زاهدی: مدارس کلاسهای آموزش برای دفاع دانشآموزان در مقابل ناهنجاریها برگزار کند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه در صورت وجود تسامح در موضوع تعرض به برخی از دانشآموزان دبیرستان پسرانه در منطقه ۲ غرب تهران باید با رئیس منطقه هم برخورد کرد، گفت: باید در ابتدای سال تحصیلی کلاسهای آموزش اجباری برای دانشآموزان گذاشته شود تا آنها بدانند در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری چطور از خود دفاع کنند.
محمدمهدی زاهدی در گفتوگو با ایسنا در توضیح جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای بررسی موضوع تعرض به برخی از دانشآموزان دبیرستان پسرانه در منطقه ۲ غرب تهران گفت: کمیسیون آموزش در جلسهای با حضور معاون مدارس غیرانتفاعی و مسئول حراست آموزش و پرورش یکسری تذکرات را داد تا در آینده شاهد تکرار این اتفاق نادر نباشیم. در وهله اول باید بلافاصله مدرسه منحل شود. البته چون این مدرسه ۲۰۰ دانشآموز دارد ابتدا باید جایابی مناسب برای آنها صورت گرفته و سپس مدرسه منحل شود.
وی درباره اینکه آیا انحلال مدرسه راهکاری مفید برای حل این مشکل است، گفت: قطعا انحلال مدرسه تنها راهکار نیست. ما معتقدیم که باید نظارتها و ارزیابیها جدیتر شود و در اعطای مجوز به هیأت موسس و مدیران سختگیری بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: همچنین دیگر به هیأت موسس مدرسه امتیاز برای تأسیس مدرسه غیرانتفاعی دیگر داده نمیشود. مدیر مدرسه برکنار شده و فردی که مقصر بوده نیز در بازداشت است. ما از آموزش و پرورش خواستیم که ماهانه گزارشی از بازدیدها و نظارتها بدهد. کما اینکه نظارت در حوزه مدارس غیرانتفاعی بسیار ضعیف است که مشکلات زیادی را بوجود آورده است. این ناهنجاری اخیر موضوعی نادر است اما موارد دیگری همچون گرفتن شهریه اضافی و یا فراموشی مباحث تربیتی در مدارس غیرانتفاعی دیده میشود که مشکلاتی را بوجود آورده لذا ما بر لزوم نظارت بیشتر تأکید کردیم.
زاهدی همچنین تأکید کرد: در این جلسه مطرح شد که باید با کسانی که تسامح کردند برخورد شود. لذا اگر تسامحی از سوی رئیس منطقه نیز دیده شود هم برخوردهای لازم صورت میگیرد. در هر حال کمیسیون آموزش به شدت این موضوع را پیگیری کرده تا دیگر شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.
وی درباره دغدغه سایر خانوادهها برای ادامه تحصیل فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی گفت: این حادثه بسیار تلخ بوده اما سیستم آموزشی ما بر پایه نظام تعلیم و تربیت است به همین دلیل محور ما تربیت نیروی انسانی است. باید براساس طرح تحول بنیادین به جایی برسیم که حیات طیبه را پیاده کنیم. این حادثه برای آموزش و پرورش بسیار گران تمام شد. کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری شخصا وارد شده و دستور اکید برای اجرای حکم الهی را دادند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: ما به مردم عزیز و پدر و مادرها این موضوع را یادآور میشویم که در کشور ما بیش از یک میلیون معلم داریم پس این اتفاق نباید ساحت فرهنگیان و معلمان را خدشهدار کند. با قاطعیت این اطمینان را میدهیم که برخوردهای لازم صورت گیرد. پدر و مادرها با خیال راحت فرزندانشان را به مدارس بفرستند و بدانند هیچ مشکلی بوجود نمیآید. نظارتها جدیتر خواهد شد. معلمان کسانی هستند که برای تربیت نسل نو همچون شمعی میسوزند.
زاهدی در عین حال با انتقاد از کوتاهی وزارت آموزش و پرورش در استفاده از معلمان پرورشی و مشاوران تحصیلی گفت: باید مدارس ما دارای مشاور و روانشناس باشد. مربیانی که بتوانند مسائل دینی و مذهبی که در کتاب درسی دانشآموزان وجود ندارد را به آنها آموزش دهند. امیدوارم این تلنگر باعث شود که مسئولان آموزش و پرورش برای استفاده از مشاور و مربی تربیتی در مدارس اقدام جدی کنند.
وی درباره صحبتهای برخی از نمایندگان مبنی بر تأثیر سند ۲۰۳۰ بر این اتفاق ناگوار گفت: نمیگویم این اتفاق نتیجه ۲۰۳۰ است اما اگر آن سند به آن صورت اجرا میشد یقینا عواقب وخیمی داشت به همین دلیل بود که مسئولان نظام به خصوص رهبری نگران بودند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش باید گزارش نظارتهایش را به این کمیسیون ارائه کند، گفت: ما از وزیر آموزش و پرورش درخواست برخورد لازم حتی با مدیر منطقه را داریم. در این قضیه هیچ رودربایستی وجود ندارد چون ساحت مدارس و آموزش و پرورش زیر سوال رفته است.
زاهدی درباره تأثیر آموزش برای جلوگیری از این اتفاقات گفت: یقین دارم در این زمینه رابطه قوی بین اولیای دانشآموزان با اولیای مدرسه یعنی مدیر و معلم از یک طرف و رابطه تنگاتنگی بین مدیر مدرسه با دانشآموزان وجود نداشته. قطعا باید بسیاری از آموزشها به دانشآموزان داده شود تا آنها با دیدن کوچکترین ناهنجاری آن را به مدیر مدرسه، پدر و مادر و حتی تلفنی به مجلس و مدیرکل آموزش و پرورش اطلاع دهند.
وی در پایان تأکید کرد: باید در ابتدای سال تحصیلی کلاسهای آموزش اجباری برای دانشآموزان گذاشته شود تا آنها در صورت مشاهده هر نوع ناهنجاری بدانند که چطور از خودشان دفاع کنند.