چهره «سی و سه پل»، هر روز آشفتهتر از دیروز!
علیمحمد فصیحی (مسئول پایش پلهای تاریخی استان اصفهان) درباره وضعیت پل تاریخی سی و سه پل گفت: قبل از هر اقدام حفاظتی و مرمتی در سی و سه پل نیاز است تا ابتدا فرهنگسازی مناسبی در این زمینه انجام شود. تا زمانی که فرهنگ آن وجود ندارد و مردم به این شکل روی پل دیوارنویسی انجام میدهند، هرچه میراث فرهنگی تیم حفاظتی در منطقه بگذارد بازهم این گرفتاریها و مشکلات وجود دارد. ما میتوانیم با یک فرهنگسازی مناسب، به سمتی برویم که وضعیت پل را از وضعیت فعلی نجات دهیم.
او ادامه داد: ما هر ساله مبلغی مشخص میکنیم و با نیروهای امانی میرویم تا دیوارنویسیها را پاک کنیم. البته درصدد هستیم که تابلوهای راهنمایی را در اطراف پل نصب کنیم تا برای مردم هشدار و زنگ خطری باشد.
مسئول پایش پلهای تاریخی استان اصفهان دربارهی ترکخوردگیهای پل نیز اضافه کرد: ما مرتباً سی و سه پل را پایش میکنیم و اگر ترکی رؤیت شود با شاهدگذاری و همچنین بررسیهای دورهای مناسب ارزیابی میکنیم که آیا این ترکها در حال حرکت هستند یا نه؟ خوشبختانه حرکتی روی سی و سه پل دیده نشده. حتی بعد از آن که مترو کشیده شد، حرکتی در پل دیده نشد. اگر اتفاقی رخ دهد بلافاصله اقدامات حفاظتی و مرمتی آغاز میشود و خوشبختانه تا به این لحظه مسئلهای به صورت جدی مشاهده نشده است.
او ادامه داد: ضلع غربی پل کمی شکل غیرمتعارف به خود گرفته که مربوط به مرمتهای دهههای گذشته است و در مرمتهای جدید نیز به همان شکل قدیم باقی مانده است.
او به این سؤال که جاگذاری درِ آهنی مغایر قوانین عرصهی بناست، پاسخ داد و گفت: قبلاً به جای این در، یک درِ چوبی قرار داشت و چون به این در آسیب رسید و مورد تعرض قرار گرفت؛ این در آهنی را به عنوان یک در حفاظتی در آنجا قرار دادیم که انشالا به زودی با یک در بهتر تعویض خواهد شد.
فصیحی در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت عبور و مرور مردم کنترلشدهتر خواهد شد یا نه؟ بیان داشت: به هر حال بر روی سی و سه پل به عنوان یکی از شریانهای مهم شهری، باید عبور و مرور انجام شود. خب عدهای بر این قائل هستند که عبور و مرور روی این پل باید حذف شود ولی واقعیت این است که نمیشود شریان اصلی شهر را از عبور و مرور خالی کرد. پس بهترین راه همین است که در مواجه با آسیبهای احتمالیِ عبور و مرور، ایمنسازی انجام شود وحفاظت صورت بگیرد.
به گزارش ایلنا:او درخصوص حصاری که قرار است روی سیوسهپل کشیده شود، گفت: چندان با کلمهی حصارکشی موافق نیستم و بهجای آن باید لفظ حفاظت را بکار برد چون از حیث ایمنسازی مناسبتر است. طرحهای مختلفی که طی سالهای اخیر روی آنها کار شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام از بین اینها، ما به سیستم کابلی رسیدیم. ابتدا به صورت نمونه طرح را پیاده کردیم و سپس این طرح در شورای فنی تصویب شد و به زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.