مابه التفاوت ۱۲ هزار میلیاردی بوجه شهرداری از کجا می‌آید؟

    کد خبر :681821

بودجه حدود ۱۸ هزار میلیاردی و انقباضی سال ۹۸ شهرداری تهران قرار است در جهشی ۱۲ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۹ به ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد و این جهش بی‌سابقه در سال‌های گذشته یک سؤال مهم را با خود به همراه دارد و آن این است که این حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان قرار است از کجا تأمین شود؟

شهرداری روی کدام برگ برنده خود حسابی هزارمیلیاردی باز کرده است. محسن هاشمی اعلام کرده که بودجه انبساطی مورد توافق همه اعضا در جلسات هم‌اندیشی بوده و دلیل افزایش ۲۵درصدی آن تورم و افزایش پروژه‌های عمرانی است. او گفته است که پروژه‌های حمل‌و‌نقل عمومی‌محور به جای خودرومحور، پروژه‌های محیط‌زیستی و پسماند و تکمیل پروژه‌های نهایی در اولویت قرار دارند.

اما نکته قابل توجه این است که هاشمی در پاسخ به این سؤال که حالا با این بودجه انبساطی هزارمیلیاردی، مردم می‌توانند نسبت به توسعه شهر در سال آینده امیدوار باشند یا نه، گفته است: مرز امید و واقعیت متفاوت است. اما پیروز حناچی، شهردار تهران که روز گذشته برای تقدیم بودجه به شورا در جلسه علنی حضور داشت، در توضیح ویژگی‌های بودجه ۳۰هزارمیلیاردی سال ۹۹ گفت: قطعا تعیین این رقم با شرایط اقتصادی موجود، موجب بهبود شاخص‌ها و رونق اقتصادی بیشتر در شهر خواهد شد.

به گزارش شرق، در حقیقت تلاش شده در شرایط بد اقتصادی موجود تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و حجم نقدینگی زیاد را که در حوزه اقتصادی تهدید است در تهران به فرصت تبدیل کنیم. او گفته که سهم بخش عمرانی نسبت به سال جاری ۴۳‌درصد افزایش پیدا کرده و جمع درآمد‌ها با رقمی بیش از ۱۵ هزار میلیارد ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته که نشان از مثبت‌بودن تراز مالی شهرداری است.

پولداری و شعار در نیمه دوم

نکته قابل توجه در اظهارات شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران این است که این توجه به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و توجه مضاعف به حمل‌ونقل عمومی و ایجاد تغییر در تهران احتمالا در جهت همان شعار‌های «تهران برای همه» یا «تهران شهر امید» است تا در نیمه دوم عمر مدیریت شهری آن را شروع کنند.

در دو سال گذشته تاکنون شورا و شهرداری تهران همواره از بی‌پولی، ورشکستگی و بدهی‌های چند ده هزار میلیاردی صحبت کرده‌اند و حالا قرار است با بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی تهران را متحول کنند. با این حال درباره برخی از بخش‌ها ابهاماتی وجود دارد که باید منتظر ماند تا جزئیات بیشتر بودجه منتشر شود. حناچی گفته است که ۴۷ درصد بودجه عمرانی، ۳۸ درصد هزینه‌ای و ۱۵ درصد تملک دارایی است و در توضیح بخش عمرانی چند عدد ارائه کرده است.

او گفته برای توسعه مترو ۳۴۲۰ میلیارد تومان، برای خرید اتوبوس ۵۰۰ میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت پیاده‌راه در نظر گرفته شده و به جز بخش مترو که احتمالا برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ هم اعتبار کمی خواهد داشت، باید بپرسیم که با ارقام جدید اقتصادی فعلی با ۵۰۰ میلیارد تومان چند اتوبوس داخلی یا خارجی می‌توان خریداری و ناوگان اتوبوس‌رانی را متحول کرد؟

افزایش درآمد شهرداری از کجاست؟

شورای شهر تهران چندی‌قبل هم کلیات متمم بودجه شش هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران را تصویب کرد و با این تصویب بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این یعنی شهرداری تهران در سال ۹۸ با وجود شرایط اقتصادی سخت و محدودیت‌های منابع مالی توانسته به منابعی دست یابد که دیگر نگرانی‌های قبل برای اداره خود را ندارد.

بهمن سال گذشته مجید فراهانی در نشست تشریح بودجه سال ۹۸ شهرداری، به رشد هشت‌درصدی بودجه ۹۸ اشاره کرد و گفت: «در شرایطی که بودجه سال ۹۷ با ۲۰ درصد کسری روبه‌رو و کشور با تحریم و رکود اقتصادی مواجه است، این افزایش مناسب نیست. از همین حالا برای بودجه سال ۹۸ کسری درخورتوجهی پیش‌بینی می‌شود که این موضوع موجب می‌شود در ارقام بودجه پیشنهادی شهرداری تجدید نظر کنیم».

این یعنی برای سال جاری همان عددی را که لازم بود برای اداره شهر تأمین شود، در نهایت در متمم بودجه پیشنهاد داده‌اند و گویا تأمین هم شده و خیالشان راحت است و حالا برای سال آینده پنج هزار میلیارد تومان بیشتر از این رقم را پیشنهاد داده‌اند و حتما با متمم بودجه سال ۹۹ این ۳۰ هزار میلیارد تومان بیشتر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید