پیامهایی که “بطحائی” پس از پخش فوتبال در مدارس دریافت کرد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چگالی مفاهیم در نظام آموزشی ما سنگینتر از مفاهیم آموزشی سایر کشورهای دنیاست گفت: به همین علت است که از حیث مفاهیم شناختی یک سروگردن بالاترند اما از حیث آداب و مهارتهای زندگی خلاءها و کاستیهایی دارند.
سیدمحمد بطحائی در اولین نشست هماندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استانها و حوزه ستادی که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد به رویکرد دولت دوازدهم در آموزش حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش سنتی بر آموزش مفاهیم در سطوح مختلف تکیه داشته است و شاخص های موفقیت از منظر ما متناسب با تکیه و تاکید آموزش و پرورش پیرامون شاخص های آموزشی در سطح دانش بوده است.
وی افزود: اینگونه جا افتاده و نهادینه شده، سیستمی موفق است که دانش آموزانی تربیت کند که نمرات بالاتری در مفاهیم دانشی کسب کرده باشند. این نواقص در مدارس وجود دارد و امروز دانش آموزانی تربیت می کنیم که در فیزیک و شیمی فرمول های بیشتری حفظ کرده باشند و در سطح حافظه محوری رتبه بالاتری بدست آورده باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت به کمرنگ شدن اهداف تربیتی مبتلا شده است گفت: تربیت و مهارت محوری جای خود را به حافظه محوری داده است و همین امر سبب شده دانش آموزان از نشاط و شادابی دور شوند و اشتیاق یادگیری فراموش شود. بچه ها مواردی را میآموزند که در زندگی روزمره شان مورد استفاده ندارد.
بطحائی ادامه داد: مسیر بسیار سخت و دشواری در پیش داریم. کودکان و نوجوانان ما باید در دوران تحصیل بتوانند راهکارهای رفع احتیاجات زندگی خود را پیدا کنند. چگالی مفاهیم در نظام آموزشی ما سنگینتر از مفاهیم آموزشی سایر کشورهای دنیاست و به همین علت است که از حیث مفاهیم شناختی یک سروگردن بالاترند اما از حیث آداب و مهارتهای زندگی خلاءها و کاستی هایی دارند.
وی با بیان اینکه دانش آموزان ما تئوری را فرامی گیرند اما نمیدانند در سطح عمل چگونه آن را پیاده کنند اظهار کرد: مجالی برای تمرین مهارتها وجود ندارد. همه دست اندرکاران آموزش و پرورش باید خودمان را با رویکرد دولت دوازدهم تطبیق دهیم و فضایی را ایجاد کنیم که بچه ها در قالب تمارین مدرسهای مهارت های زندگی را تمرین کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پخش فوتبال در مدارس در هفته گذشته گفت: پیامهای بسیاری مبنی بر دیده شدن نیاز دانش آموزان در مدرسه در هفته گذشته دریافت کردم؛ دانش آموزان به این نشاط و شادابی در محیط مدرسه نیاز دارند و اتفاقی که هفته گذشته رخ داد یک نشانه برای ماست و اگر بتوانیم برنامه های آموزشی را به نحوی تغییر دهیم که نیاز بچه ها دیده شود حتما شور و اشتیاق افزایش مییابد.
وی تاکید کرد: باید با اصلاح محتوا و روش ها تلاش کنیم دانش آموزان شادی و نشاط را در کنار یکدیگر تجربه کنند.
به گزارش ایسنا، بطحائی با بیان اینکه حقوق شهروندی از جمله استلزامات زندگی امروزی است و دانش آموزان باید با تکالیف و حقوق خود آشنا شوند و آن را مطالبه کنند افزود: تلاش های خوبی در چندسال گذشته در این حیطه صورت گرفته است. باید با روشهای معقول و متداول بتوانیم کار را جلو ببریم و مراقبت کنیم حواشی به متن تبدیل نشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ظرفیت خوبی در متوسطه اول و ابتدایی دوم تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه ایجاد کردیم و برای نخستین بار از مهر 97 دو ساعت در هفته برنامه درسی در اختیار معلم و مدیریت مدرسه قرار گرفته است اظهار کرد: سرفصلها و چارچوبی پیش بینی شده و از این ظرفیت میتوان برای آموزش حقوق شهروندی نیز بهره برداری کرد. امیدواریم این دو ساعت در هفته بتدریج افزایش یابد.
وی به آماده شدن زیرساختهای لازم و راه اندازی نوعی تلویزیون تعاملی اشاره کرد و گفت: نمایندگان حقوق شهروندی استانها باید از این تلویزیون تعاملی برای آشنایی و آموزش حقوق شهروندی حداکثر بهرهبرداری را داشته باشند. امیدوارم امروز به بهانه امضای تفاهم نامه با دستیار ویژه حقوق شهروندی رئیس جمهوری گامهای جدیتری در آموزش حقوق شهروندی برداریم.