قوانین ترسناک نماوا و فیلیمو!
نکته بسیار عجیب در مورد دو رقیب تجاری نماوا و فیلیمو شباهت اعجابآور بخش قوانین و مقررات است. انگار یک کارمند موظف بوده برای نماوا قوانین و مقررات تنظیم کند و این کار را با تایپ دوباره و اعمال تغییراتی جزئی در قوانین فیلیمو انجام داده است.
بیشتر مردم به بخش قوانین و مقررات خدماتی که دریافت میکنند توجهی ندارند. این موضوع در مورد دو سرویس تماشای آنلاین ویدیو در سایتهایی مثل نماوا و فیلیمو نیز صدق میکند. بیشتر توییتهای اعتراضی که کاربران این سرویسها مینویسند، مواردی است که در قوانین و مقررات ذکر شده اما کمتر کسی آنها را میخواند.
برای دیدن «قوانین» این سایتها باید به قسمت پایین صفحه سایت مراجعه کنید. اگر سرعت اینترنت شما سریع باشد، لیست جدیدی از فیلمها ظاهر میشود که نوار پایین سایت را به پایین هل میدهد و بخش مقررات از دست شما فرار میکند! البته فرض میکنیم که این یک خطای طراحی است، نه تلاشی برای دور نگهداشتن قوانین از دسترس مشتریها. اما این که هر دو سایت دقیقا از یک خطای طراحی مشابه رنج ببرند، جالب است.
با پشتیبانی فیلیمو تماس گرفتیم و سوالات خود را پرسیدیم. در کمال تعجب گفتند که اگر در مورد مقررات سوال دارید و نمیتوانید به ما اطمینان کنید، بهتر است از ما خرید نکنید! پاسخگویی نماوا در مورد سوالات و ابهامات به مراتب بهتر بود. اما ابهامات ما چه بودند؟
بند اول، حق کپیرایت
نکته بسیار عجیب در مورد دو رقیب تجاری نماوا و فیلیمو شباهت اعجابآور بخش قوانین و مقررات است. انگار یک کارمند موظف بوده برای نماوا قوانین و مقررات تنظیم کند و این کار را با تایپ دوباره و اعمال تغییراتی جزئی در قوانین فیلیمو انجام داده است. همین موضوع بهشدت ما را در مورد قوانین نماوا مردد میکند. وقتی برای تالیف قوانین به اندازه کافی وقت گذاشته نشده، آیا قرار است به این متن پایبند بمانند؟
هر دو متن با یک بند جالب شروع میشوند:
فیلیمو: این سرویس با نام تجاری “فیلیمو” ثبت گردیده است و از حق کپیرایت برخوردار است. اگر در سایتهای دیگر با موارد نقض کپیرایت فیلیمو مواجه شدید، لطفا آن را به سرویس پشتیبانی «فیلیمو» به آدرس ایمیل support@filimo.com زیر اطلاع دهید.
نماوا: سرویس مذکور با نام تجاری “Namava” ثبت گردیده است و از حق کپیرایت برخوردار است. در صورتی که در سایتهای دیگر با موارد نقض کپیرایت نماوا مواجه شدید، لطفا به آدرس ایمیل support@namava.ir اطلاع دهید.
این که یک سایت ایرانی از کپیرایت حرف بزند خیلی عجیب به نظر میرسد. کارشناس فنی فیلیمو در پاسخ به این ابهام گفت که تمام فیلمهای غیرآمریکایی این سایت خریداری میشوند (کپیرایت فیلمهای آمریکایی نقض میشود)، اما کارشناس نماوا مدعی بود که هیچ اثری که حق کپی آن خریدارینشده باشد، در سایت وجود ندارد.
تغییر در سرویسی که خریدهاید
بیایید فرض کنیم که شما با مطالعه و پذیرش قوانین و مقررات اقدام به خرید یک سرویس بکنید. بعد چه اتفاقی میافتد؟ آنها حق دارند قوانینی که بر مبنای آن شما خرید کردهاید را تغییر بدهند و اگر این تغییرات را دوست نداشته باشید، مشکل خودتان است! (پشتیبان فیلیمو میگوید که تغییر در قوانین یک هفته قبل به کاربر پیامک میشوند. با این حال مرور مداوم قوانین، وظیفه کاربر اعلام شده نه شرکت.)
