«خاشقجی» توسط عربستان ربوده وکشته شد/تأثیر منفی بر روابط با ترکیه

    کد خبر :387752

«استفن لندمن» با اشاره به اینکه که عربستان سعودی ظالم‌ترین و مستبدترین دولت دیکتاتوری در جهان عرب است گفت: منتقد سعودی به احتمال زیاد توسط عربستان ربوده و کشته شده است.

خبر ناپدید شدن «جمال خاشقجی» نویسنده و منتقد سرشناس سعودی بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول و بعد از آن انتشار خبر ترور وی توسط عناصر رژیم آل سعود موجی از واکنشها را در قبال سیاستهای سرکوب گرانه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به دنبال داشته است؛ ولیعهدی که هیچ گونه انتقادی را علیه سیاستهایش بر نمی تابد و به بدترین شکل ممکن به هرگونه انتقادی واکنش نشان می دهد.

در این راستا دو مقام آگاه در دولت ترکیه روز شنبه اعلام کردند که مقامات این کشور معتقدند «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد برجسته سعودی که چهار روز پیش برای انجام امور کنسولی به کنسولگری عربستان در استانبول وارد شده بود، در داخل این کنسولگری به قتل رسیده است.

یکی از مقامات دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: «بررسیهای اولیه پلیس ترکیه نشان می دهد که آقای خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول به قتل رسیده است. ما گمان می کنیم که قاتل با قصد قبلی مرتکب قتل شده و سپس جنازه مقتول به خارج از کنسولگری منتقل شده است».

«استفن لندمن» نظریه پرداز امریکایی در خصوص این حادثه به مهر گفت: عربستان سعودی ظالم‌ترین و مستبدترین دولت دیکتاتوری در جهان عرب است و خاندانی به شدت جنایتکار با لباسی حق به جانب و با ادعای مشروعیت بر یک ملت حاکم شده‌اند که از طرف دیگر در کنار آمریکا، اسرائیل و برخی دیگر از حامیان منطقه‌ای داعش و دیگر گروه‌های تروریستی قرار دارند.

وی افزود: حکومت در این کشور به شدت مستبدانه است و هیچ گونه مخالفتی تحمل نمی‌شود و نه خبری از حقوق شهروندی است و نه سخنرانی و نه رسانه آزاد و آزادی علمی و آکادمیک. در این کشور شهروندان حق شرکت در هیچ گونه تجمع، انجمن و جنبش داخلی ندارند و حتی حق سفرهای خارجی نیز برای بخشی از شهروندان این کشور یعنی زنان وجود ندارد.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد در ادامه یادآور شد: شهروندان عربستان حقی برای انتخاب دولت مورد نظر خود برای تعیین نوع نظام آموزشی، شیوه خدمات بهداشتی، خدمات عمومی یا اجتماعی ندارند و بدلیل ممنوعیت فعالیت احزاب، امکان گفتگوهای آزاد و یا دسترسی آزاد به اینترنت نیست.

وی افزود: پیوندهای نزدیکی میان عربستان و آمریکا وجود دارد. اقداماتی نظیر قتل‌های غیرقانونی بدون طی مراحل لازم و شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه فعالین سیاسی و محدود کردن آزادی بیان و جنبش‌ها و مجامع دینی و مسالمت آمیز از سوی آل سعود انجام می شود و کسی هم انتقادی به آن نمی کند.

لندمن تأکید کرد: این اقدامات عربستان سعودی با همکاری و طرح ریزی آمریکا از جمله در جریان جنگ علیه یمن همراه شده که بحران انسانی برای میلیون‌ها نفر از شهروندان یمنی را دامن زده است و یمنی‌ها را با تهدید مرگ، قحطی بدلیل جنگ روبرو ساخته است و به احتمال زیادی صدها هزار نفر از مردم این کشور را با مرگ روبرو خواهد ساخت.

وی گفت: اعدام‌های عمومی در پادشاهی سعودی امری رایج و مداوم است و گردن زدن کارگران، فعالان حقوق بشر و منتقدان رژیم موضوعی معمولی در عربستان سعودی است. حتی سخنرانی و آزادی مطبوعات و مجامع دانشگاهی ممکن است به عنوان جرم علیه دولت در نظر گرفته شود.

لندمن در خصوص وضعیت خاشقجی گفت: به احتمال خیلی زیاد و قریب به یقین او توسط عربستان ربوده و کشته شده است. اگر چنین باشد یک کار احمقانه دیگر از سوی عربستان سر زده است.

وی در خصوص آثار این حادثه بر روابط ترکیه و عربستان نیز گفت: مطمئنا این موضوع بر روابط ترکیه و عربستان آثار منفی دارد. ولی به نظر نمی رسد این تأثیر بلندمدت باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید