تویوتا یاریس 2020 رونمایی شد

  • خودرو
  • پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۰۲
    کد خبر :628185

تویوتا از هاچ‌بک یاریس ۲۰۲۰ رونمایی کرد که روی پلتفرم جدید TNGA سوار می‌شود و تا سال آینده راهی بازارهای جهانی خواهد شد. ساخت نسخه‌های اسپرت یاریس نیز در دستور کار قرار دارد.

 

تویوتا به‌تازگی از هاچ‌بک یاریس ۲۰۲۰ خود در ژاپن رونمایی کرد. خودروی کوچک و کاملاً جدید از پلتفرم تازه‌ای بهره می‌برد و نوآوری شگفت‌آوری را برای این کلاس از خودروها به ارمغان خواهد آورد. نانسی هابل، مدیر ارشد ارتباطات محصول تویوتا در آمریکای شمالی در این زمینه گفت:

برای آمریکای شمالی، ما به تولید تویوتا یاریس که در کارخانه‌ی مزدا در مکزیک ساخته می‌شود، ادامه خواهیم داد. هاچ‌بک تویوتا یاریس ۲۰۲۰ در اروپا از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود و تا نیمه اول سال ۲۰۲۰ نیز در استرالیا عرضه خواهد شد. البته این خودرو در ژاپن نیز به فروش می‌رسد.

تویوتا یاریس جدید قابلیت‌های و نوآوری‌های خودروهای بزرگ را در کلاسی عرضه می‌کند که عمدتاً به قیمت مناسب و تجهیزات کم شناخته شده‌اند. از فناوری پیشرفته‌ی کمک‌راننده گرفته تا صندلی‌های چرخان، سیستم تمام چرخ محرک و سیستم محرکه‌ی هیبریدی، در این هاچ‌بک پنج‌در کوچک عرضه می‌شود.

تویوتا یاریس جدید براساس پلتفرم Toyota New Global Architecture یا به‌طور اختصاری TNGA ساخته شده است. اشکال مختلفی از این پلتفرم خودرو در زیرمجموعه‌ی وسیعی از محصولات تویوتا قرار می‌گیرند که از جمله می‌توان به سدان‌های کمری و آوالون، پریوس و RAV4 و کرولا اشاره کرد. استفاده از پلتفرم TNGA منجر به کاهش وزن حدود ۵۰ کیلوگرمی خودرو می‌شود. استحکام اسکلت‌بندی نیز حدود ۳۰ درصد برآورد شده، در حالی که مرکز ثقل خودرو نیز ۱۵ میلی‌متر پایین آورده شده است.

هاچ‌بک تویوتا یاریس ۲۰۲۰ تغییرات زیادی نسبت به گذشته دارد که از جمله می‌توان به بازسازی کامل مجموعه‌ی فنی اشاره کرد. به نظر می‌رسد حداقل چهار پیشرانه در یاریس وجود داشت باشد؛ از جمله می‌توان به پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتری سه سیلندر با جعبه‌دنده CVT اشاره کرد. همین پیشرانه با سیستم هیبریدی یا جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته نیز عرضه می‌شود. پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱ لیتری بهبودیافته با جعبه‌دنده CVT نیز موجود است.

مسئولان تویوتا ادعا می‌کنند که سیستم محرکه نیمه الکتریکی یاریس جدید، بالاترین بازده‌ی مصرف سوخت در جهان را برای یک خودروی هیبریدی ارائه می‌دهد و عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. مدل‌های محرک جلوی استاندارد تویوتا یاریس دارای سیستم تعلیق عقب پیچشی هستند. مدل‌های چهارچرخ محرک، از سیستم تعلیق دوجناغی بهره می‌برند. مدل‌های هیبریدی یاریس، با خروجی لوازم جانبی ۱۵۰۰ وات نیز عرضه می‌شوند. چنین قابلیتی به مالکین اجازه می‌دهد تا هنگام خاموشی و قطعی برق شهری، از برق خودرو برای روشن کردن لوازم خانگی بهره ببرند.

تویوتا یاریس ۲۰۲۰ با امکاناتی مانند سیستم پارک خودکار عرضه می‌شود که ترمز، گاز و فرمان را برای حداکثر راحتی کنترل می‌کند. آخرین نسل از مجموعه فناوری پیشرفته کمک‌راننده این خودروساز با نام تویوتا سیفتی سنس (Toyota Safety Sense) نیز بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی برای خریداران عرضه می‌شود. از جمله امکانات ایمنی و فناوری این خودرو می‌توان به مواردی مانند سیستم تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، کنترل کروز تطبیقی​​، رانندگی بین خطوط، نور بالای خودکار و سیستم تشخیص علائم ترافیکی جاده اشاره کرد. فناوری هدآپ (HUD) نیز به‌صورت استاندارد در دسترس است.

صندلی‌های کج‌شونده و چرخشی (Turn Tilt Seats)، یکی دیگر از امکانات جالبی است که در تویوتا یاریس ۲۰۲۰ موجود خواهد بود. در اصل آن‌ها به صندلی‌های جلو اجازه می‌دهند تا به کنار رفته و با زاویه‌ی کمی به سمت پایین بچرخند و باعث ورود و خروج آسان‌تر افراد مسن یا معلول شوند. اگرچه این یک قابلیت هوشمندانه است، تویوتا اولین خودروسازی نیست که چنین چیزی را ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، کرایسلر در دهه ۱۹۵۰ صندلی‌هایی با قابلیتی مشابه در محصولاتش داشت.

تویوتا یاریس ۲۰۲۰ در نمایشگاه خودرو توکیو که به‌زودی آغاز خواهد شد، نمایش داده می‌شود. خودروساز ژاپنی قصد دارد مدل‌های اسپرت این خودروی هاچ‌بک را برای شرکت در مسابقات جهانی رالی تولید کند؛ اگرچه دوست داریم شاهد محصولی قابل مقایسه با یاریس GRMN و GR اسپرت باشیم، اما تویوتا می‌گوید برای این مدل جدید رویکرد متفاوتی در پیش خواهد گرفت.

مت هریسون، قائم‌مقام تویوتا در اروپا می‌گوید:ما با نسخه‌ی GRMN سعی کردیم تا پیوند بیشتری با رالی برقرار کنیم. تمرین جالبی بود و ما چیزهای زیادی از آن آموختیم و عرضه‌ی آن وجودِ تقاضا از گروه‌های متفاوت و تأثیرگذار را نشان داد؛ نه مشتریان سنتی یاریس. استراتژی ما این است که محصولات GR وجود داشته باشند که از نظر دینامیکی متفاوت هستند، تیونینگ شده‌اند و قدرت بیشتری دارند. نسخه‌های GR Sport که به آن پیوند می‌خورند هم وجود دارند، اما براساس استفاده‌ی روزانه تولید می‌شوند.

مدل‌های GR Sport و GRMN احتمالاً برای تویوتا یاریس ۲۰۲۰ وجود خواهند داشت، اما نسخه‌ای قدرتمندتر با نام WRC برای اولین‌بار به مدل‌های اسپرت یاریس می‌پیوندد. باید منتظر بمانیم تا این نسخه‌های اسپرت یاریس در آینده راهی پیست شوند و عملکرد خود را به نمایش بگذارند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید