کوچکترین حسگر دوربین موبایل توسط Omnivision معرفی شد

    کد خبر :888767

شرکت چینی Omnivision موفق شده کوچک‌ترین پیکسل‌های ممکن برای دوربین یک گوشی هوشمند را بسازد. این پیکسل‌های 0.56 میکرومتری را باید فراتر از موفقیتی صرفاً علمی دانست، زیرا در آینده امکان حذف برآمدگی دوربین و افزایش رزولوشن را برای نسل بعدی گوشی‌های هوشمند فراهم خواهد آورد.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_Omnivision گفته که این پیکسل‌های جدید برای ثبت تصاویر نیاز به انرژی بالایی ندارند و از این رو شارژ گوشی‌های هوشمند را به سرعت خالی نمی‌کنند. این شرکت همچنین از قابلیت تشخیص فاز چهارگانه که امکان افزایش سرعت فوکوس را به وجود می‌آورد، به عنوان دیگر ویژگی شاخص این پیکسل‌ها یاد کرده است.

پیکسل‌های 0.56 میکرونی حتی از طول موج نور قرمز نیز کوچک‌تر هستند. پیش از این طول موج نور قرمز را محدوده‌ای برای ساخت پیکسل‌های کوچک می‌دانستند که حال این محدودیت توسط Omnivision از میان برداشته شده است.

این پیکسل‌های ریز به Omnivision اجازه داده‌اند تا یک حسگر دوربین 200 مگاپیکسلی بسازد. این شرکت انتظار دارد اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به این حسگر تا سال 2023 میلادی به بازار راه پیدا کنند.

 

 

البته این تنها تلاش برای افزایش رزولوشن دوربین‌ها بدون افزایش سایز حسگر نیست؛ چندی پیش محققان چینی موفق شدند با استفاده از فناوری کوانتوم دات یک حسگر تصویر رنگی تولید کنند که بسیار مقاوم، کوچک و حساس است. از این رو امکان دارد در آینده حسگرهای کوانتوم دات جای حسگرهای CMOS فعلی را بگیرند.

کارشناسان اعتقاد دارند که پیکسل‌های 0.56 میکرومتری می‌توانند علاوه بر گوشی‌های هوشمند به انواع دیگر دوربین‌های دیجیتال نیز راه پیدا نمایند و راه را برای ساخت دوربین‌های تجاری با رزولوشن‌های گیگاپیکسلی باز کنند.

البته نمی‌توان در این مورد با قطعیت نظر دارد، زیرا بالاتر نیاز پردازشی دستگاه‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید