اظهارات شبکه تلویزیونی بیگانه در خصوص سمند صحت دارد؟
شب گذشته، یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان که مورد تایید حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نیست، در برنامه ای به چالش های صنعت خودرو ایران پرداخت.
در این برنامه سمند به عنوان اولین خودرو ملی ایران به انگلیس برده شد و آزمایشات فنی و ایمنی بر روی آن انجام شد. وقتی مجریان برنامه «رپورتاژ» این شبکه خودرو را به مراکز معاینه فنی انگلیس بردند، در بحث آلایندگی سمند توانست تا با بنزین یورو۶ آن کشور استانداردهای لازم را به دست آورد. اما در بحث نصب صحیح صندلی ها که توسط معاینه فنی سنجیده شد، مردود شد.
بعد از آن سمند در اختیار «کولین»، سردبیر مجله Car Magazine گذاشته شد تا مقاله ای را در مورد این خودرو تهیه کند. طبق اعلام مجریان این برنامه، قرار است که مقاله تست فنی سمند ماه آینده در این نشریه چاپ گردد. اما کولین نتیجه را زودتر به این برنامه اعلام کرده است. طبق اعلام نشریه کارمگزین، سمند در بخش کارکرد خودرو ۲ ستاره از ۵ ستاره را دریافت کرده است. همچنین در بحث سهولت رانندگی ۳ ستاره را گرفته و راحتی و رضایت آن ۳ ستاره را دریافت کرده است. قابلیت استفاده سمند از نظر کولین ۴ ستاره دارد و در جمع بندی کلی، این خودرو ۳ ستاره را دریافت کرده است.
در ادامه این برنامه، سمند به مرکز تحقیقات Thatcham می رود که به عنوان یکی از ۷ شرکت معتبر بررسی ایمنی خودروها شناخته می شود و تست های آن مورد تایید Euro Ncap است.
در تست پایداری سمند نتوانست خوب ظاهر شود و از نظر کارشناسان این موسسه مردود شد. زیرا سمند به سامانه کنترل پایداری الکتریکی مجهز نیست و در حال حاضر وجود چنین سیستمی در خودروهای بازار اروپا اجباری شده است. همچنین در تست صندلی های جلو، با سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت شبیه سازی شده تصادف از عقب، صندلی های سمند نامناسب سنجیده شد. به گفته کارشناسان Thatcham فناوری صندلی های سمند مشابه به خودروهای ۲۰ سال پیش است. وقتی بحث تست تصادف شد، این موسسه بررسی تصادفات شاخ به شاخ را با ۴۰% برخورد هر خودرو و سرعت تصادف ۵۰ کیلومتر بر ساعت بر روی سمند شبیه سازی کرد. وقتی تست انجام شد، گویا سمند طبق استانداردهای روز تنها یک ستاره ایمنی را به دست آورد. در این تصادف مشخص شد که داشبورد خودرو جنسی شکننده دارد و ایربگ راننده به خوبی نمی تواند ضربه را دفع کند. همچنین قسمت پشت چرخ ها ایمنی کافی را ندارد و در ضربه شدید به کابین خودرو صدمه می زند. ستون A و B در این تست صدمه جدی دیده بودند و سقف خودرو هم از بین رفته بود. به گفته کارشناسان Thatcham پای راننده در این تست تصادف له شده بود و پیشنهاد این است که تمام سرنشینان سمند همیشه کمربند ایمنی را ببندند.
به نوشته اسب بخار ،فارغ از مسائل سیاسی، باید گفت که محتوای این برنامه می تواند کمک زیادی را در شناسایی ایمنی سمند داشته باشد. پیش از این اعلام می شد که سمند خودرویی ایمن و قوی در تصادف های جاده ای است و نسل های جدید آن به سورن و دنا به مراتب ایمنی بیشتری را دارند. حتی اعلام شده بود که ایران خودرو دنا و سمند را به مراکز تست جهانی فرستاده و توانسته ۳ و ۴ ستاره ایمنی را دریافت کند.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که هنوز موسسه Thatcham گزارش مکتوب و تصویری تست سمند را در سایت خود قرار نداده و از طرفی سایت رسمی کارمگزین هم اطلاعاتی را در خصوص نتیجه تست این خودرو منتشر نکرده است. بدیهی است روابط عمومی گروه صنعتی ایران خودرو می تواند نسبت به گزارش این شبکه واکنش نشان دهد و در صورت نرسیدن به نتایج مستند رسمی، آن را کذب بداند.باید اشاره کرد که نسخه مورد بررسی، گویا به یک کیسه هوا مجهز بوده است. البته مجریان این برنامه اعلام کردند که مدارک رسمی تست به ایران خودرو ارسال شده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا می توان این تست را رد کرد و آن را دروغ رسانه ای خواند؟
نگیدصنعت خودرو بگید صنعت پسمانده خور و ته کاسه لیس پژو ،و…..
بهای ایم پسمانده خوری هم جان ومال مردم درمانده وبی پناه
کجان منصوری ها وجمشیدآرین ها ورضوانی ها؟؟؟؟؟
واقعا چند تا سطل آشغال آتیش زدن ، تخریب اموال عمومی محسوب میشه یا تولید خودروهای آشغال با پول مردم و وام های دولتی چند ده هزار میلیاردی خودرو ساز ها که چندین ساله پس داده نشده اند؟؟ یا آلوده کردن هوا و به خطر انداختن جان و مال مردم با ساخت این خودرو ها !!
والا ۲۸ هزار کشته در سال در تصادفات جاده ای ایران گواه بر بی کیفیت بودن خودرو ها و جاده هاست شکی باقی نمیگذارد که مردم قربانی جنایت خودرو سازی هستند.