اروپا، اصلیترین بازار هدف تجهیزات پزشکی ایران
یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات تجهیزات پزشکی انحصار این صنعت را از کشورهای توسعه یافته خارج می کند.
به گزارش بازتاب به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمد رضا مودودی گفت: صادرات تجهیزات پزشکی در حقیقت، به معنای صادرات دانش فنی، توانمندی های نوآورانه و مهارت های تکنیکی رقابت پذیر نخبگان ایرانی در برابر کشورهای توسعه یافته و بنگاههای پیشرفته ای است که این صنعت را در انحصار خود دارند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: در حال حاضر حدود ۵۰۰ واحد تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور فعال هستند که بیش از ۸۰۰ نوع وسیله پزشکی با کلاس های مختلف، تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند.
وی با اشاره به صادرات ۱۷ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در سال ۹۵ یادآور شد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۱۸ درصد به لحاظ ارزش و ۳۷ درصد به لحاظ وزنی رشد را تجربه کرده و گستره بازارهای هدف آن نیز تا قلب اروپا پیش رفته است.
مودودی با اشاره به نسل فرهیخته و دانش آموخته ایرانی فعال در این حوزه خاطرنشان ساخت: وجود ظرفیت های فکری و عملی جوان در ایران که توانایی تبدیل ایده به محصول تجاری را دارند ، بهترین فرصت برای ورود به عرصههای دانش بنیانی چون صنعت تجهیزات پزشکی است که در آن استعدادهای علمی و فنی، حرف اول را در رقابت تجاری میزند زیرا نخبگان ایرانی ثابت کرده اند که می توانند در سخت ترین شرایط نیز سهم خود را از این فضای کسب و کار بین المللی به چنگ آورند.
وی همچنین متذکر شد: این صنعت نوپا نیازمند توجه و حمایت بیشتر دولت در جهت رفع موانع نرم و سخت در تجارت خارجی و اعتماد بیشتر برای معرفی این دانش و توانمندی تولید تجهیزات پزشکی در محیط های درمانی و بیمارستانی داخل و خارج از کشور است و باید زمینه حضور جدی تر واحدهای صادراتی رقابت پذیر را در بازارها و نمایشگاههای بین المللی تخصصی فراهم ساخت تا بتوانند این قابلیت ها و ظرفیتهای صادراتی را به خوبی به دنیا معرفی کنند.