توضیحات داروغهزاده درباره جشنواره فجر ۳۷
ابراهیم داروغهزاده با حضور در برنامه تلویزیونی «سینماگرام» به پرسشهای بسیاری درباره متن و حواشی جشنواره فیلم فجر پاسخ داد.
برنامه سینمایی «سینماگرام»، پنجشنبه چهارم بهمن با حضور ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر روی آنتن زنده تلویزیون رفت.
سیدامیر جاوید، مجری این برنامه در ابتدا به واحد نبودن پروتکل جشنواره انتقاد کرد و از داروغهزاده پرسید شورای سیاستگذاری جشنواره چه زمانی قرار است به یک پروتکل واحد برسد و سیاستهای مشخص و مدونی در جشنواره تدوین کند که دبیر جشنواره در پاسخ به او گفت: «سیاستهای جشنواره فیلم فجر تابع سیاستهای سازمان سینمایی و معاونت سینمایی بوده و خواهد بود چون این جشنواره را سازمان سینمایی برگزار میکند. هرچقدر که ثبات در حوزه مدیریتی کلان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بیشتر باشد، این ثبات در سیاستهای جشنواره و آیین نامهها بیشتر خواهد بود.»
او ادامه داد: «در طول این سالها، هر رییس سازمان سینمایی یا وزیری که آمده با نگاه و رویکردش تغییراتی را ایجاد کرده است. بخشی از تغییرات به ماهیت پویای سینما و نیازهای سینما برمیگردد. مثلا ما یک زمانی در جشنواره، بخش فیلم کوتاه یا مستند به این شکل مستقل نداشتیم یا بخش مستند و بخش بینالملل در جشنواره فجر ادغام بودند ولی هرکدام از این بخشها که قدرت پیدا کردند، مستقل شدند، بنابراین برخی تغییرات اجتناب ناپذیر است. یا مثلا منتقدان الان پیشنهاد میدهند که پروانه ساخت سینمایی ملاک فیلم اول نباشد که این ناشی از تغییر در تکنولوژی است، بنابراین برخی از تغییرات اجتناب ناپذیر است. اما در کل اصل حرف شما درست است که باید هرچقدر میتوانیم ثبات در آیین نامه و سیاستگذاری داشته باشیم.»
نقش جشنواره فجر بر جریان عمومی سینمای ایران
داروغهزاده درباره کارکرد جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: «جشنواره فیلم فجر بخشی از نگاه حمایتی سازمان سینمایی به سینمای ایران است. در همه بخشها و برای معرفی هرچه بهتر سینمای ایران، تبلیغ سینمای ایران و تشویق ارکان سینمای ایران و بهتر دیده شدن کارگردانان عومل فنی و بازیگران…سازمان سینمایی نگاه حمایتی دارد.»
وقتی مجری برنامه در ادعایی گفت «پس جشنواره یک شوی تبلیغاتی است»، داروغهزاده پاسخ داد: «یک بخشی از جشنواره شوی تبلیغاتی است یعنی ما بتوانیم سینماگران را تشویق کنیم و سیاستگذاری فرهنگی را سمت و سو بدهیم. هر سال هم بسته به سیاست سازمان سینمایی این سمت و سوی فرهنگی را جهت میدهد و همیشه جهت داده است.»
در ادامه، جاوید پرسید «پس یعنی جنس کمدیها و جنس آثاری که با آن مواجه هستیم، حاصل جشنواره فیلم فجر است؟» که داروغهزاده در پاسخ به این سوال اظهار داشت: «در سینمای آمریکا سالی نزدیک به ۱۰۰۰ فیلم ساخته میشود، چند فیلم آن شاخص است؟ کمتر از ۱۰ درصد. یعنی این نیست که توقع داشته باشید که تمام سینما همسو با سیاستهای فرهنگی باشد. یا همسو با نظرات منتقدان باشد.»
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: «یک سری آثار هستند که صرفا برای مخاطب ساخته میشوند و همه جاهای دنیا هم به همین شکل است اما یکسری آثار هستند که در همه جاهای دنیا آثار لوکوموتیو و پیشرو سینما ها هستند که در ایران در جشنوار فجر یا دیگر جشنواره نمایش داده میشوند. فیلمهای موثر درصد خیلی کمی هستند و درصد بالایی از فیلمها جنبه سرگرمی دارند. این نشانه عدم کارکرد جشنواره فجر نیست. اگر ۱۰ فیلم اول پرفروش امسال را مرور کنید، در جشنواره فجر ۹۶ مورد تقدیر قرار گرفتند.»
داروغهزاده ادامه داد: «جشنواره یکی از مراحل کمک به سینمای ایران است نه محل زایش. جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است. سیاستهایی که در طول سال های گذشته در سینمای ایران تدوین اجرا و پیاد شده است، در جشنواره خود را نشان میدهند.»
او در بخش دیگر این برنامه با بیان اینکه این فرض که فیلمهای سینمایی محصول مدیر سینمایی یا رویکردهای او هستند، فرض درستی نیست، اظهار داشت: «اینکه ما به چه فیلمی مجوز بدهیم یا ندهیم بخشی از آن در خروجی تولید موثر است. بخش قابل توجهی محصول فکر و اندیشه سینماگری است که در بستر اجتماع و اطراف خودش و آموزشی که دیده فیلم میسازد.»
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فجر گفت: «ما در حوزه نظارت و ارزشیابی فقط میتوانیم به شکل خیلی کمرنگی محدودیتهایی را طبق قانون ایجاد کنیم یا فیلمهایی که همسو با سیاستگذاریهای فرهنگی هستند را تشویق کنیم. ما نمیتوانیم مغز فیلمساز را عوض کنیم یا هنر فیلمساز را تحت تاثیر قرار دهیم که آن فیلمی که میخواهیم را بسازد. ما باید تلاش کنیم که آن سمت و سو حفظ شود.»
داوری که حضورش حاشیهساز شد
داروغهزاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقادات این روزها به حضور محمد آفریده در جمع داوران، گفت: «خوب بود که انتقاداتی که از آقای آفریده در این برنامه شد، در حضور خود ایشان مطرح میشد. اما درباره اینکه گفتید ایشان چه نقشی در ورود برخی کارگردانان به سینمای ایران داشتند، من خاطرم هست آقای بهرام توکلی یکی از این افراد است که سال گذشته فیلم درخشان «تنگه ابوقریب» را ساخت. راجع بقیه مسائلی که مطرح کردید، خودشان باید پاسخگو باشند.»
مجری در ادامه برنامه «سینماگرام» از دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شعار شفافسازی پرسید و اینکه آیا فهرست اسامی سرمایهگذاران و میزان سرمایههای فیلمهایی که امسال در جشنواره هستند، منتشر میشوند، که داروغهزاده گفت: «حتما بعد از جشنواره اینکار را خواهیم کرد. حتما منتشر خواهیم کرد. این سیاست سرپرست سازمان سینمایی درباره شفافسازی یک سیاست موقت نیست و براساس قانون است و خیلی اجرای آن به تاخیر افتاده است. سازمان سینمایی فقط درباره خبرنگاران شفافیت نداشته است بلکه راجع به موسسات خودش و کمکهایی که به فیلمسازان کرده است هم شفاف سازی داشته است. لذا طبیعی است برای سرمایهگذاران و سرمایههایی که برای فیلمهای جشنواره امسال شده است هم باید شفاف سازی شود.»
استقبال از سرمایهگذاری بخش خصوصی
او درباره پول هایی که وارد سینما میشوند هم توضیح داد: «یکی از سیاستهای سازمان سینمایی این است که سرمایهگذاری بخش خصوصی در سینما را تشویق و تقویت کند. در دو سه سال اخیر در سالن سازی بخش خصوصی مشارکت داشته که طی یک سال اخیر به بهرهبرداری میرسند. دولت هیچوقت نمیتوانست این سرمایه گذاری را بکند. حضور بخش خصوصی به سینما کمک خواهد کرد. در بخش تولید هم میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی خیلی بیشتر از بخش دولتی شده است.»
داروغهزاده در ادامه تاکید کرد: «سلامت سرمایه برایمان مهم است ولی سازوکار سلامت سرمایه در وزارت ارشاد تعریف نمیشود. ما مسئول بررسی تخلف مالی سرمایهگذاران نیستیم.»
جاوید به اظهارات دادستان درباره سرمایهگذاران یکی از فیلمهای جشنواره اشاره کرد که داروغهزاده در پاسخ به این اظهارات گفت: «دادستان محترم کشور اگر حکم بکنند و نامه بزنند که فیلم مورد نظر توسط سرمایهگذار مورد نظر به شکل غیرقانونی تولید شده است، حتما طبق حکم دادستان عمل میکنیم ولی غیر از این نمیتوانیم عمل کنیم چون ما دادگاه نیستیم.»
مجری در بخش پایانی برنامه پرسید «چرا جشنواره همیشه تلاش میکند خنثی باشد و هوای همه را داشته باشد؟» که داروغهزاده پاسخ داد: «اگر جشنواره خنثی بود آنقدر مورد نقد قرار نمیگرفت و پرچالش نمیشد. سال گذشته کارگردانی که جایزه گرفته بود هم نقد داشت. این هم بهخاطر اهمیت جشنواره و سیمرغ است و بهخاطر اختلاف نظر داوران است و این چیزها به شکل طبیعی وجود دارد. »
آمادهسازی سینماها و زیرساختها برای میزبانی از جشنواره فیلم فجر
مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ۳۷ هم، پنج شنبه ۴ بهمن مهمان برنامه «سینماگرام» بود.
او با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای سال گذشته جشنواره پارکینگ پردیس ملت بود، اظهار داشت: «آمادهسازی پارکینگ آغاز شده و امسال همزمان با شروع جشنواره فیلم فجر ۳۷ به بهرهبرداری خواهد رسید.»
نجفی با بیان اینکه ۱۴ سینما در تهران میزان جشنواره فیلم فجر ۳۷ خواهند بود، گفت: «امسال دو مجموعه پردیس ایران مال در غرب تهران و سینما آستارا که بازسازی شدهاند همزمان با جشنواره رسما افتتاح میشوند. در مجموع در همه نقاط تهران سینماهای جشنواره قابل دسترسی خواهد بود.»
او ادامه داد: «در استان ها هم برنامه نمایش فیلم ها از ۱۲ بهمن آغاز خواهد شد و تقریبا در همه استانها جشنواره برگزار خواهد شد.»
بنا به گفته نجفی، نشست خبری دبیر جشنواره ۸ بهمن در پردیس ملت برگزار خواهد بود و کارتهای اهالی رسانه در همان روز به نمایندگان آنها تحویل داده خواهد شد.
همچنین او اظهار داشت: «لیست اسامی افرادی که متقاضی شرکت در جشنواره بودند اعلام شده است که تعداد آنها ۲۲۲۸ نفر بوده است و لیست افرادی که تایید شدند و علت عدم تایید نشدگان نیز منتشر خواهد شد.»
بنا به گفته مدیر روابط عمومی جشنواره فجر، برای همه فیلمها نشست پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد و در مجموع ۳۹ نشست در جشنواره فیلم فجر امسال برگزار خواهد شد.