیز بر اساس اعلام دولت، میزان مستمری حداقلی بگیران، تا 57 درصد، اضافه خواهد شد و این افزایش، برای سایر سطوح 38 درصد، می باشد.

زمان واریز افزایش حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، میرهاشم موسوی- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی- اظهار کرد: اطمینان می‌دهیم به‌محض تصویب میزان و چگونگی افزایش حقوق امسال بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در هیأت‌ دولت، مابه‌التفاوت حقوق اردیبهشت ماه این جمعیت را در دو روز پایانی همین ماه پرداخت کرده و مابه‌التفاوت فروردین ماه را نیز در ماه‌های خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز کنیم.

وی ادامه داد :بازنشستگان عزیز نگران نباشند، ما آمادگی کامل داریم به محض تصویب موضوع در هیأت‌وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم. این افزایش حقوق، طبق مصوبه شورای عالی کار است.




1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. شاپور گفت:
    مخالفم ۱

    سلام چرا داریم به طرفی میریم که در بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق برخی افراد دارد حقوق نجومی نزدیک می شویم و قشر پایین هنوز روی ۴ میلیون است در همسانسازی حقوق بالا ۵ میلیون افزایش داشت حقوق پایین ۲۰۰ هزار تومان این کجا عدالت است
    افزایش یک حقوق ۱۵ میلیونی بشود ۵ میلیون
    و افزایش برای حقوق ۴ میلیونی بشود ۲۰۰ هزار تومان
    این کجا همسانسازی است
    لطفا بر تصمیمات تامین اجتماعی و افزایش ریالی برای گروهها نظارت کنید

دیدگاهتان را بنویسید