پیشنهاد تشکیل صندوقی برای حمایت از رانندگان
سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره سختی کار رانندگان و اینکه چرا مشمول سخت و زیان آوری نمی شوند از پیشنهاد ایجاد صندوق حمایت از رانندگان با کمک دولت خبر داد.
محمدحسن زدا در پرسش و پاسخ زنده اینستاگرامی با مخاطبانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا علیرغم اخباری که قبلاً اعلام کرده بودید کف حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به دو میلیون تومان نرسید و برخی کمتر از این مبلغ دریافت میکنند؟ اظهار کرد: سوءتفاهمی پیش آمده بود و این مسئله را خوب توضیح نداده بودم. در بودجه بندی هرسال ما مجموع پولی که به هر فرد سالانه باید بپردازیم از حق مسکن، درمان و عیدی و … را محاسبه میکنیم.
وی افزود: باید شفافتر توضیح میدادیم. مجموع پولی که فرد دریافت می کند را تقسیم بر ۱۲ می کنیم که به حدود دو میلیون تومان میرسید. در حالی که همه برداشت کرده بودند که دریافتی خالص هر ماه به دو میلیون تومان میرسد.
زدا درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: این مهم یکی از دغدغههای اصلی ماست و روزی نیست که پیگیری نکنیم زیرا میدانیم شرایط بازنشستگان ما چقدر سخت است. مدل همسان سازی را طراحی و ارائه کردهایم. کار در سازمان تامین اجتماعی انجام شده و مراحل بعدی باید در دولت طی شود و منابع مالی آن ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سال اول است که تامین شود.
وی افزود: مستمری بگیران ما دلخور هستند که چرا در سال ۹۸ همسان سازی برای بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شد ولی برای بازنشستگان تامین اجتماعی دیده نشد. البته عددی که برای بازنشستگان کشوری نیز دیده شده کافی نبود و آنطور که مدیرعامل صندوق بازنشستگی در جلسه معاونین وزارت رفاه میگفت به هر نفر ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر می رسد که این رقم مدنظر ما نیست و به دنبال آن هستیم منابع مالی کامل تامین شود.
زدا در پاسخ به پرسشی درباره تاخیر و معوقات پرداخت حق بیمه ،بیمه شدگان حمایتی چون قالیبافان، تاکسیرانان و … از سوی دولت که مشکلاتی را به همراه دارد نیز گفت: ما نیز ناراحت هستیم، بخشی از حق بیمه کارفرمایی بیمه شدگان حمایتی را دولت باید بپردازد، اما به آن حدی که باید پرداختی ندارد. دوسال پیش ۵۲۰ هزار قالیباف را بیمه کرده بودیم ولی دولت برای ۳۰۰ هزار نفر حق بیمه پرداخت کرد و ۲۲۰ هزار نفر را خودمان مازاد باید بپردازیم که باری به ما تحمیل میکند.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه “چرا برای قطع بیمه مردم اینقدر پافشاری می کنید؟ ” گفت: عقیده، نیت و اراده ما گسترش پوشش بیمه است و هرچقدر تعداد بیمه شدگان بیشتر باشد به نفع ماست. ولی از مردم خواهش میکنیم از محل شغل اصلی خودشان بیمه شوند زیرا با بیمه من غیرحق برخورد می کنیم.
پیشنهاد تشکیل صندوقی برای حمایت از رانندگان
وی درباره سختی کار رانندگان و اینکه چرا مشمول سخت و زیان آوری نمی شوند گفت: موافق این موضوع هستیم. دو گروه راننده داریم؛ یک گروه کسانی هستند که در شرکت ها و مراکز صنعتی کار می کنند که از سخت و زیان آوری استفاده میکنند.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: گروه دوم رانندگان خویش فرما هستند که کارگر کسی نیستند و برای خودشان کار میکنند. در کارگاه ، کارفرما شرایط سخت را ایجاد کرده و بیمه شده ناچار است کار کند. در واقع مشمولین قانون سخت و زیان آور مشمول قانون کار هستند. اما رانندگان گروه دوم اینگونه نیستند. ما بی تفاوت هم نیستیم و پیشنهاد ما این بوده که صندوق حمایت از رانندگان ایجاد شود که اگر در قالب قانون جدید مختص این گروه در مجلس تصویب و این صندوق با کمک دولت، راننده و بخش خصوصی تشکیل شود، آنها هم سخت و زیان آور میشوند. در سختی کار این گروه شکی نیست.
در آینده مراجعه حضوری برای اثبات تجرد نخواهیم داشت
به گزارش ایسنا، وی جزئیات پرداخت وام به بازنشستگان را نیز اعلام کرد و گفت: از بانک رفاه خواستیم 150 میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد که در اختیار کانون هاست و بین دو تا سه میلیون تومان بر اساس اولویتها پرداخت میشود. البته تامین این اعتبارات برای ما مشکل است، اما از هیچ تلاشی مضایقه نمی کنیم.
زدا در پاسخ به اینکه چرا بیمه شده ناچار است هر شش ماه شناسنامه فرزند دخترش را به شعب بیمه ببرد تا اثبات کند مجرد است؟ گفت: ما با سازمان ثبت احوال لینک شدیم و اخیرا ارتباط برقرار شده و چهار واقعه طلاق، ازدواج، تولد و فوت را آنلاین استعلام می کنیم و در آینده مراجعه حضوری برای اثبات تجرد و وقایع ذکر شده نخواهیم داشت.