خودروهای تولیدی ٩٧، کجا هستند؟

    کد خبر :339866

میزان تولید خودرو در سه‌ماهه اول امسال، چیزی حدود ٣٠‌درصد رشد داشته است. با این وجود، قیمت خودرو سر به آسمان کشیده است.

به گزارش شهروند، نمایشگاه‌داران می‌گویند، خودرو در بازار به اندازه کافی موجود نیست و طرح‌های پیش‌فروش خودرو که خودروسازان به صورت محدود اجرا کرده‌‌اند، زمان تحویل خودرو را یک‌سال بعد گذاشته‌اند.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که ماجرای احتکار خودرو وسط خودروسازان پیش از این توسط نادر قاضی‌پور، نماینده کمیسیون صنایع مجلس مطرح شده است. گرچه خودروسازان زیربار این موضوع نمی‌روند اما حالا عکس‌های هوایی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که انبارهای پروپیمان خودروسازان در جاده مخصوص را نشان می‌دهد.

تماس‌ها با شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو در این‌باره بدون پاسخ می‌مانند و حتی روابط عمومی این شرکت‌ها از پاسخگویی طفره می‌روند. با این وجود سوالی که مطرح است، این است که خودروهای تولیدشده در ٣ماه اول ‌سال کجا هستند که بازار از کمبود خودرو را علت گرانی‌های عجیب و غریب می‌داند؟

رشد ٣١‌درصدی تولید خودرو

روز گذشته احمد نعمت‌بخش اعلام کرد: میزان تولید خودرو در ‌سال ٩٥ نسبت به‌ سال ٩٤، شاهد رشد ٤٠‌درصدی و در ‌سال ٩٦ نسبت به ‌سال ٩٥ با رشد ١٥‌درصد در تولید روبه‌رو شده است. در ٢ماهه اول‌ سال ٩٧ هم نسبت تولید خودرو به‌ سال گذشته ٣١‌درصدی را نشان می‌دهد، اما این موضوع درحالی اتفاق افتاده که میزان فروش خودرو در بازار افزایش پیدا نکرده است.

البته سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفته است: « از ١٧ فروردین‌ماه امسال تاکنون قیمت خودرو از کارخانه تا بازار شاهد اختلاف ٧٥‌درصدی است، که به اعتقاد ما دلیل اصلی این موضوع عرضه کم خودرو به بازار است؛ البته خودروسازان در دفاع از خود می‌گویند، تولید امسال نسبت به‌ سال گذشته افزایش داشته است.» به‌طوری که ظرف ۲۰روز قیمت پژو۲۰۶ تیپ ۲ با رشد ۳۵‌درصدی از ۳۸‌میلیون تومان به قیمت ۴۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسید. همچنین باید درنظر داشت که نقیضه‌گویی‌های خودروسازان به همین‌جا ختم نمی‌شود و بر این باور تکیه زده‌اند که علت اختلاف قیمت خودروها از کارخانه تا بازار کمبود قطعات خودروست، اما این اختلاف قیمت در خودرو‌های چینی هم به چشم می‌خورد و تنها خودرو‌های داخلی را در برنمی‌گیرد.

به گفته موتمنی، درحال حاضر قیمت خودروی چانگان از ٨٣‌میلیون تومان به ١٠٥‌میلیون تومان و اچ‌سی از ٥٨‌میلیون تومان به ٧١‌میلیون تومان در بازار رسیده است که هیچ منطقی در افزایش آن دیده نمی‌شود.

50 ‌هزار خودروی ناقص و معطل داریم

البته احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران ریشه این موضوع را در نقصان قطعات دانست و بیان کرد: «درحال حاضر حدود ۵۰‌هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ایران‌خودرو و سایپا به دلیل نواقص قطعه قرار دارد، برای همین از وزیر صنعت درخواست فروش خودرو در حاشیه بازار را داریم.» این مسأله شبهاتی را به وجود آورده، اگر ما افزایش تولید خودرو‌های داخلی را داشته‌ایم، چرا روز‌به‌روز با افزایش قیمت‌ها و عدم عرضه به بازار روبه‌رو شده‌ایم؟ اما در این میان سوال دیگری هم مطرح می‌شود که چرا برخی از شرکت‌های خودروسازی طرح‌های پیش‌فروش خودروی مدت‌دار را درنظر گرفته‌اند؟ مگر نه اینکه درحال حاضر با کمبود خودرو مواجه شده‌اند؟

اگر خودرو‌ها آماده تحویل‌اند، چرا یک‌سال دیگر آماده تحویل می‌شوند؟ نعمت‌بخش در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرده و می‌گوید: «آن‌چه خودروسازان تولید می‌کنند، به شرط عدم ناقصی در قطعه به بازار عرضه می‌شود اما فروش مدت‌دار در پیش‌فروش‌ها به دلیل اجرای تعهدات قبلی فروش خودروسازان است؛ علاوه بر این، با توجه به مشکلات تحریم خودروسازان مجبور به فروش مدت‌دار در قراردادها هستند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید