ساخت ۳۱ مرکز فرهنگی رفاهی فرهنگیان در مشهد/ آرامش در صندوق ذخیره فرهنگیان
سرپرست وزارت آموزشو پرورش در مراسم گرامیداشت صدمین سال تاسیس آموزش و پرورش در آباده استان فارس گفت: عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت ، معلمان فکور هستند.
سید جواد حسینی پنجشنبه در مراسم گرامیداشت صدمین سال تاسیس اداره آموزش و پرورش در شهرستان آباده، گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعهای بالاتر از اندازه معلم آن جامعه نیست .
وی با اشاره به پیشینه آموزشوپرورش کشور، گفت: در انتخاب نام برای این وزارت خانه اشتباه راهبردی حادثه شده چرا که آموزش و پرورش از هم تفکیک شده است . بر اساس این نام، بخشی از نیروهای ما به کار آموزش و بخشی نیز به کار پرورش مشغولند و برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت باید ابتدا از نام آن شروع کرد .
وی گفت: اگر قرار باشد بین تعلیم و تربیت اولویت قرار دهیم ،بر اساس آموزههای دینی باید تربیت در اولویت باشد و بر همین اساس در سند تحول بنیادین ، معلم فکور اثرگذار کسی است که تربیت محورانه ،فرایند یاددهی و یادگیری را بهپیش ببرد .
حسینی با اشاره به نقش مربیان پرورشی در این فرایند ، گفت: مربی پرورشی باید مدیریت تربیتی را بر عهده داشته باشد و با ایجاد هماهنگی بین همه عوامل مدرسه همچون معلم و منابع آموزشی ،زمینه تحقق تربیت را فراهم کند.
وی نتیجه نبود مدیریت تربیتی را تکسو نگری به تعلیم و تربیت و تربیت تک ساحتی عنوان کرد و گفت: با اعتراف به این کاستیهاست که میتوان برای تحول در نظام تعلیم و تربیت گام برداشت .
سرپرست وزارت آموزشو پرورش گفت: اولین جوهره اساسی سند تحول بنیادین بهعنوان میثاق دینی و ملی ما که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولین و بهویژه فرهنگیان است، رفع عارضه تک ساحتی و تحقق تربیت تمام ساحتی است و تمام تلاش ما نیز تحقق این مهم است . تمام تلاش ما این است تا چرخشهای تحولآفرین در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد و به جامعه بگوییم که موقعیتهای مختلف یادگیری را باید هم در درون و هم بیرون مدرسه خلق کرد تا کار تعلیم و تربیت، دانشآموز محورانه و تقاضا محو رانه پیش برود .
حسینی عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت را معلمان فکور دانست و گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعهای بالاتر از اندازه معلم نیست. هر چه در دیروز، امروز و فردای جامعه روی میدهد حاصل کار مدرسه است و باید بین نظام تعلیم و تربیت بهعنوان کانون تحولآفرین با همه ابعاد جامعه پیوند مشارکت جویانه ایجاد کرد .
وی اجرای متوازن سند تحول بنیادین را بهعنوان مهمترین برنامه خود در وزارت آموزشوپرورش عنوان کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین باید بزرگترین جایگاهها را به معلم داد که هماکنون نیز اینگونه است .
وی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید و مجلس برای افزایش اعتبارات آموزشوپرورش ، گفت : با تلاش دولت و مجلس ، بودجه آموزشوپرورش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ ، به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است ، بهنحویکه سهم ۹ درصدی ما به بیش از ۱۳ درصد رسیده و این در حالی است که نیاز آموزشوپرورش بیش از اینهاست .
حسینی بابیان اینکه “در نظام جهانی ، آموزشی و پرورشی میتواند تأمین کیفیت کند که حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم اعتبارات کشور و ملی را به خود اختصاص دهد” گفت: هدفگذاری ما رسیدن به سهمیه ۲۵ درصدی طی برنامه ششم، هفتم و هشتم،با همکاری دولت و مجلس است.
او اضافه کرد: در کنار آن توسعه مشارکتها نیز مهم است که در این راستا لایحه نظامنامه تعامل کلیه وزارتخانهها و بخش عمومی با وزارت آموزشوپرورش تهیه میشود.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش با تأکید بر لزوم مدیریت بر منابع و مصارف، گفت: مدیریت ساعات کلاس درس و برنامههای مدرسه در قالب برنامه بوم، اجرای برنامه طرح تعالی مدیریت و طرح تدبیر میتواند موجب ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت شود.
وی با مقایسه میانگین سرانه فضاهای آموزشی استان فارس و شهرستان آباده با میانگین کشوری، وضعیت موجود را خوب توصیف و اضافه کرد: با توجه به اینکه عمر یکسوم فضاهای آموزشی این شهرستان بین ۴۰ تا ۶۰ سال میباشد ، بهسازی و مقاومسازی آنها در دستور کار قرار میگیرد.
حسینی از برنامه خود برای ساخت ۳۱ مرکز فرهنگی رفاهی ویژه فرهنگیان استانهای مختلف در محدوده تجاری ثامن مشهد مقدس خبر داد و گفت: با توجه به تغییر کاربری بافت مسکونی محدوده ثامن مشهد به تجاری و نداشتن دانشآموز در این فضاها ، از این ظرفیت برای تقویت برنامههای رفاهی فرهنگیان بهره خواهیم گرفت .
سرپرست وزارت آموزشوپرورش همچنین با اشاره به فعالیتهای صندوق ذخیره فرهنگیان ، از ایجاد آرامش در این صندوق خبر داد و گفت: این صندوق توانسته از میانگین پرداختی ۲ میلیون تومان به فرهنگیان عضو، به میانگین نزدیک به ۲۰ میلیون تومان در سال جاری برسد .
وی افزود: هماکنون صندوق ذخیره فرهنگیان بالغبر ۱۶ هزار میلیارد تومان املاک دارد که باید سهم فرهنگیان از ارزشافزوده این املاک نیز پرداخت شود ؛ همچنین فرهنگیان نیز در سهام کارخانهها در دست تأسیس این صندوق که در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسند نیز شریک باشند .
وی با بیان اینکه”رمز آموزشوپرورش را یا علی مدد قرار دادهایم” گفت: تلاش میکنیم تا با مغز ورزی و ایجاد اندیشههای ناب، دل ورزی و ایجاد انگیزههای قوی، دست ورزی و ارادههای آهنین برای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت گام برداریم .
به گزارش ایسنا، حسینی از اعزام دانش آموزان آبادهای که تاکنون به حرم امام رضا(ع) مشرف نشدهاند، به مشهد مقدس خبر داد و وعده داد که یک سالن و یک پژوهش سرا در آباده تاسیس شود.
رونمایی از تمبر یادبود یکصدمین سال تاسیس آموزش و پرورش آباده بخشی از این مراسم بود.
آغاز عملیات اجرایی ۵ آموزشگاه در شهرستان اقلید
سرپرست وزارت آموزشوپرورش در ادامه سفر خود به شمال استان فارس، در مراسم آغاز عملیات اجرایی پنج آموزشگاه شهرستان اقلید شرکت کرد. و در حاشیه این مراسم گفت: برای داشتن نظام تعلیم و تربیت با کیفیت، باید در زمینه استاندارد سازی فضا و تجهیزات، منابع انسانی و رویه های آموزش و پرورش تلاش کرد .
وی با بیان اینکه ساخت آموزشگاه ها در شهرستان اقلید، در راستای استانداردسازی فضاهای آموزشی است، افزود: برای اینکه تعلیم و تربیت با کیفیت داشته باشد، باید ضمن استاندارد سازی فضا و تجهیزات، استاندارد سازی منابع انسانی و استاندراد سازی رویه ها و رویکرد های آموزش و پرورش را نیز بر اساس سند تحول دنبال کنیم