صنعت خودرو چگونه بینالمللی میشود؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکارهایی را برای پیوستن صنعت خودروی ایران به خودروسازان خارجی و بینالمللی شدن این صنعت پیشبینی کرده است.
به گزارش ایسنا، با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها صنعت خودرو به تدریج از وضعیت نابسامان آن دوران از جمله افت شدید تولید و کاهش کیفیت محصولات فاصله گرفته و در حال احیا و بازیابی خود است.
در همین رابطه در فاصله یک و نیم سال بعد از اجرایی شدن برجام چند توافق و تفاهمنامه بینالمللی با خودروسازان معتبر خارجی به امضا رسیده و پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی چندی پیش به تولید انبوه رسید.
در این شرایط وزارت صنعت اخیرا ویرایش دوم “برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت” را منتشر کرد که در آن راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت کشور پیشبینی شده است.
بخشی از برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنایع مربوط به “برنامه راهبردی صنعت خودرو” است که در بخشی از آن راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بینالمللی شدن صنعت خودروی ایران تعیین شده است.
در این برنامه در زمینه گسترش همکاریهای بینالمللی صنعت خودرو راهکارهای زیر اعلام شده است:” پیشبینی صادرات محصول در قراردادهای همکاری با طرفهای خارجی، سرمایهگذاری مستقیم و مشترک با شرکتهای قطعهساز و مجموعهساز خارجی با نام و نشان تجاری معتبر در جهت تقویت نشان تجاری محصولات، انعقاد توافقنامه دو جانبه و چند جانبه جهت مبادله فناوری و نیز ایجاد زنجیرههای تولید بینالمللی، ایجاد و توسعه مراکز بازاریابی بینالمللی، مساعدت در تامین خطوط اعتباری مناسب برای بازارهای هدف صادراتی، ارتقای نقش صنعت خودرو در پیمانهای منطقهای و جهانی در جهت توسعه صادرات و افزایش مشوقهای صادراتی متناسب با ارزش افزوده محصولات صادراتی و نسبت صادرات به تولید داخل”.
در این زمینه بخشی از راهکارهای تعیین شده برای بینالمللی شدن صنعت خودروی ایران مانند جذب سرمایهگذاران خارجی، مشارکت قطعهسازان داخلی با قطعهسازان بینالمللی، پیشبینی صادرات خودروهای داخلی و انتقال فناوری روز صنعت خودروی جهان؛ در قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو با شرکتهایی همچون پژو پیشبینی و اجرایی شده است.