کشتی آزاد قهرمانی جهان،مرور قوانین جدید داوری پیش از آغاز مسابقات
کلینیک داوری رقابتهای کشتی قهرمانی جهان با موضوع اجرای قوانین جدید داوری در محل برگزاری این رقابتها برگزار شد.
به گزارش بازتاب و به نقل از سایت فدراسیون کشتی، کلینیک داوران رقابتهای کشتی بزرگسالان قهرمانی جهان, روز گذشته (جمعه) درسالن کنفرانس هتل لیون گاردن بوداپست مجارستان با حضور داوران المپیکی سراسر جهان از جمله محمد ابراهیم امامی، اردوان صاحب و محمد مصلاییپور، سه داور 1s المپیکی کشورمان برگزار شد.
در این کلینیک داوری که با تدریس آنتونیو سیلوستری رئیس کمیسیون داوری اتحادیه جهانی کشتی انجام شد دیگر مدرسین اتحادیه جهانی نیز حضور داشتند.
محمدابراهیم امامی رئیس کمیسیون داوران کشورمان در مورد چگونگی برگزاری این کلاس اظهار داشت: آنچه در این کلینیک با نمایش فیلمهای مرتبط تشریح و شفافسازی شد، علاوه بر تاکید بر اجرای صحیح قوانین بدون اعمال سلیقه شخصی نکات مهم و جدیدی را نیز به همراه داشت. وی موارد مطرح شده در این کلاس را به شرح زیر اعلام کرد:
یکی از مهمترین وظیفه داوران در زمان انجام مسابقه، تشخیص کشتی منفی از کم کاری است و داوران باید کشتی منفی را از کم کاری تشخیص دهند. برای مثال؛ در کشتی فرنگی که لازمه آن گارد سینه به سینه یا به عبارتی برای اجرای فنون بیشتر نیاز به تماس دو کشتیگیر با یکدیگر است، در صورتی که هر یک از کشتیگیران مانع تماس شود و تماس خود را با حریف با عقب نشینیکردن قطع نماید، داور وسط برای مرتبه اول میبایست کشتی را قطع و به کشتیگیر خاطی تذکر بدهد و در صورت تکرار، ابتدا کشتی توسط داور وسط قطع و ضمن تذکر به کشتیگیر خاطی، تقاضای اخطار و امتیاز میشود و در صورت تایید آن توسط قاضی و رییس تشک، این رای اعتبار خواهد داشت. (مجازات کشتی منفی در کشتی آزاد اخطار یک امتیاز و در کشتی فرنگی اخطار و دو امتیاز است).
در شروع مجدد کشتی در حالت خاک در هر دو رشته آزاد و فرنگی در صورتی که کشتی گیر مهاجم (کشتی گیری که در رو شروع کننده است) اگر از دستور داور سرپیچی نماید برای مرتبه اول تذکر و در صورت تکرار، کشتی قطع و ادامه کشتی در سرپا آغاز خواهد شد. اما اگر این تخطی توسط کشتی گیر مدافع (کشتیگیر که در زیر قرار دارد) صورت گیرد در کشتی آزاد با اخطار و یک امتیاز و در کشتی فرنگی با اخطار و دو امتیاز جریمه همراه خواهد شد و شروع مجدد کشتی نیز در حالت خاک خواهد بود.
از این پس حرکات خشن عمدی و با احتمال آسیب رساندن به حریف، با دریافت کارت قرمز همراه خواهد بود مانند: حرکت غیرقانونی قیچی کردن پای حریف توسط مهاجم که خطا محسوب میشود و کشتیگیر خاطی که با این حرکت خطا، عامل آسیب رساندن به حریفش باشد دیسکالیفه و از دور رقابتها حذف خواهد شد.
در کشتی فرنگی در صورتی که در تایم اول هیچ یک از کشتیگیران کم کار (پاسیو) نشده باشند، در تایم دوم در صورت بروز کم کاری توسط هر یک از کشتیگیران، احتمال دادن دو پاسیو وجود دارد.
هیچ یک از کشتی گیران به منظور کسب امتیاز حق ندارند با هل دادن و یا فشار سر روی سینه، حریف خود را از تشک خارج نماید. در صورتی که هر یک از کشتیگیران صرفاً با هل دادن مطلق، حریف خود را از منطقه زون خارج نماید علاوه بر اینکه امتیازی به وی تعلق نمیگیرد داور به وی تذکر میدهد. لازم به توضیح است که در صورت تکرار هل دادن و خارج کردن حریف از تشک، در مراحل بعدی نیز به کشتیگیر خاطی تذکر داده میشود.
امتیازات فنون 1،2،4و5 امتیازی کمافیالسابق به قوت خود باقی و تاکید مدرسین داوری در تشخیص صحیح فنونی است که مدافع در هوا گردش دارد اما به خطر نمیرود اینست که در صورتی که فن اجرا شده شرایط زیبایی فن را داشته باشد اما با سینه فرود بیاید دارای چهار امتیاز خواهد بود اما در صورتی که فن اجرا شده شرایط فن زیبا را نداشته باشد و مدافع به خطر نرود فقط دو امتیاز به وی تعلق خواهد گرفت.
در کشتی فرنگی کلیه اخطارها همراه با دو امتیاز فنی برای حریف خواهد بود اما در کشتی آزاد ضمن اینکه اخطارها همراه با یک امتیاز خواهد بود فقط در شرایط فرار از تشک در حالت خطر، اخطار برای مدافع و دو امتیاز برای مدافع در بر خواهد داشت و شروع مجدد کشتی نیز در حالت خاک خواهد بود.