فیلیمو: پیش از خرید موردنظر و تماشای فیلم، سریال و تئاتر، توافقنامه و قوانین ذیل را مطالعه فرمایید، فیلیمو سرویس خود را تحت شرایط و مقررات این توافقنامه در اختیار شما میگذارد و شما بهعنوان کاربران این سرویس ملزم به رعایت مفاد مذکور در این توافقنامه که ممکن است در آینده تغییر یابد، هستید… فیلیمو این حق را دارد که در صورت نیاز تغییراتی در قوانین ایجاد کرده یا مانع دسترسی به بعضی از قسمتهای سرویس یا همه سرویس بهطور موقت یا دائمی شود… لذا کاربر موظف بهمرور قوانین طی استفاده از سرویس فیلیمو است تا از تغییرات احتمالی آن آگاه گردد. این تغییرات در شبکههای اجتماعی فیلیمو به اطلاع کاربران خواهد رسید.
جالب است که شما ملزم به رعایت قوانینی هستید که ممکن است در آینده تغییر کنند!
نماوا: نماوا حق دارد بنا بهضرورت و یا صلاحدید، تغییراتی در مفاد توافقنامه خود با کاربران ایجاد کند. این تغییرات میتواند در هر زمان و بدون اطلاعرسانی به کاربران صورت گیرد. بنابراین کاربران میبایست هرچند وقت یکبار مروری بر شرایط و قوانین نماوا در این توافقنامه داشته باشند تا از تغییرات احتمالی آن آگاه شوند. چنانچه در قوانین مندرج، تغییراتی ایجاد شود، در همین صفحه منتشر و بهروزرسانی میگردد. ازآنجاییکه این تغییرات میتواند تغییرات جزیی در برخی از قوانین تا تغییر کل محتوای توافقنامه را در برگیرد ، به کاربران گرامی توصیه میشود در فواصل زمانی مناسب، بخش قوانین سایت نماوا را مرور نمایند تا در جریان تغییرات احتمالی قرار گیرند. بدیهی است کاربران ملزم به رعایت قوانین این توافقنامه و تمامی تغییرات در مفاد آن بوده و در صورت نقض قوانین هیچگونه عذری از طرف کاربر، منجمله عدم اطلاع از قوانین و یا تغییرات انجام شده، پذیرفته نخواهد بود.
به بیان ساده، قبل از آن که در نماوا فیلم یا سریالی ببینید باید تمام مفاد مقررات را بخوانید و اگر درست همانلحظه یا حتی وسط تماشای فیلم قانونی تغییر کند، نمیتوانید بگویید که اطلاع نداشتید. شاید بد نباشد هر چند دقیقه فیلم را نگه داریم و مطمئن شویم که قوانین هنوز برقرار هستند! اگر غیر از این است، چرا باید در قوانین به این صورت نوشته شود؟
مشکل ترافیک رایگان نماوا و فیلیمو
حتما در تبلیغات این دو سرویس بهشدت مشابه شنیدهاید که میتوانید با ترافیک رایگان فیلم و سریال ببینید. همین موضوع بیشترین اعتراض را از سوی کاربران به همراه داشته است. اما همانطور که گفتیم مشکل از سمت خودشان بوده چون مدام قوانین را مطالعه و بررسی نکردهاند:
فیلیمو: درحال حاضر کاربران فیلیمو در صورت داشتن اشتراک این سرویس میتوانند از هدیه ماهانه ۳۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان بر روی اینترنتهای منتخب هایوب (برای مشترکین ADSL) پارس آنلاین، داتک (برای مشترکین استانهای تهران، البرز و مازندران)، آسیاتک (برای مشترکین ADSL) مبین نت (برای مشترکین TD-LTE) پیشگامان و فن آوا برای تماشا و یا دانلود ماهانه ۱۵۰ فیلم استفاده نمایند. ضمنا در آینده امکان تغییر در تعداد این شبکهها، کاهش یا افزایش آن نیز وجود دارد. استفاده منصفانه شما بهعنوان کاربر خانگی از پهنای باند رایگان که در اختیار دارید این اجازه را میدهد که روزانه از این بسترهای رایگان استفاده نمایید. اما در صورت استفاده غیرمنصفانه و عبور از سقفهای تعیین شدهای که پیشتر ذکر شد، فیلیمو این حق را برای خود قائل است تا برابر ضوابط مرسوم بر نحوه و میزان استفاده کاربران، مجددا محدودیتهایی را اعمال نماید که در این صورت قواعد جدید متعاقبا خدمت شما اعلام خواهد شد.
نماوا با این که برای ترافیک رایگان تبلیغ میکند، دراین قسمت اشارهای به قوانین و ضوابط استفاده از این ترافیک اشاره نکرده است.
امنیت مالی شما در نماوا و فیلیمو
خیلی بعید است که تماشای فیلم و سریال بتواند به گوشی یا کامپیوتر کسی آسیب بزند. اما چه میشود اگر اطمینان داشته باشید که آسیب وارد شده به دستگاه شما، دقیقا بهخاطر مشکلی روی این سایتها بوده است؟ کدام یک حاضرند خسارات وارد شده به واسطه سرویس نادرست را جبران کنند؟ (اگر احتمال رخداد چنین حوادثی وجود نداشت، چرا باید این بند در بخش قوانین گنجانده شود؟)
فیلیمو: فیلیمو هیچ مسئولیتی در قبال مشکلات سختافزاری یا نرمافزاری یا هر زیان دیگری که در نتیجه استفاده از این سرویس متوجه کامپیوتر یا تلفن هوشمند یا… کاربر یا دیگران شود ندارد.
نماوا: نماوا مسئولیت هرگونه مشکلات و اختلالات نرمافزاری و سختافزاری وارده به کامپیوتر و گوشی هوشمند کاربر را از خود ساقط میکند.
امنیت اطلاعات در نماوا و فیلیمو
چه میشود اگر کسی اطلاعات شما را از نماوا یا فیلیمو (به خاطر ضعف در امنیت اطلاعات خود شرکت) بدزدد؟
فیلیمو: فیلیمو اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار اشخاص ثالث قرار نخواهد داد. البته بهاستثنای مواردی که به موجب قانون موظف به انجام این کار باشد. چنانچه این اطلاعات به صورت غیرعمد یا بدون اطلاع و رضایت ما در دسترس شخص ثالثی قرار گیرد، فیلیمو مسئولیتی نخواهد داشت.
نماوا: نماوا متعهد میشود اطلاعات شخصی کاربران را فقط نزد خود نگه دارد و از افشای آن به هر شخص یا گروه سوم شخص اجتناب ورزد. تنها در مواردی که بهموجب قوانین جمهوری اسلامی ایران و بنا به درخواست رسمی ارگانها و سازمانهای دولتی ذیصلاح نیاز به ارایه اطلاعات شخصی کاربران باشد، نماوا موظف به همکاری طبق قانون خواهد بود و هیچ مسئولیتی متوجه نماوا نخواهد بود.
هرچند بهصورت شفاف روشن نشده که این ارگانهای ذیصلاح چه ارگانهایی هستند و ممکن است به چه اطلاعاتی از کسی که میخواهد یک سریال و فیلم تماشا کند، نیاز داشته باشد؟
تعادل نش در نماوا و فیلیمو
معمولا فرض میشود که وقتی در بازار بیش از یک فروشنده وجود دارد، آنها به رقابت با هم میپردازند و با ارائه سرویس بهتر و ارزانتر، منفعت کاربر تامین میشود.
اما جان نش نشان داد که همیشه این فرض خوشبینانه صادق نیست. در مثال نماوا و فیلیمو، شباهتها تنها به بخش قوانین و مقررات محدود نمیشود. هر دو سرویس هزینه اشتراک ماهانه ۳۰ هزار تومانی را با تخفیف ۲۵ هزار تومان میفروشند. قیمت اشتراک سهماهه و ششماهه نیز در دو سایت فرقی نمیکند.
این یک تعادل نش است. زمانی که هر دو رقیب در یک نقطه به مصالحه میرسند و به این ترتیب به رقابتی که برای دستیابی به سهم بیشتر بازار از سود بنگاه کم کند (تا رسیدن به سود اقتصادی صفر) دست میکشند. به این وضعیت انحصار دوجانبه میگویند.
به نظر میرسد تیترهای جنجالی مثل «رقابت داغ فیلیمو و نماوا» بیشتر نمایشی رسانهای باشد. گویا این دو شرکت خیلی زود نقطه امن تعادل را پیدا کرده و به یک مصالحه غیررقابتی رضایت دادهاند.