ابتکار: برای تحریف تاریخ اقداماتی صورت میگیرد
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن بیان اینکه هماکنون برای تحریف تاریخ اقداماتی صورت میگیرد گفت: این اقدامات در راستای دور کردن نسل کنونی از هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی صورت میگیرد، زیرا این نسل دوره قبل از انقلاب را ندیده و شاید تصویری یک طرفه از موضوعات وجود داشته و امکان چالش کردن هم برای آنها فراهم نبوده، به همین دلیل عنوان میشود در گفتوگوهای بین نسلی فرصتی فراهم شود تا بسیاری از سوالاتی که نسل جدید در ذهنها دارند را بپرسند؛ بدین ترتیب در برابر تلاشهایی که برای تحریف تاریخ و تهی کردن هویت صورت میگیرد، اقداماتی انجام خواهد شد.
معصومه ابتکار در نشستی با حضور هیات رئیسه مجلس دانشآموزی که صبح امروز در معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد، اظهارکرد: به فال نیک میگیرم که برگزاری این جلسه در روز ۱۳ آبان یعنی روز دانش آموز است زیرا در سال ۵۷ با ایستادگی و حضور آگاهانه دانش آموزان در انقلاب اسلامی فصل نوینی آغاز شد.
وی در ادامه به مردمی بودن انقلاب و مسیر دشوار و زمان بر آن اشاره کرد و گفت: با وجود این مسائل اما امام این مسیر را طی کرد و در این جا بود که نقش آگاهی دانش آموزان بسیار الهامبخش بود و باعث شد این محور استمرار یابد. به عبارت دیگر آگاهی، شناخت و درک مفهوم از انقلاب باید استمرار پیدا کند و امروز که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم بیش از هر زمان دیگری علاوه بر درک مبانی مفهومی از نظر سیاسی به عنوان یک نظام مردم سالاری دینی به مبانی فکری نیاز دارد و شما باید به عنوان مجلس دانش آموزی این مبانی و اصول را به بحث بگذارید و این موضوع از مباحث مهم گفت و گوی بین نسلی است زیرا اتفاقاتی که در زمان دانش آموزی و دانشجویی ما افتاد با آگاهی، اراده و خاص درک نسل ما بود و قطعا اگر بخواهد استمرار یابد و به عزت ایران منتهی شود بایستی با درک، آگاهی، انتخاب، شناخت و استمرار مسیر از طرف شما باشد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: عنصر آگاهی همانقدر که در آن زمان کلیدی و محور اصلی تحولات بود الان هم عنصر آگاهی، شناخت، همراهی، اختیار و انتخاب با آزادی کلید و رمز پیروزی و ادامه مسیر است.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش به خاطرات دوران دانشجوییاش در دوران ۱۳ آبان اشاره کرد و گفت: در ۱۳ آبان و در آن دوره دانشجو بودم. دورهای که جریان مبارزه با سلطه و نگرانیهای جریان دانشجویی از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ وجود داشت. البته من آن را ندیده بودم ، اما از پدرم این موضوع را شنیده بودم و میدانستم این کودتا چه درد و رنجی به مردم تحمیل کرد و چگونه با یک غفلت، آمریکا وسط آمد و دولت مردمی مصدق را با عملیات خیابانی کنار زد و کودتا شد. در حقیقت این نگرانی در بین دانشجویان بود که کودتای ۲۸ مرداد در سال ۵۸ تکرار نشود و تمام دستاوردهای مردم ایران و انقلاب را از بین نبرد.
وی افزود: البته شرایط هم شرایط خاصی بود. دولت مستقر به آن مفهوم وجود نداشت و همه در شرایط متزلزل بودند و هر روز در گوشهای از کشور آشوبی میشد. به عبارت دیگر همه تصور میکردند که آمریکا در حال برنامهریزی است و قرار است اتفاقی بیفتد البته امام هم در صحبتهایشان گفتند که هوشیار باشید.
وی تصریح کرد: اما اتفاقی افتاد که همه را هوشیار کرد زیرا شاهی که از ایران فرار کرده بود و قاعدتا باید بازمیگشت و پاسخگوی خطاهایش میشد و حتی محاکمه میشد، فرار کرد و خبر آمد که اجازه داده است وارد خاک آمریکا شود. در حقیقت مفهوم این بود که قرار است حمایتهایی صورت گیرد و اتفاقی بیفتد به همین خاطر باعث شد تا دانشجویان به این نتیجه رسیدند تا بروند و اعتراضاتشان را بدون اسلحه و درگیری به گوش دنیا برسانند. البته بعد از آن نیز انسجام عجیبی بین مردم پیش آمد و این جریان از طرف امام به عنوان انقلاب دوم مطرح شد. البته مشکلاتی هم برای کشور داشت اما جلوی کودتا را گرفت و باعث شد ایران استقلال و انقلاب مسیر تعالی خود را از دست ندهد که این بزرگترین دستاورد آن مقطع بود.
ابتکار افزود: وظیفه دانش آموزان این است که تاریخ معاصر خود را خوب بشناسند، زیرا از تاریخ باید درس گرفت چون تکرار میشود. آن ملتهایی که از تاریخشان درس نگیرند و به آن آگاه نباشند دچار تکرار تاریخ می شوند و اگر ما هم از گذشتگان خود درس نگیریم، دچار خطا میشویم و این امر مانع پیشرفت ما خواهد شد به همین دلیل مجلس دانش آموزی نقش مهمی در این زمینه دارد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن بیان اینکه هماکنون برای تحریف تاریخ اقداماتی صورت میگیرد گفت: این اقدامات در راستای دور کردن نسل کنونی از هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی صورت میگیرد، زیرا این نسل دوره قبل از انقلاب را ندیده و شاید تصویری یک طرفه از موضوعات وجود داشته و امکان چالش کردن هم برای آنها فراهم نبوده، به همین دلیل عنوان میشود در گفتوگوهای بین نسلی فرصتی فراهم شود تا بسیاری از سوالاتی که نسل جدید در ذهنها دارند را بپرسند؛ بدین ترتیب در برابر تلاشهایی که برای تحریف تاریخ و تهی کردن هویت صورت میگیرد، اقداماتی انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی ـ که باید برای مقابله با آن تلاش کنیم ـ جنگ روانی را نیز در دستور دارد. شما بچههای انقلاب دیجیتال هستید و میدانید در این انقلاب دیجیتال چه فرصتهایی برای اقتصاد، اجتماع، فناوری و علم وجود دارد ولی تهدیدات آن هم زیاد است. مثلا تحریف تاریخ، دروغ، نفرتپراکنی وجود دارد که ما را از اتحاد و ایرانی بودن پشیمان کنند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش با تاکید بر اینکه از مزایای مجلس دانش آموزی حضور همه قومیتها و همکاری جنسیتها در کنار هم است، گفت: امروز یکی از مهارتهای زندگی کار با اینترنت است ولی باید آسیبهای آن را بشناسیم، به عبارت دیگر بخشی از گفت و گوی بین نسلی همین موضوعات است که این مهارتها مخصوصا مهارتهای ارتباطی تقویت شود.
ابتکار با اعلام آمادگی معاونت زنان برای تفاهمنامهای با سازمان دانشآموزی گفت: همچنین در مسئله گفت و گوی بین نسلی و خانواده با محوریت مهارتهای ارتباطی اقداماتی را انجام دادهایم و فکر میکنیم این موضوع بحث مهمی است و به همه اعضای خانواده ارتباط پیدا میکند.
به گفته وی یکی از زمینههای آمادگی زنان در بحثهای آموزشهای پیش از ازدواج است. مصوبهای در دولت در این زمینه وجود دارد و اقداماتی نیز انجام شده و تقسیم کار بین دستگاهها در این زمینه نیز صورت گرفته است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به آموزشهای جنسی به عنوان یکی از محورهای فعالیت معاونت زنان با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اعتقاد داریم این آموزشها باید به شکل درست ارائه شود.
وی ادامه داد: گاهی اوقات حق انتخاب را از دانش آموزان گرفتیم و اجبار را برای آنها قرار دادیم و همین موضوع باعث شد که عزت نفس دانش آموزان زیر سوال برود. بنابراین باید اطلاعات درست ارائه و مسیر نیز روشن شود. همچنین نیز مخاطرات بیان شود و از کشورهای دیگر نیز در این زمینه درس بگیریم.
ابتکار در بخشی دیگری از صحبتهایش در مورد کودکان کار که از طرف نمایندگان مجلس دانش آموزی در جلسه مطرح شد، اظهارکرد: درصد کمی از کودکان ایرانی، شناسنامه و تابعیت ایرانی ندارند و به هر دلیل نتوانستهاند به مدرسه دسترسی داشته باشند، برای آنها نیز وزارت آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام داده است ما هم در این زمینه همکاریهای لازم را انجام میدهیم، البته رسیدگی به این موضوع به طور خاص با وزارت کار و سازمان بهزیستی است.
وی در ادامه به پیشنهاد مطرح شده برای کودکان بازمانده از تحصیل از سوی معاونت زنان اشاره کرد و گفت: این طرح برای کودکان واجبالتعلیم در نقاط مختلف کشور است یعنی در هر محله و هر منطقه کودکانی که از تحصیل بازماندهاند براساس سرشماری ملی از در خانه شناسایی میشوند که این طرح قبلا اجرا شده اما درخواست کردیم آموزش و پرورش این طرح را نیز اجرا کند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: در خصوص سن ازدواج دختران در سنین کم نیز اقداماتی در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم در بحث مهارتهای زندگی که البته در حال حاضر نیز با آموزش و پرورش طرحهایی داریم، اقداماتی انجام دهیم و مهارت زندگی را اعتلا بخشیم.
وی در پایان صحبتهایش خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزان، آنها را به توجه به محیط زیست دعوت کرد و از آنها خواست که مطالبه کنند و در مطالبهگری کوتاه نیایند.