فلور نظری: تعدادی بازیگرمیلیاردی بگیر پول‌های تلویزیون و تئاتر را درو می‌کنند

    کد خبر :643864
تعدادی بازیگرمیلیاردی بگیر پول‌های تلویزیون و تئاتر را درو می‌کنند

فلور نظری با انتقاد از دستمزدهای میلیاردی برخی و عدم توجه به پیشکسوتان و کاربلدها، گفت: حقیقتاً باندبازی و رفیق‌بازی خیلی زیاد شده و جمع‌شان جمع است؛ با همدیگر نقش تقسیم می‌کنند و این نگاه‌های سطحی و بدون مایه خیلی زیاد شده است.

 

“شور عشق” را برای نادر مقدس بازی کرد و در “تب” رضا کریمی هم حاضر شد؛ در “رویای خیس” پوران درخشنده هم روی پرده نقره‌ای دیده شد اما شاید مدیوم فراگیرتری که “فلور نظری” را سر زبان‌ها آورد تلویزیون بود که در سریال‌های “چراغ جادو” همایون اسعدیان، “دوران سرکشی” کمال تبریزی، “شب آفتابی” قاسم جعفری، “نوعروس” بیژن میرباقری، “مزرعه آفتابگردان” فریدون حسن‌پور، “مسافری از هند” قاسم جعفری و “تب سرد” علی‌رضا افخمی ایفای نقش کرد.

 

حضور در پروژه‌هایی مثل “خانه به دوش” و “متهم گریخت” رضا عطاران و “ارث بابام” سیدجواد رضویان و “مرد 2 هزار چهره” مهران مدیری و حتی “گسل” علی‌رضا بذرافشان جلوه جدیدی از بازیگری “فلور نظری” را در معرض دید مخاطب قرار داد.

 

او این روزها نقش عفت سریال “حکایت‌های کمال” را بازی می‌کند؛ اما نسبت به گذشته کم‌کارتر شده است و به همین بهانه‌ها گفت‌وگویی با “فلور نظری” کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

جمعشان جمع است و نقش تقسیم می‌کنند!

 

* سؤال اول من این است که آیا بی‌تعهدی تهیه‌کنندگان کارنابلد، وجود گروه و باندبازی و رابطه‌بازی شما را کم‌کار کرده و یا دلایل دیگر دارد؟

 

حقیقتاً باندبازی، رابطه‌بازی و رفیق‌بازی خیلی زیاد شده و جمعشان جمع است؛ با همدیگر نقش تقسیم می‌کنند؛ و این نگاه‌های سطحی و بدون مایه خیلی زیاد شده است.

 

حرفه‌ای‌ها کم‌کار و حتی بعضاً بیکار شده‌اند

 

* امروز بسیاری از حرفه‌ای‌های ما کمتر کار می‌کنند چون بر این باورند سریال‌های تلویزیونی یک‌شکلند و آن دلچسبی سابق را ندارد؟

 

امروز خیلی حرفه‌ای‌های ما مثل خودم که فوق‌لیسانس بازیگری دارم و در دانشگاه تدریس می‌کنم، کم‌کار و حتی بعضاً بیکار شده‌ایم؛ من 25 سال است که بازیگری می‌کنم و خود تلویزیون و رسانه مرا معروف کرد؛ در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی خصوصاً طنز، ایفای نقش کرده‌ام اما باندبازی و رفیق‌بازی باعث شده تا حرفه‌ای‌ها کم‌کار شوند و این واقعیتی اسف‌بار است. مردم بازی ما را دوست دارند و دیگر چگونه بگویند! هزاران هزار بار در خیابان و فضای مجازی، حتی دایرکت اینستاگرام نوشته‌اند ما بازی شما را دوست داریم؛ کارهای شما نوستالژی‌اند و می‌خواهیم امثال شما را ببینیم اما متأسفانه حرفه‌ای‌ها کم‌کار و حتی بعضاً بیکار شده‌اند.

 

فیلمنامه‌ها تکراری و ضعیفند!

 

* بسیاری از بازیگران کاربلد هم اعتقاد دارند فیلمنامه‌های تلویزیون تکراری شده‌اند و بازیگر آن سریال‌ها نمی‌شوند؟

 

فیلمنامه‌ها هم تکراری شده‌اند و هم ضعیفند. یا به موقع سفر برخورد می‌کنند و نمی‌توانند در آن سریال‌ها حاضر شوند.

 

فیلمنامه‌ها کامل شود و بعد کلید بخورد

 

* مشکل دیگری که در سریال‌های تلویزیون ما دیده می‌شود تصویب فیلمنامه بعضاً با طرح و سیناپس و یا چند قسمت نوشته کلید می‌خورد؛ در این راستا کاراکترها از عاقبت اتفاقات و سرنوشتشان خبر ندارند.

 

بله. این کار اشتباهی است و باید کارها نوشته شوند و بعد کلید بخورند و حتی فیلمنامه تصویب شود. با این شرایط بازیگر به شخصیت‌پردازی درستی می‌رسد و نهایتاً باورپذیری ماجراها و اتفاقات سریال‌ها هم اتفاق می‌افتد.

 

گفتم خدا نکند از روی فالوور، بازیگر انتخاب کنند!

 

* به نظرتان تقسیم نقش‌ها در مهمانی‌های خاص، نقش‌فروشی و توجه بیش از حد به فالوورهای برخی سلبریتی‌ها که مؤلفه انتخاب در فیلم یا سریال محسوب می‌شود و نقش می‌گیرند؛ حقیقت دارد؟

 

اینکه در مهمانی‌ها نقش تقسیم می‌شود و یا نقش می‌فروشند و از روی تعداد فالوور، بازیگر انتخاب می‌شود را دقیقاً نمی‌دانم؛ اما اگر چنین باشد اسف‌بار است. متأسفم که من همیشه این اتفاقات را شنیده‌ام و با خودم گفته‌ام “خدا کند آنقدر سطحی و بی‌مایه نباشند که به فالوورهای بازیگر نگاه کنند و به او نقش بدهند. من هم شنیده‌ام که می‌گویند نقش‌ها در میهمانی‌ها هم تقسیم می‌شوند، اینها یعنی فساد! اگر همه این اتفاقات حقیقت داشته باشد خیلی تأسف‌بار و ناراحت‌کننده است.

 

از واژه سلبریتی متنفرم!

 

* یکی از معضلاتی که امروز خصوصاً در فضای مجازی، مخاطبان با آن برخورد می‌کنند و بعضاً به جامعه هم آسیب می‌زند، اظهارنظر برخی از سلبریتی‌ها است؛ نظر شما در این باره چیست؟

 

اولاً از واژه سلبریتی متنفرم! ما بازیگریم؛ بازیگری که زحمت‌کشیده، تئاتر کار کرده و خون دل خورده تا چهره‌ای شود که همه او را می‌شناسند. من بازیگرم و کارم را از تئاتر شروع کردم و خیلی سخت کار کردم و درس خواندم. در این راستا گاهی اوقات توأمان درس‌خواندن،‌ کارکردن و بچه‌داری را با هم پیش بردم. بنابراین از واژه سلبریتی متنفرم! ما ایرانی‌ایم و بهتر است طبق روال گذشته بگوییم بازیگر!

 

در این عرصه‌ها دخالت نمی‌کنم و حرفی نمی‌زنم

 

اینکه بازیگران درباره هرچیزی نظر می‌دهند به خودشان مربوط است و کاملاً شخصی است و لابد اطلاعات دارند که نظر می‌دهند. من اصولاً بازیگری‌ام که اگر چیزی با سواد من مطابقت و سنخیت نداشته باشد وارد آن حوزه نمی‌شوم و در این عرصه‌ها دخالت نمی‌کنم و حرفی نمی‌زنم. خیلی در اطلاع‌رسانی و اخبار،‌ مواظبت می‌کنم و از مراجع معتبر نقل قول می‌کنم؛ اینکه بی‌گدار به آب بزنم من شخصاً این کار را نمی‌کنم.

 

بازیگرانی پس از یک‌عمر مسافرکش و سلبریتی‌هایی در یک‌روز میلیادر شدند

 

* موافقید که نظام‌نامه‌ای برای عدالت نقش‌دادن و دستمزدهای نجومی عده‌ای خاص و نظارت و نوعی روانشناسی سلبریتی‌ها تدوین و اجرایی شود؟

 

من با شما موافقم، بازیگرانی هستند که روی رفیق‌بازی، کارهای متعدد و نقش‌های قابل توجه به آنها پیشنهاد می‌شود. نمی‌گویم بازی‌های‌شان خوب نیست اما دلیل نمی‌شود، میلیاردها تومان به آنها بدهند. در کنارشان بازیگرانی هستند که به نان‌ شب‌شان محتاجند و نمی‌دانند اجاره‌خانه‌شان را چه‌طور بدهند. برخی از بازیگران حرفه‌ای و کاربلد در تنهایی که خودش زجرآور است، بدون پول و بدون درآمد خاصی که زندگی‌شان را بگذرانند حتی بعضاً مجبورند مسافرکشی و از راه‌های دیگری کسب درآمد کنند. مردم این بازیگران را می‌شناسند و برای‌شان حرمت و ارزش قائلند. واقعاً برای بازیگرانی که شناسنامه دارند و مردم آنها را می‌شناسند سخت است مسافرکشی یا هر کار دیگری بکنند.

 

باید دستمزدها کنترل شوند

 

به نظرمن باید رسیدگی کنند و دستمزدها رویه مشخص و معینی داشته باشد و این اتفاق باید از طرف خانه سینما و صداوسیما چارچوب و نظام‌مندی به خود بگیرد؛ چرا که برخی برای یک روز بازی، میلیاردی دستمزد می‌گیرند و به بعضی‌ها هم اجحاف می‌شود که اصلاً منصفانه نیست. بنابراین باید نظامنامه سینمایی داشته باشیم و دستمزدها کنترل شوند؛ ماجرای آنهایی که برای یک روز میلیاردی درمی‌آورند و بازیگران حرفه‌ای پیشکسوتی که حتی در اجاره‌خانه‌شان مانده‌اند.

 

من همیشه از ائمه‌اطهار استمداد می‌طلبم

 

* اعتقاد ویژه‌ای به ائمه‌اطهار دارید و بارها گفته‌اید که در کارهایتان از اهل‌بیت استمداد کمک می‌خواهید؟

 

خوشبختانه از اولین روزی که سرکار می‌روم و حتی سرکاری نیستم همیشه در زندگی توکلم به خدا است و از ائمه‌اطهار و اهل‌بیت استمداد می‌طلبم. از آن بزرگواران می‌خواهم بهترین‌ها را برای من رقم بزنند؛ برای همه بازیگرانی که تلاشگر و با سوادند و سال‌ها خون‌دل خورده‌ و به اینجا رسیده‌اند و از ائمه‌اطهار می‌خواهم همیشه کمک کنند.

 

برای مدیران صداوسیما هم مهم بود کارهای خوب ساخته شود

 

* دوست دارید شاهد چه اتفاق و تحولی در تلویزیون و سینما باشیم؟

 

دوست‌دارم تلویزیون به همان سال‌های قبل برگردد؛ یادم می‌آید 20 سال پیش، آن موقعی که وارد تلویزیون شدم چقدر انگیزه داشتند، سریال‌های خوبی ساخته می‌شد؛ کارهای فاخری را مردم می‌دیدند و مدیران سازمان صداوسیما هم آدم‌هایی بودند که برایشان مهم بود همه کار کنند، همه پول درآورند و سریال‌های خوبی روی آنتن برود. متأسفانه الان سه چهار بازیگر دستمزد میلیاردی می‌گیرند و کارهای متعدد به آنها پیشنهاد می‌شود؛ همان تئاتر را هم خراب کرده‌اند و پول‌های آنجار را درو می‌کنند؛ برای تئاتری از 25 میلیون تا 100 میلیون می‌گیرند. در صورتی که من بازیگر تئاترم و از این خبرها نیست، ما از این پول‌ها نگرفتیم و بسیاری از کاربلدها هم نگرفتند. باز همین‌ها وارد تلویزیون می‌شوند و تلویزیون را هم خراب می‌کنند. پول‌های وحشتناک می‌گیرند که اصلاً تلویزیون چنین پول‌هایی به کسی نداده است. تلویزیون به همان کارآمدی 20 سال پیش خود بازگردد که همه در کنار هم به اصالت‌ها و دقت در کیفیت بیشتر توجه می‌کردند و امیدوارم تلویزیون صاحب مدیرانی کارآمد و خوش‌فکر و خوش‌ذوق شود و مردم شاهد کارهای خوب و با کیفیتی باشند.

 

بازیگری طنز را با هجو اشتباه گرفته‌اند

 

* شما بازیگر “خانه به دوش” و خیلی از کارهای خوب طنز در سینما و تلویزیون بودید چرا امروز در مسیر خنداندن آنقدر ضعیف و بدون دانش برخورد می‌شود و در مسیر ابتذال قرار گرفته‌ایم؟

 

چون الان می‌روند از کسانی استفاده می‌کنند که مردم به زور هم خنده‌شان نمی‌گیرد؛ بازیگری طنز را با هجو اشتباه گرفته‌اند و مردم هم ناراضی‌اند؛ طوری‌که در خیابان می‌رویم این گلایه‌ها و انتقادات را با ما در میان می‌گذارند.

 

نقش عفت را در “حکایت‌های کمال” بازی می‌کنم

 

* درباره نقشتان در سریال “حکایت‌های کمال” صحبت کنید که چه‌طور به شخصیت‌پردازی رسیدید؛ مشکلی که امروز تلویزیون دست به گریبان آن است؟

 

با من تماس گرفتند و نقش “عفت” را به من پیشنهاد کردند؛ متن “حکایت‌های کمال” را خواندم و دوست داشتم؛ فکر می‌کنم به موقعیت داستانی سریال رسیدم و شخصیت‌پردازی شکل گرفت.

 

“صداهای خاموش” در رسانه‌های خانگی

 

* از کارهای جدیدتان بگویید و اینکه دوست دارید بازیگر کدام ژانر و کدام کارها باشید؟

 

“صداهای خاموش” را در نوبت اکران داشتم اما شنیدم که در رسانه‌های خانگی توزیع شده است.

 

 

دوست دارم در کارهای دینی بازی کنم

 

* اگر سریال دینی و مذهبی ساخته شود دوست دارید کدام نقش را به شما بدهند و در میان کارهایی که ساخته شده دوست داشتید بازیگر کدام نقش و سریال دینی باشید.

 

من در اوایل کارم که به 25 سال پیش برمی‌گردد در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی بازی کردم که نقش خواهر و همسر شهید را عهده‌دار شدم. در کار تاریخی بازی کردم و سریال‌های دینی و مذهبی را همیشه دوست داشته‌ام؛ اما متأسفانه این نوع نقش‌ها و کارها هم در ورطه پارتی‌بازی‌ها قرار گرفته است. نفسم به نفس کار بسته است و امیدوارم کار پیشنهاد شود.

 

جای فیلم‌های ترسناک در تلویزیون خالیست

 

* جای چه نوع ژانرها و موضوعاتی در تلویزیون خالیست؟

 

ژانرهای وحشت و جنایی؛ فیلم‌های ترسناک باید در تلویزیون ساخته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید