۴فاز پارس جنوبی سال آینده افتتاح می‌شود

    کد خبر :56581

 

دولت یازدهم نقطه عطفی در تاریخ میدان مشترک پارس جنوبی بود. به‌طوری که در این دولت تولید گاز از این میدان مشترک تقریباً دوبرابر شد و به حجم تولید کشور رقیب یعنی قطر رسید.

به عبارت دیگر با بهره‌برداری از 11 فاز طی 4 سال گذشته، تولید گاز از این میدان از 240 میلیون متر مکعب در روز به 575 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت. اما این رقم همچنان در حال افزایش است و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان مجری طرح توسعه میدان پارس جنوبی می‌گوید: ابتدای سال 97 حدود 100 میلیون متر مکعب در روز به تولید کنونی افزوده خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران ، در مسیر توسعه این میدان مشترک، اخیراً عملیات اتصال خط خروجی پالایشگاه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی به شبکه سراسری انتقال گاز تکمیل شد. البته هنوز این پالایشگاه گازی را تصفیه و به شبکه سراسری گاز تزریق نمی‌کند اما در ادامه فعالیت راه‌اندازی تدریجی واحدهای جانبی و فرایندی بخش خشکی طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی، یک گام برداشته شد.

محمد مشکین فام با بیان این خبر اظهار کرد: سکوهای فازهای 22، 23 و 24 ابتدای سال 97 وارد مدار تولید خواهند شد و گاز تولیدی این سکوها به پالایشگاه مربوطه ارسال و شیرین‌سازی می‌شود.

در این رابطه فرهاد ایزدجو مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی نیز با اشاره به راه‌اندازی واحد هوای ابزار دقیق و بویلرهای بخش یوتیلیی، اعلام کرد: سایر سرویس‌های پشتیبانی پالایشگاه، تا شهریورماه امسال به طور کامل راه‌اندازی می‌شوند.

ایزدجو پیشرفت پالایشگاه فازهای 22تا 24 پارس جنوبی را 89 درصد اعلام کرد و درباره زمان نخستین مرحله بهره‌برداری از این فازها گفت: در صورت تخصیص گاز ترش از فازهای 6، 7 و 8، مطابق برنامه زمانبندی امکان عملیات شیرین‌سازی گاز در ردیف اول شیرین‌سازی پالایشگاه این فازها، از آذر ماه امسال فراهم خواهد شد.

پیش از این گاز ترش استحصالی از فازهای 6، 7 و 8 در پالایشگاه‌های فاز 12 و 19 تصفیه می‌شد اما با بهره‌برداری کامل از سکوهای فاز 19 در ابتدای سال‌جاری ظرفیت هر 4 ردیف پالایشگاه این فاز تکمیل شد و دیگر ظرفیت تصفیه گاز فازهای 6، 7 و 8 را ندارد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این باره می‌گوید: بخشی از گاز تولیدی این فاز‌ها بزودی به پالایشگاه فازهای 22 تا 24 فرستاده و پالایش خواهد شد.

طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز ترش، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، دو هزار و ٨٧٠ تن ال پی جی و دو هزار و ٧٤٠ تن اتان در حال انجام است.

توتال آماده آغاز طرح توسعه فاز 11

مشکین فام با بیان اینکه شرکت توتال در مراحل پایان طرح مطالعاتی و برنامه‌ریزی خود قرار دارد، اذعان کرد: بزودی طرح توسعه فاز 11 به‌عنوان آخرین فاز این میدان وارد مرحله اجرا خواهد شد چراکه مرحله مطالعاتی آن به پایان رسیده است.

مرحله مطالعاتی فاز 11 از آذرماه سال گذشته و بعد از امضای موافقتنامه اصولی (HOA) میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و پتروپارس آغاز شد. میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید