هیوندای Nexo معرفی شد؛ شاسیبلند هوشمند و مجهز به سلولهای سوختی
هیوندای جدیدترین دستاوردهای خود در حوزهی حملونقل هوشمند را در قالب شاسیبلند نکسو به نمایش گذاشت.
هیوندای در جریان کنفرانس خود در نمایشگاه CES 2018 از شاسیبلند نکسو (Nexo) رونمایی کرد. این خودرو که توان مورد نظر خود را از سلولهای سوختی تأمین میکند، در سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد.
نکسو جایگاه ویژهای در سبد محصولات هیوندای خواهد داشت و جایگزین نمونهی سلولسوختی توسان خواهد شد. اما نکتهی تمایز این شاسیبلند، تجهیز آن به جدیدترین قابلیتها و سیستمهای کمکی رانندهی هیوندای است.
طراحی محصول جدید هیوندای، شباهت زیادی به خودروی مفهومی سلول سوختی این شرکت دارد که سال گذشته معرفی شد. چراغهای باریک و کشیده، جلوپنجرهی عظیم در کنار چراغهای مهشکن بزرگ، نمایی تهاجمی و آیندهنگرانه به نکسو داده است. این در حالی است که در بخش انتهایی خودرو با طراحی سادهتری مواجه هستیم و خبر از المانهای طراحی اغراقشدهی جلوی آن نیست.
سیستم قوای محرکهی هیوندای نکسو توانایی تولید ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۴ نیوتنمتر گشتاور دارد که امکان رسیدن سرعت خودرو از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹.۵ ثانیه فراهم میکند.
هیوندای اعلام کرده است که بر اساس آزمایشهای مؤسسهی استاندارد کرهی جنوبی، نکسو با هر بار سوختگیری قابلیت طی کردن ۵۹۵ کیلومتر مسافت دارد. این در حالی است که میزان مسافت قابل پیمایش این شاسیبلند بر اساس استانداردهای اروپا بیش از ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود.
با این حال تمرکز اصلی هیوندای در مراسم معارفهی نکسو در نمایشگاه CES، نمایش تواناییهای پیشرفته و فناوریهای کمکی رانندهی جدید این شرکت است. یکی از این فناوریها، مانیتور نمایش نقاط کور خودرو است که پشت و طرفین خودرو را هنگام تغییر لاین و مسیر حرکتی نمایش میدهد. این سیستم عملکردی مشابه Lane Watch هوندا دارد؛ اما هیوندای اعلام کرده که سیستم جدید این شرکت اولین نمونهی موجود در این صنعت است که هر دو طرف خودرو را برای نمایش نقاط کور، پوشش میدهد.
فناوری نوین دیگر بهکاررفته در شاسیبلند نکسو، سیستم هدایت خودرو بین خطوط است که از سرعت صفر تا ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت فعالیت میکند. این فناوری هنگام رانندگی در بزرگراهها به کمک نقشه و اطلاعات دریافتی، در کنار کنترل سرعت، بهصورت خودکار خودرو را در مسیر نگه میداد تا شاهد حضور فناوری نیمهخودران در شاسیبلند جدید هیوندای باشیم.
فناوری هوشمند کمکی پارک، دیگر دستاورد جدید هیوندای است که به کمک آن، خودرو بهصورت خودکار قابلیت پارک یا خروج از پارک و بدون نیاز به راننده دارد. این فناوری که مشابه نمونهی بهکاررفته در بیامو سری ۵ است، با دستور راننده از بیرون خودرو انجام میشود.
در نهایت هیوندای از کابین هوشمند خود رونمایی کرد. تکنولوژی ارتباط خودروها که از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء بهره میبرد، امکان اعمال تنظیمات مختلف کابین از طریق دستورات راننده را دارد. همچنین امکان اعمال دستورات مختلفی در وسایل هوشمند خانه از درون خودرو، مانند تنظیم دما و پخش موسیقی خاص پیش از رسیدن در دسترس خواهد بود.
به گفتهی هیوندای، کاربران در کابین هوشمند هیوندای قابلیت اعلام چندین فرمان بهطور پیوسته خواهند داشت؛ بهعنوان مثال میتوان دستور «وضعیت آب و هوا را به من بگو، چراغهای خانه را خاموش کن و آهنگ … را پخش کند» را بدون نیاز به جدا گفتن هر یک و بهصورت پیوسته داد.
در نهایت باید به فناوری تشخیص شرایط سرنشین اشاره کرد که با استفاده از دادههای وضعیت فرمان دادن خودرو و صندلی، ضربان قلب و میزان استرس راننده را بررسی میکند. در صورتی که خودرو استرس را در راننده حس کند، دستیار هوشمند کابین نکسو میتواند بهصورت آنلاین با مشاور یا دکتر ارتباط برقرار کند، موسیقی خاصی پخش کند و با نورپردازی، محیطی آرام برای راننده فراهم کند.