تبلیغات هوشمندانه یا نژادپرستی؟ پرسشی که نیاز به پاسخ مسئولان شرکت هراز دارد
اخیراً تصویری از دو بطری شیر مربوط به کارخانه تولیدی هراز در فضای مجازی منتشر شده که با حواشی فراوانی رو به رو شده است؛ تصاویری که بسیاری عقیده دارند نوعی توهین و نژادپرستی در آن نمایان است.
به گزارش «بازتاب»، تصاویر مورد اشاره مربوط به دو بطری شیر خوراکی است که یکی شیر بدون افرودنی و اصطلاحاً شیر معمولی است و روی بطری آن تصویری از یک بچه سفید پوست نقش بسته است و دیگری شیرکاکائو که روی آن تصویری از یک پسر بچه رنگین پوست نقش بسته است.
اقدام مورد اشاره شرکت لبنی هراز که برای نمایش تفاوت میان شیرکاکائو و شیر معمولی از تصویر دو پسر بچه سفید پوست و رنگین پوست استفاده کرده است، با حواشی فراوانی در فضای مجازی همراه شده است و بسیاری این اقدام را نوعی توهین و نژاد پرستی تلقی کرده اند.
برخی کاربران فضای مجازی با اشاره به اینکه این نوع خلاقیت در حوزه تبلیغات که نوعی توهین و نژادپرستی در ضمیر آن پنهان است، در کشورهای غربی می تواند عواقب قضایی و پیگردهای حقوقی داشته باشد، از عدم واکنش مسئولان مربوطه به این مسئله گلایه کرده اند.
البته اتفاقی که در مورد محصولات لبنی شرکت هزار به آن اشاره شد و نوعی رفتار نژادپرستانه تلقی می شود، مسبوق به سابقه بوده است و پیش از این نیز رفتار مشابهی در این باره در مورد بستنی قهوه کاله حواشی فراوانی به پا کرد؛ جایی که شرکت کاله برای معرفی خاص بستنی قهوه خود از تصویر یک کودک معصوم رنگین پوست روی جلد محصول استفاده کرد و باعث رنجش بسیاری از شهروندان شد.
به هر صورت شاید اگر در آن زمان مسئولان ذی ربط واکنش درخوری در مورد این اتفاق از خود نشان می دادند و یا اساساً در مورد نوع طرح و بسته بندی های محصولات تولیدی ساز و کار و قانونمندی را اجرایی کرده بودند، شاهد تکرار چنین رفتاری اینبار در مورد محصولات لبنی شرکت هراز نبودیم.
گفتنی است، شرکت لبنی دوشه آمل برند تجاری هراز یکی از بزرگترین شرکتهای تولید لبنیات در ایران است که در سال 1386 در شهر آمل افتتاح شد و محصولاتی چون ماست، پنیر، دوغ، دسر، کشک، شیر، خامه و کره تولید می کند.