طرح جدید ترافیک تهران بالاخره در شورا تصویب شد!
طرح جدید ترافیک تهران در حالی به تصویب شورای شهر رسید که یکی از اعضای شورا رای گیری در خصوص برخی جزئیات آن را فاقد وجاهت قانون خواند و به نشانه اعتراض نشست را ترک کرد.
به گزارش تابناک، طرح جدید ترافیک تهران که پیش از رسیدن به دست اعضای شورای شهر و طرح مساله با ایشان، در رسانهها مطرح شده، از چند نهاد در خصوص آن نظرخواهی شده، با امثال پلیس راهور در میان گذاشته شده و حتی در شورای ترافیک مطرح و مصوب شده بود، بالاخره در دستور کار شورای شهر تهران هم قرار گرفت!
اتفاقی که برخی با تکیه بر آن مدعی بودند این طرح روال قانونی خود را طی نکرده و این مساله محل ابهام است. موضوعی که به نوعی به نشست صبح امروز شورای شهر تهران هم راه یافت. نکتهای که البته پیشتر از زبان برخی اعضای شورا هم شنیده شده بود، اما در نهایت خللی در تصویب این طرح در شورا ایجاد نکرد تا کلیات طرح جدید با ۱۴ رای از ۲۰ نفر حاضرین در جلسه به تصویب برسد.
اتفاقی که قرار بود پس از آن نوبت به مباحث نرخ گذاری برسد که پیش از آن، الهام فخاری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اعتراض جلسه شورای شهر را ترک کرد و ضمن آنکه رای گیری در خصوص قیمت طرح ترافیک را فاقد وجاهت قانونی دانست، گفت: «سطح شورا به رایدهندگی به طرحهایی که درباره جزئیات آن اطلاعی ندارند تنزل پیدا کرده است.»
وی پس از آن با اشاره به انتقادهای نهادهای دانشگاهی و کارشناسان به این طرح گفته طرح ترافیک جدید باید در سطح شورای شهر به نتیجه میرسید و بعد به شورای ترافیک میرفت، گفت: این مصوبه عین تبعیض است، چرا فراخوان عمومی نکردید؟ شتابزدگی در این طرح تاثیرات منفی و خطرناکی در پی دارد. درست است که طرح قبلی درست نیست، اما دلیل نمیشود بدون تشکیل کمیته نرخ بگذاریم.
فخاری با بیان اینکه این موضوع هنوز برای برخی کمیسیونها روشن نیست و پیامدهای آن فراتر از ترافیک خواهد بود، گفت: نهادهای دانشگاهی و مدنی مخالف طرح هستند چرا که این طرح پیامدهای اجتماعی و سیاسی دارد. حتی ما به عنوان اعضای شورای شهر نمیدانیم موضوع چیست. علاوه بر این، وقتی سهمیه رایگان نهادهای دولتی مثل قبل برقرار است این چه عدالتی است؟
اعتراضاتی که البته مورد تایید دیگر اعضای شورا نیست چراکه به باور برخی از ایشان، این طرح گامی رو به جلو محسوب میشود؛ گامی که البته پیش از برداشته شدن تا کنون جامعه را به دو دسته موافق و منتقد تبدیل کرده است. منتقدان میگویند این طرح نه تنها باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا نمیشود بلکه مزیتی برای اقشار ثروتمند ایجاد میکند که بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند. آنها همچنین میگویند این طرح در راستای گرانسازی زندگی در تهران و تلاش برای مهاجرت معکوس از تهران است. موافقان، اما میگویند این طرح ورود به محدوده طرح ترافیک را عادلانهتر میکند و از انحصار دارندگان مجوز ورود به طرح خارج میکند.