چابهار، قطب تجاری ایران
چابهار به قطب تجاری کشور تبدیل میشود. این وعدهای است که وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح فاز نخست توسعه بندر چابهار که با حضور رئیسجمهور و مسئولان 17 کشور دیگر برگزار شد، داد.
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و به دلیل موقعیت راهبردی که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است، از اهمیت فراوانی برخوردار است. با این وجود، توسعه این بندر استراتژیک مغفول مانده و آنطور که باید و شاید از آن استفاده نشده است. در دولت یازدهم تلاشهایی در راستای همکاری با کشورهای ذینفع در توسعه بندر چابهار انجام شد و قراردادهایی در این زمینه به امضا رسید. توسعه بندر چابهار میتواند تا حد زیادی بر تجارت خارجی ایران تاثیر بگذارد. علاوه بر اینکه این بندر جایگاه قابل توجهی در ترانزیت کالاهای ایرانی دارد، میتواند مکان مناسبی برای ترانزیت کالاهای کشورهای دیگر باشد و به این طریق قابلیت سودآوری زیاد برای کشور ما دارد. بهرغم موقعیت مناسب این بندر، این نقطه از کشور همچنان محروم مانده و برخی از ساکنان محلی جای استفاده از مواهب آن مبادرت به قاچاق کالا میکنند؛ قاچاقی که نه تنها این افراد را به خطر میاندازد بلکه به تولید ملی نیز ضرر میزند.
توسعه چابهار
قرار گرفتن بندر چابهار در ورودی تنگه هرمز و خلیج فارس باعث شده این بندر ظرفیت بالقوه قابل توجهی در رقابت با دیگر بنادر منطقه داشته باشد؛ ظرفیتی که باعث میشود بسیاری از کشتیها به جای تلف کردن زمان چندروزه خود در رسیدن به نقاط پایانی خلیج فارس کالاهای خود را در ورودی این محدوده دریایی تخلیه کنند. روز گذشته فاز نخست توسعه بندر چابهار افتتاح شد. وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار، گفت: امروز اتفاق بسیار بزرگی در چابهار در جنوب شرقیترین نقطه کشور رخ داده است که ما افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار را با ظرفیت ۸.۵میلیون تن داریم. عباس آخوندی ادامه داد: افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، دروازه ملل و مسیری به سمت شبهقاره هند و سایر کشورهای پیرامون دریای عمان و آغاز کریدوری به سمت شمال است که میتواند جنوب را به شمال و کشورهای پیرامون شمال ایران همچون روسیه، چین و آسیای میانه و اروپا وصل کند.
او با تاکید بر این مطلب که افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اتفاق بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران به شکل ملی و منطقهای است، گفت: چابهار شهر بسیار کوچکی است و با این اتفاق قطعا در چند سال آینده این شهر به قطب بزرگ تجاری ایران تبدیل خواهد شد. همچنانکه اگر بندرعباس امروز را با سه دهه پیش آن مقایسه کنید رشد چندین برابری داشته است قطعا چابهار نیز در آینده یکی از قطبهای جاذب جمعیت خواهد شد. آخوندی خطاب به جوانان کشور گفت: چابهار فرصت بسیار بزرگی برای هرنوع فعالیت شغلی و تجاری است. جوانان کشور میتوانند در حوزه استارتاپها و حوزههای مختلف، حوزه صادرات، شرکتهای حمل و نقلی و شرکتهایی که میتوانند به شرکتهای حمل و نقلی و همچنین صادراتی پشتیبانی دهند، فعالیت داشته باشند. در هر صورت افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار و آغاز دیگر فازهای آن اتفاق بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران و اقتصاد منطقه است. وزیر راه و شهرسازی افزود: فکر میکنم چابهار و جنوبشرق کشور تنها جایی برای کارکردن نیست بلکه جایی برای زندگی کردن است. چابهار منطقهای با چندهزار سال سابقه تمدنی است که خودش کانون توسعه و فرهنگ است. به همین دلیل به افرادی که به سمت تهران کوچ میکنند میگویم که شهر شلوغ تهران با مهاجرتها در حال حاضر دچار مشکلات عدیدهای است به همین دلیل نیز شاید چابهار جایی زیباتر برای زندگی باشد.
امکان ایجاد هزاران شغل در کنار دریا
او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جوانان میتوانند با سرمایههای خرد به چابهار رفته و در آنجا مشغول به کار شوند، گفت: هرکسی ابتکار داشته باشد خودش راه خود را پیدا میکند. مهم این است که افراد ابتکار و نوآوری داشته باشند. اینجا دریاست و در کنار دریا هزاران شغل میتوان ایجاد کرد و میشود کار کرد. وزیر راه و شهرسازی همچنین در چابهار در حاشیه افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار در گفتوگو با خبرنگاران درباره میزان هزینه کرد، اعتبار و نقشی که بندر شهیدبهشتی چابهار در اقتصاد منطقه و کشور ایفا میکند، گفت: چابهار یکی از بنادر بسیار استراتژیک ایران است. چیزی که ما انتظار داریم این است که بندر شهیدبهشتی چابهار چیزی معادل بندر شهیدرجایی بندرعباس شود. لذا ظرفیت نهایی که برای بندر شهید بهشتی چابهار در نظر داریم چیزی در حدود ۸۰میلیون تن در سال است.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت بندر را از ۲/۵میلیون تن به ۸/۵میلیون تن رساندهایم و تاکنون نیز بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری شده و این سرمایهگذاری تا ۸۵۰میلیون دلار ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین علاوه بر بحث بندر، مهم آن است که بتوانیم در این منطقه، پشتیبانیهای لازم را داشته باشیم. لذا شهر چابهار باید شهری باشد که بتواند از این بندر پشتیبانی کند یا این بندر چیزی باشد که بتواند به شهر چابهار خدمات ارائه کند. وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته بسیار مهم این است که این بندر جزو شبکه حمل و نقل جهانی قرار بگیرد. لذا ارتباط ریلی بندر با شبکه ریلی ایران که پس از آن این منطقه را به شبکه ریلی آسیا و تا شبکه ریلی اروپا وصل میکند، نکته مهم دیگری است. به همین دلیل نیز همزمان با بحث بندر چابهار ما بحث ریل چابهار به سمت زاهدان را در دست اجرا داریم.