ضربه بالگردهای «بلک هاوک» آمریکایی به توانایی جنگی افغانستان
روند جایگزینی بالگردهای آمریکایی با نمونههای روسی سالها زمان خواهد برد و مشکلاتی در زمینه آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری از بالگردهای جدید نیز وجود دارد که در کوتاه مدت به توانایی جنگی ارتش افغانستان آسیب میرساند.
به گزارش بازتاب به نقل از «وار زون»، خلبانان نیروی هوایی افغانستان پرواز با بالگردهای «بلک هاوک» را که قرار است جایگزین بالگردهای «Mi-17» روسی شود، آغاز کردهاند. اما گزارش تازه وزارت دفاع آمریکا نشان میدهد که به دلیل مشکلاتی در زمینه آموزش خلبانان، نگهداری و تعمیر بالگردها و دیگر مشکلات، روند جایگزینی بالگردهای آمریکایی با نمونههای روسی آن سالها زمان خواهد برد.
از همه نگران کنندهتر این است که روند جایگزینی بالگردهای روسی در کوتاه مدت به توانایی جنگی نیروی هوایی افغانستان آسیب میزند.
در بیستم نوامبر سال جاری 6 نفر از اعضای نیروی هوایی افغانستان به طور رسمی دوره آموزشی پرواز با بالگردهای جدید را به پایان رساندند و به نخستین خلبانان این کشور تبدیل شدند که برای پرواز با بالگردهای «UH-60» واجد شرایط هستند.
با این حال تا ماه جاری در مجموع تنها چهارم بالگرد بلک هاوک برای آموزش وجود دارد و تیم آموزش دیده کاملی برای پرواز با این بالگردها نیز وجود ندارد.
از سوی دیگر تعمیر و نگهداری این چهار فروند بالگرد به عهده نیروهای قراردادی است و نیروهای امنیتی افغان آن را انجام نمیدهند.
در گزارش پنتاگون آمده است که نبود نامزدهای واجد شرایط با مهارتهای فنی لازم برای تکمیل این دوره یکی از چالشها برای آموزش خلبانان جدید است.
در ادامه آمده است که نیروهای افغان تقریبا برای تمام مسائل تعمیر و نگهداری بالگردهای جدید به نیروهای قراردادی وابسته هستند.
قرار است از ژانویه سال 2018 نیروی هوایی افغانستان ماهانه 2 بالگرد «UH-60» دریافت کند و واشنگتن نیز در نظر دارد تا در مجموع 160 فروند از این بالگردها را در اختیار ارتش افغانستان بگذارد.
با سرعت کنونی انتقال این بالگردها، تا پایان سال آینده میلادی 28 بالگرد بلک هاوک در ناوگان نیروی هوایی افغانستان وجود خواهد داشت و این تعداد تا پایان سال 2019 به 52 فروند خواهد رسید.
ناتو اعلام کرد که در سال 2018 در مجموع 36 خلبان را آموزش خواهد داد؛ از این رو قرار است 6 خلبان به طور همزمان در دورههای 8 هفتهای آموزش داده شوند.
«وار زون» در ادامه نوشت با توجه به وجود مشکلات بر سر آموزش و جذب خلبانان جدید، ناتو به جای آموزش نیروهای تازه برای پرواز با بالگردهای بلک هاوک، بر آماده کردن خدمه پرواز بالگردهای Mi-17 برای پرواز با بالگردهای آمریکایی تاکید دارد.
گرچه استفاده از خلبانان و تیمهای پروازی باتجربه اقدام منطقی است، اما براساس گزارش پنتاگون تنها 27 خدمه پرواز برای پرواز با Mi-17 وجود دارد.
صرف نظر از روند کند انتقال بالگردهای جدید، یافتن خلبان برای پرواز با این بالگردها نیز میتواند به سرعت به چالشی دیگر تبدیل شود، زیرا هر بلک هاوک به یک خلبان و کمک خلبان آموزش دیده نیاز دارد.
این در حالی است که در گزارش وزارت دفاع آمریکا نیز آمده است که نیروی هوایی افغانستان در استفاده از بالگردهای Mi-17 و نگهداری و تعمیر آن بسیار ماهر هستند.
بالگردهای قدیمی روسی به عنوان وسیلهای برای حمل و نقل، حملات هوایی، پشنیبانی هوایی نزدیک و جابجایی تلفات در میدانهای جنگ استفاده میشود.
از سوی دیگر نیز نیروهای هوایی افغانستان به بالگردهای روسی وابسته است و از ژوئن سال 2017 تا نوامبر این سال حدود 20 درصد از پشتیبانی هوا به زمین توسط بالگردهای Mi-17 انجام شده است.