اجرای قابل قبول درس تربیت بدنی در اکثر مدارس/آغاز ساخت ۱۱۰ زمین چمن مصنوعی برای دانش آموزان
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت اجرای مطلوب درس تربیت بدنی گفت: نتایج ارزیابیهای صورت گرفته در استانهای کشور حاکی از آن است که در بسیاری از مدارس زیرساخت های اجرای قابل قبول درس تربیت بدنی وجود دارد و در مدارسی که هنوز به سطح ایدهآل نرسیدهاند، باید بیشتر کار کنیم.
مهرزاد حمیدی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به کیفیت بخشی و ارزشیابی درس تربیت بدنی اظهار کرد: حوزه یادگیری تربیت بدنی و سلامت به عنوان یکی از ۱۱ حوزه یادگیری در برنامه درسی ملی به دنبال برقراری سلامتی کامل جسمی، روانی و ایجاد زمینههایی جهت شناساندن روشهای درست فعالیت جسمانی، ارتقای تواناییهای بدنی و تبیین روشهای تفریحی سالم در حوزه محتوایی تربیت بدنی است.
وی افزود: آموزش تربیت بدنی به عنوان یک صلاحیت مشترک بین رشتهای در برنامههای درسی فرصت تعمیق و به کارگیری آموختهها در موقعیتهای واقعی زندگی و راهکارهای مقابله با چالشهای آن را فراهم میآورد و در جهت نیل به سلامت همه جانبه – که همانا از دغدغههای اصلی جامعه است – هم راستا میشود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حرکت به سوی اجرای کیفی و مطلوب برنامه درس تربیت بدنی مستلزم مساعدت و توجه ویژه معلمان، مدیران و مسئولان است،گفت: ما به استناد راهکارهای ۲-۵ و ۲-۱۹ سند تحول بنیادین مبنی بر برنامهریزی برای کیفیت آموزش و اجرای نظام ارزشیابی در این دستورالعمل ضمن معرفی ارکان اصلی اجرای درس تربیت بدنی اقدام به تعریف ساز و کار نظارتی بر اجرا و ارزشیابی مطلوب درس تربیت بدنی در مدارس کردهایم.
حمیدی افزود: اجرای مطلوب درس تربیت بدنی مستلزم وجود فضای ورزشی مناسب اعم از روباز و سرپوشیده، معلم متخصص و آموزش دیده درس تربیت بدنی، کتاب راهنمای معلم و دفتر ثبت فعالیتها و تجهیزات و مواد آموزشی مورد نیاز ساعت درس تربیت بدنی منطبق با کتاب است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: میتوانیم با تعریف سازوکار نظارتی مناسب و تعریف بستههای آموزشی و تجهیزاتی منطبق با کتب راهنمای معلم، اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی را در مدارس به سطح مطلوب برسانیم.
وی با اشاره به برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت برای گروههای مختلف اعم از معاونان، روسای گروه و کارشناسان دفتر تربیت بدنی و معلمان تربیت بدنی در سال گذشته گفت: تدوین و ابلاغ دستورالعمل جامع اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی، سطح بندی مدارس بر اساس فضای ورزشی در راستای بهسازی، ایمنسازی و تجهیز، ارزشیابی هماهنگ درس تربیت بدنی در پایههای ششم و نهم ،توزیع کتب راهنمای معلم تربیت بدنی در تمامی پایههای تحصیلی در کشور، تولید محتوای کمک آموزشی و چند رسانهای در زمینه آموزش درس تربیت بدنی، تدوین اولین نسخه بسته آموزشی ویژه والدین دانش آموزان و تدوین پیشنویس استانداردهای فضا و تجهیزات ورزشی مدارس منطبق با کتب راهنمای معلم تربیت بدنی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای کیفیت بخشی آموزش درس تربیت بدنی در مدارس است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: افزایش مشارکتپذیری، روحیه جمعی و مسئولیتپذیری فراگیران، افزایش سلامت، نشاط و شادابی در مدارس، تبدیل آموزش دهنده به مربی اسوه و تسهیلکننده یادگیری و پرورش فراگیرانی فعال و تربیت جو از جمله دستاوردهای اقدامات یاد شده به شمار میرود.
حمیدی در بخش دیگری از سخنانش از ابلاغ اعتبار به استانهای کشور برای احداث ۱۱۰ زمین چمن مصنوعی برای ورزش دانشآموزان در داخل یا کنار مدارس دارای فضای مناسب خبر داد و گفت: این اقدام در راستای تحقق سیاست مدرسه محوری آموزش و پرورش و به منظور ایجاد شادی و نشاط بیشتر در جمعیت دانشآموزی و غنیسازی اوقات فراغت آنها صورت گرفته است.