رونمایی فرانسه از نسل جدید قطارهای فوق سریع/ عکس

    کد خبر :846240

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در چهلمین سالگرد معرفی نخستین قطار فوق سریع، در ایستگاه راه‌آهن لیون شهر پاریس از نسل جدید این قطارها رونمایی کرد.

به گزارش یورونیوز، این مراسم بخشی از برنامه بلندپروازانه دولت فرانسه برای روزآمد کردن شبکه حمل و نقل ریلی این کشور است. دولت قرار است ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو در شرکت ملی راه‌آهن فرانسه سرمایه گذاری کند.

قطارهای فوق سریع جدید (TGV M)، قرار نیست رکورد ۳۲۰ کیلومتر در ساعت نسل پیشین را بشکنند، اما آنها با محیط زیست سازگارتر و بزرگ‌ترند و نیز رفاه بیشتری برای مسافران به همراه خواهند داشت. طراحی آیرودینامیک جدید امکان صرفه‌جویی ۲۰ درصدی انرژی را می‌دهد.

نسل جدید قطارهای فوق سریع فرانسه، ساخت شرکت آلستوم، از ۲ سال دیگر وارد شبکه ریلی این کشور می‌شود.

پاریس تا برلین در یک ساعت؛ نگاهی به پروژه آینده قطارهای فوق‌سریع اروپا

گر یک چیز مسافران اروپایی را ترغیب کند که از هواپیما به قطار رو بیاورند کاستن بسیار از مدت‌زمان سفر است. شرکت‌هایی نظیر زِلِروس در اسپانیا و «نِوومو» در لهستان می‌کوشند تا با طراحی خط قطار هایپرلوپ به رویای سفرهای فوق‌سریع جامه عمل بپوشانند.

چنین سامانه‌ای که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۵ عملی شود فاصله پاریس تا برلین را در یک ساعت خواهد پیمود.

طرح قطار فوق‌سریع «زلروس» هم یکی از پروژه‌های ارائه‌شده در مسابقهٔ طراحی هایپرلوپ در سال ۲۰۱۵ بود که از سوی گروه اسپیس ایکس ایلان ماسک برگزار شده بود. طراحان جوان هایپرلوپ زلروس دو جایزهٔ «بهترین طراحی» و «بهترین سیستم پیشرانه (موتور)» را از آن خود کرد.

تیم طراحان انگیزه مضاعفی یافتند و اکنون تیمی ۱۵۰ نفره پروژه خود را تجاری کرده‌اند و در حال آزمایش روی نمونه‌های اولیه هستند. هدف این طرح رسیدن به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت بدون انتشار هیچگونه آلاینده‌ای است.


ماکت بخشی از قطار هایپرلوپی زلروسzeleros

هایپرلوپ سیستمی است که هر دو نوع اصطکاک حرکتی میان قطار و ریل و قطار و هوا به به حداقل می‌رساند و سبب می‌شود که بازدهی انرژی حرکتی در آن ۵ تا ۱۰ بار بیش از حمل‌ونقل هوایی باشد.

ایدهٔ حمل‌ونقل به‌وسیله هایپرلوپ نخستین بار در اوئل قرن نوزدهم از سوی جورج مدهورست مطرح شد اما ایلان ماسک با انتشار طرحی در سال ۲۰۱۳ روح تازه‌ای در آن دمید.

از سوی دیگر طراحان شرکت نوومو در حال حاضر بر ساخت ریل‌های مغناطیسی (مگ‌ریل) تمرکز کرده‌اند و امیدوارند که پیش تا سال ۲۰۲۵ بتوانند پروژه این ریل‌ها را عملیاتی کنند. آنها گرچه پروژهٔ هایپرلوپ را نیز در دست دارند اما می‌گویند رسیدن به امکان عملیاتی کردن هایپرلوپ‌ها چند دهه زمان می‌برد.

ماکت بخشی از قطار هایپرلوپی زلروسzeleros

هایپرلوپ سیستمی است که هر دو نوع اصطکاک حرکتی میان قطار و ریل و قطار و هوا به به حداقل می‌رساند و سبب می‌شود که بازدهی انرژی حرکتی در آن ۵ تا ۱۰ بار بیش از حمل‌ونقل هوایی باشد.

ایدهٔ حمل‌ونقل به‌وسیله هایپرلوپ نخستین بار در اوئل قرن نوزدهم از سوی جورج مدهورست مطرح شد اما ایلان ماسک با انتشار طرحی در سال ۲۰۱۳ روح تازه‌ای در آن دمید.

از سوی دیگر طراحان شرکت نوومو در حال حاضر بر ساخت ریل‌های مغناطیسی (مگ‌ریل) تمرکز کرده‌اند و امیدوارند که پیش تا سال ۲۰۲۵ بتوانند پروژه این ریل‌ها را عملیاتی کنند. آنها گرچه پروژهٔ هایپرلوپ را نیز در دست دارند اما می‌گویند رسیدن به امکان عملیاتی کردن هایپرلوپ‌ها چند دهه زمان می‌برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید