برنامه‌های افطار و سحر رمضان چگونه باشند؟

    کد خبر :25404

تلویزیون برای ماه رمضان ۹۶ شش ویژه برنامه‌ِ افطار را در نظر گرفته است که از این میان دو برنامه برای آشنایی کودکان با روزه‌داری و آداب این ماه میارک است. «ماه عسل» دیگر برنامه افطار تلویزیون است که روایت‌گر قصه‌های مردم با محوریت سبک زندگی است. در کنار این برنامه، تلویزیون افطارها برنامه‌ای مانند «هزار داستان» را دارد که به گفته سازندگانش تلاش می‌کند در فضایی شادتر مسائل مختلف اجتماعی را به تصویر بکشد.

ویژه برنامه‌های سحر هم با همان حال و هوای معنوی و مناجات که مناسب ماه مبارک رمضان است، پخش می‌شود که در این میان ویژه‌برنامه‌ای هم برای کودکان روزه‌دار در نظر گرفته شده است.

با گذشت دو روز از ماه رمضان و پخش این ویژه برنامه‌ها، خبرنگار ایسنا به میان مردم رفته است تا انتظار مخاطبان از محتوا و کیفیت برنامه‌های افطار و سحر را جویا شود.

«ماه عسل» خوب، اما غمگین است

بر این اساس، آقایی ۲۴ ساله – کارشناس فناوری اطلاعات – درباره محتوای ویژه برنامه‌های افطار در ماه مبارک رمضان گفت: برنامه‌هایی که از لحاظ محتوا جذاب باشند، می‌توانند خانواده‌ها را دور هم جمع کنند.  لازم نیست برنامه‌ها در این ماه با نگاه به اقشار و سنین مختلف تولید شوند تا بیننده جذب کنند بلکه یک کار کلی که بر اساس روحیه ما ایرانیان باشد هم کافی است.

او با اشاره به این ویژه برنامه‌ها ادامه داد: برنامه «ماه عسل» خوب است اما محتوای غم‌انگیزی دارد. در ویژه برنامه‌های سحر هم که دعا پخش می‌شود با روند سحر تطابق دارد و مناسب است. همچنین امتیاز مثبتی است که امسال شبکه‌های «امید» و«نهال» برای بچه‌هایی که روزه می‌گیرند برنامه دارد.

مجری نقش موثری در ویژه برنامه‌های رمضان دارد

آقایی ۳۹ ساله – کارشناس ارشد آی‌تی – درباره محتوای ویژه برنامه‌های رمضانی گفت: ویژه برنامه‌های رمضانی بهتر است مباحث دینی، احکام، روایت و احادیث را مطرح کنند. احکام و مباحث دینی باید منطبق بر مسائل روز در این برنامه‌ها بیان شود تا با وضعیت جامعه و جوانان امروز تطابق داشته باشد و صرفا یک نگاه سنتی نباشد. در این برنامه‌ها باید احکام را ملایم‌تر بیان کنند تا بر جوانان تاثیر بگذارد و آن‌ها را جذب کند.

او با اشاره به نقش مجری در ویژه برنامه افطار و سحر رمضان بیان کرد: مجری نقش مهمی در برنامه ماه رمضان دارد. صداوسیما باید از مجریان قدرتمندتر استفاده کند. به نظر من برای ماه رمضان باید مجری پرورش بدهند به دلیل اینکه هر مجری نمی‌تواند این برنامه‌ها را اجرا کند.

او افزود: مجری باید دارای سواد مذهبی و علمی بالا باشد. در پیشبرد این برنامه‌ها و جذب مخاطب  ۶۰ یا ۷۰ درصد مجری موثر است. برنامه «ماه خدا» جزو برنامه‌های خوب ماه رمضان است.

«ماه عسل» تکراری شده است

خانمی ۲۵ ساله – کارشناس حقوق –  درباره برنامه «ماه عسل» گفت: ویژه برنامه ماه عسل تکراری شده و مردم نگاه غم‌انگیزی به آن دارند. این برنامه هیجانی ندارد که مردم را جذب کند.

او درباره اینکه چه موضوعی بهتر است در ویژه برنامه افطار مطرح شود؟ ادامه داد: برای ویژه برنامه افطار بهتر است افرادی را دعوت کنند که نقش مهمی در جامعه داشته‌اند و موفق بوده‌اند. به نظرم دعوت از یک فرد معتاد یا فردی که عضوی دریافت کرده خوب نیست. یک ویژه‌برنامه خاص باید برای این مسائل تولید شود. ویژه برنامه سحر هم طبق حال و هوای ماه رمضان باید دعا و مناجات باشد.

آقایی ۲۴ ساله – کارشناس صنایع – در همین راستا گفت: به نظرم بدترین برنامه افطار در این سال‌ها ماه عسل بوده است زیرا غم را به جامعه تزریق می‌کند. موضوعات این ویژه برنامه‌ها اگر مشکل مردم، جامعه، اخلاق، راست گویی، کارآفرینی باشد، بهتر است. برنامه جشن رمضان بهترین برنامه این ایام بوده که تولید شده است.

تلویزیون موجود غریبی که مجبوریم نگاه کنیم

آقایی۵۲ ساله – دیپلم – درباره برنامه «ماه عسل» بیان کرد: ما با ماه عسل بزرگ شدیم. این برنامه باید افرادی با قصه‌های جدید بیاورد تا جذاب شود. قصه مردم را باید رنگ و بوی هنری دهند. تلویزیون برای ما موجود غریبی است که مجبوریم نگاه کنیم.

بیان مشکلات مردم در برنامه «ماه عسل» موثر است

خانمی ۳۰ ساله – دیپلم – با اشاره به محتوای برنامه «ماه عسل» گفت: برنامه «ماه عسل» از لحاظ محتوا بسیار خوب است و با همین موضوع، بیان کردن مشکلات مردم پیش برود بهتر است زیرا  بر روی مردم تاثیر دارد.

خانم دیگری آنهم ۳۰ ساله – کارشناس حقوق – با اشاره به موضوعاتی که در ویژه برنامه‌های رمضانی بهتر است مطرح شود، اظهار کرد: احترام به والدین، ترویج بیشتر دین در جامعه از موضوعاتی است که باید بیشتر در این ویژه برنامه‌ها بیان شود زیرا مردم از لحاظ اعتقادی ضعیف شده‌اند و جوانان به سمت غرب‌گرایی رفته‌اند.

او با اشاره به ویژه برنامه «ماه عسل» گفت: برنامه ماه عسل بسیار خوب است زیرا مشکل مردم را نشان می‌دهد اما باید بعد از بیان مشکلات، راه‌حلی هم داشته باشند. اگر راه‌حلش مردم است باید از مردم کمک بگیرند.

رسانه ملی باید ربنای شجریان را پخش کند

آقایی ۳۵ ساله – کارشناس صنایع – با اشاره به ربنای شجریان گفت: اولین انتظار من این است که رسانه ملی ربنای شجریان را پخش کند. حتی این اتفاق باعث می‌شود مردم تلویزیون را ببینند.

او ادامه داد: ماه عسل در ویژه برنامه‌های افطار به دلیل اجرای احسان علیخانی و موضوعات اجتماعی که مطرح می‌شود، از همه برنامه‌ها جذاب‌تر بوده است. انتظارم این است که در برنامه افطار به آسیب اجتماعی، مشکلات مردم و خواسته جوانان پرداخته شود.

خانمی ۵۲ ساله – مهندس معماری – هم با اشاره به پخش نشدن ربنای شجریان گفت: زمانی که ربنای شجریان که مردم دوست دارند پخش نمی‌شود، چه صحبتی می‌ماند؟ به چه دلیلی تلویزیون ببینیم.

ویژه‌برنامه‌های افطار بهتر است به مسائل احکامی بپردازند

آقایی ۵۲ ساله – دارای تحصیلات سیکل – با بیان اینکه در ویژه برنامه افطار حرف‌های به‌روز، مسائل احکامی دینی و شرعی زده شود برای جوانان بهتر است، گفت: باید در این برنامه‌ها موضوعات احکامی به شکلی مطرح شوند که جوانان راغب شوند نماز بخوانند و روزه بگیرند.

او ادامه داد: برنامه‌های سحر به دلیل پخش دعا و حالت معنوی که دارند، خوب است. زمانی که برنامه ماه عسل پخش می‌شود، به دلیل کیفیت خوب برنامه، بقیه شبکه‌ها را کسی نمی‌بیند. این برنامه افراد را یک جاهایی به خنده می‌اندازد و یک جاهایی به فکر وا می‌دارد.

کارشناسان دینی مجری ویژه برنامه‌های رمضانی شوند

آقایی ۵۶ ساله – کارشناس ارشد مدیریت – درباره برنامه‌های افطار اظهار کرد: در این برنامه‌ها باید موضوعات واقعی بیان شود. مطالبی که امام خمینی (ره) درباره ماه رمضان گفته‌اند، بسیار اثرگذار است اما کسی توجه نمی‌کند. پیشنهادم این است که آثار امام(ره) درباره ماه رمضان را بگیرند و بر اساس آن برنامه‌سازی کنند تا فیلمی کوتاه ساخته شود. همچنین افرادی که مسلط به موضوع رمضان هستند، بیایند صحبت کنند. بعد روحی و عرفانی در این ویژه برنامه‌ها کم است. باید کاری کنیم افراد متخصص در دین، مجری این برنامه‌ها شوند و مجری این برنامه‌ها باید از صورت و وجناتش ببارد که اهل عمل است. افراد مشهور به عنوان مجری این ویژه‌برنامه‌ها مناسب نیستند باید فرد باتقوا باشد.

او ادامه داد: برنامه تفسیر دعاهای سحر خیلی خوب است و مطالب خوبی دارد. کارشناسان باید برای ساخت این برنامه‌ها زمان بگذارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید