درآمدهای کمشده طرح ترافیک و گمشدهای به نام اخلاق رسانهای
ساعتی پیش برخی رسانههای ضدنظام که این روزها بیش از پیش در تدارک پروژه ناامیدسازی هستند و میخواهند از هر راست و دروغی و به هر بهانهای، خوراکی برای تبلیغات امیدستیزانه خود بسازند، تیتر زدند: درآمد طرح ترافیک گم شد؛ فسادی دیگر در حکومت! دزدی جدید بعد از دکلهای نفتی و…
بررسی خاستگاه این خبر دروغ نشان میدهد که یک سلسله بیدقتی، بیاخلاقی و احیانا سوءنیت رسانهای باعث شده که یک گزاره خبری عادی، ابتدا بدفهمی و سپس تحریف شود و نهایتا با زیر و رو شدن، سر از رسانههای دشمن مردم در آن سوی آبها در بیاورد.
ماجرا از تیتر یک سایت خبری داخلی آغاز شد که نوشت: «درآمد طرح ترافیک شهرداری تهران گم شد!» این سایت در گزارشی به مطالب مطرح شده در نشست خبری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پرداخته بود. اما با انتشار مطالبی حاوی تحریف و سوء برداشت، تیتری از آن استخراج کرده که کاملا در تناقض با واقعیت است.
اما واقعیت چیست؟ به گفته خبرنگاران حاضر در جلسه، در نشست خبری روز یکشنبه معاون حمل و نقل شهرداری تهران، از پورسیدآقایی پرسیده میشود که درآمد شهرداری از طرح ترافیک چقدر بوده و آیا طبق وعدهها خرج حمل و نقل عمومی شده است یا خیر؟
پورسیدآقایی در پاسخش توضیح داده که برخلاف سال قبل که کل پول طرح ترافیک سهمیهداران در ابتدای سال گرفته میشود، امسال عوارض طرح ترافیک به تدریج و بسته به میزان تردد خودروها گرفته میشود. او گفته است که با توجه به کاهش سهمیهها و کاهش ترافیک، طبیعی است که درآمد به طور کلی کاهش یابد و اساس این تصور که طرح جدید با هدف درآمدزایی بوده، اشتباه است.
وی سپس اعلام کرد که تا روز قبل (شنبه ۲۰ مرداد) سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری از محل طرح ترافیک، ۶۷ میلیارد تومان درآمد داشته که حدود ۱۰ میلیارد تومان از آن طبق مصوبه شورا به مترو داده شده است. وی گفت که معاونت حمل و نقل ماهانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان نیز بابت مابهالتفاوت قیمت بلیت بر حسب پیمایش اتوبوسهای بخش خصوصی به شرکت واحد اتوبوسرانی میدهد و بقیه درآمد طرح ترافیک نیز صرف هزینههای اقدامات مدیریتی ترافیک همچون اصلاح معابر و… میشود.
به گزارش ایسنا،تا اینجا همه چیز روشن است و عموم خبرگزاریها نیز مطابق وظیفه حرفهای خود به نقل خبر پرداختهاند. اما در این بین، یک سایت خبری که خبرنگار آن هم در این نشست خبری حضور نداشته است، مشخص نیست بر اثر بیدقتی و کمتوجهی یا سوءنیت و شیطنت، ابتدا ردیف سوم را ندیده گرفته و سپس دو عدد ۱۰ میلیاردی را که در خبر رسانههای مختلف آمده بود، به تنهایی جمع زده و اینگونه نتیجه گرفته است که عدد ۲۰ میلیارد تومان با ۶۷ تومان تفاوت زیادی دارد و نتیجه گرفته که این به معنای گم شدن درآمد طرح ترافیک است!
این سایت خبری سپس در تحریف دیگری، این تیتر رسانههای دیگر را که از «کم شدن» درآمد طرح ترافیک خبر داده بودند، به «گم شدن» تغییر داده و نهایتا تیتر زده است: «درآمد طرح ترافیک گم شد»، و به همین سادگی، یک واقعیت روشن به یک دروغ آشکار تبدیل شده است که هم اخلاق حرفهای در کار رسانهای را قربانی کرده و هم در آتش ناامیدسازی رسانههای معاند دمیده است.
جا دارد همه ما اهل قلم و نویسندگان رسانهها از خود بپرسیم که آیا به پیامدهای تلخ نقض اخلاق حرفهای و عبور از صداقت رسانهای توجه داریم؟