سبد محصولات خودروسازان کوچکتر شد
وضعیت تولید خودرو در کشور بهجایی رسیده است که خودروسازان با هر پیشفروش، تعداد بیشتری از خودروهایشان را از لیست فروش نقدی و پیشخرید خارج میکنند.
به گزارش اخبار خودرو، بحران تامین قطعات و افزایش نرخ ارز و مشکلات مربوطبه تامین ارز و جلوگیری از خروج قطعات از گمرک و همچنین تحریمها باعث شده است سبد فروش خودروسازان هرروز کوچکتر از دیروز شود. خروج رنو، سیتروئن، پژو، هیوندای و خودروسازان دیگر باعث شد تا بسیاری از محصولات ایرانخودرو، سایپا و… از سبد محصولاتشان حذف شود. این موضوع همچنین باعث شد تا خودروسازان به مشتریانی که اقدام به پیشخرید محصولات فرانسوی یا کرهای کرده بودند، دیگر محصولات ایرانی و چینی خود را بهعنوان محصول جایگزین معرفی کنند. اما حتی خودروهایی هم که ازسوی خودروسازان برای جایگزینی به مشتریان معرفی میشوند، با مشکل کمبود قطعه برای تولید مواجه هستند. حال مشتریانی که از سال گذشته در انتظار دریافت خودرو خود بودند، باید محصولی را انتخاب کنند که در شرایط عادی اصولا با قیمت کمتر از قیمت کارخانه هم حاضر به خرید آن نبودند. از خودروهای معرفیشده به مشتریان برای جایگزینی خودرو قبلی و همچنین زمان تحویل خودروهای جایگزینشده میتوان فهمید وضعیت تولید خودرو و تامین قطعات در کشورمان در حالت بحرانی قرار دارد.
غایبان سبد محصول ایرانخودرو
ادامه پیشفروش خودروها درحالیکه زمان تحویل آنها طولانیتر میشود، میتواند به وضعیت نابسامان بازار دامن بزند و کاری کند که در آیندهای نهچندان دور شاهد وضعیت بهمراتب بدتری در خصوص صنعت خودرو کشورمان باشیم. این درحالی است که وزارت صمت بهعنوان نهاد ناظر بر خودروسازان نیز عملا سیاست سکوت در پیش گرفته و هیچ موضعی درباره وضعیت تولید، پیشفروش و تحویل خودروها ندارد. وزیر جدید صمت نیز با وجود گذشت چند هفته از سکانداری این وزارتخانه تاکنون د خصوص صنعت خودرو و قطعه بهعنوان دومین صنعت بزرگ کشور و البته با اشتغالزایی بسیاربالا اظهار نظری نکرده است. هرچند شاید امروز در افتتاحیه نمایشگاه قطعات دراینباره سخن بگوید. با بررسی وضعیت پیشفروش خودروسازان و نگاهی به سبد محصولات آنها متوجه آبرفتن و کوچک شدن آن میشویم.
ایرانخودرو که سال گذشته تنوع محصول بسیار مناسبی داشت و خودروهای بسیاری را آماده عرضه داشت حالا با مشکلات بسیاری مواجه شده است و در پیشفروش اخیر این شرکت خودروهایی مانند سوزوکی، پژو207، تندر90، تندرپلاس، تندرپیکاپ و دناپلاس دیده نمیشود. در مجموع ایرانخودرو تنها 7 مدل خودرو برای عرضه در پیشفروش مهرماه خود در نظر گرفته است. حالا حتی نام خودروهای هایما و اچ30کراس نیز که بهعنوان جایگزین محصولات تندر90 در ماههای گذشته معرفی شده بود، در پیشفروش ایرانخودرو دیده نمیشود که احتمالا به دلیل پر شدن ظرفیت پیشبینیشده برای تولید آنهاست.
غایبان سبد محصول سایپا
سایپا نیز که در ماههای اخیر با بحران خروج رنو مواجه شده، حالا چند محصول پرفروش خود را از دست داده است. رنوساندرو، ساندرو استپوی و همچنین تندر90 و پارستندر ازجمله محصولاتی هستند که به دلیل تعلیق همکاری رنو با ایران و عدم تامین قطعات آن توسط این شرکت، از سبد محصولات سایپا خارج شدهاند. نکته جالب درخصوص انتخاب جایگزین برای محصول ساندرو توسط سایپا، فروش دوخودرو بهجای ساندرو است.
یک خودرو از گروه محصولاتX100 یعنی سایپا 131 و سایپا 151 و همچنین از پلتفرمX200 محصولاتی مانند تیبا، تیبا2، ساینا با سود مشارکت و تاخیر بهمیزان 27درصد به مشتریان تحویل داده میشود. در آخرین پیشفروشهای شرکت سایپا نیز جای خالی خودروهایی مانند کیاسراتو، چانگان، برلیانس و حتی کوئیک احساس میشود.
البته خبری از عدم تامین قطعات و مشکلی در این خصوص برای دو خودرو برلیانس و چانگان نیست و بهنظر میرسد ظرفیت تولید این خودروها کامل شده و سایپا به فکر تحویل خودروهای متعهدشده به مشتریان است. البته اینکه چرا در این شرایط تولید محصولاتی مانند برلیانس و چانگان افزایش پیدا نمیکند تا جایگزین خودروهای از دست رفته این شرکت باشند، موضوعی است که مسئولین سایپا باید به آن پاسخ دهند. کیا سراتو هم باتوجه به اعمال تحریمها و عدم همکاری شرکت کیا با ایران، تولید نخواهد شد.
غایبان سبد محصول دیگر خودروسازان
در سایر شرکتها نیز وضعیت به همین صورت است با این تفاوت که این شرکتها تعهد کمتری برای تولید خودروهای موردتحریم داشتند و توانستند به میزان تعهدی که داشتند خودرو تحویل دهند.
ضمن اینکه خیلی سریع خودروهای دیگر را جایگزین خودروهای قبلی کردند. اما با اینحال بهنظر میرسد باتوجهبه شرایط سختی که برای تولید خودرو در کشورمان بهوجود آمده است، برخی خودروسازان در آیندهای نزدیک برای تحویل خودروهای جایگزین هم به مشکل بر بخورند.