چگونه از خدمات دولت همراه بهره مند شویم؟
سامانه دولت همراه امکان دسترسی به خدمات دستگاه های دولتی بدون مراجعه به آنها را در تلفن همراه فراهم می کند؛ فقط باید برنامه نرم افزار آن را از تارنمای mob.gov.ir نصب یا کد دستوری#4* را وارد کرد.
ارائه خدمات دستگاه های دولتی با استفاده از تلفن همراه با هدف کاهش زمان و افزایش شفافیت، در دولت یازدهم پیگیری و وارد مرحله عملیاتی شد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین ماه های پایانی کار دولت یازدهم از سامانه دولت همراه رونمایی کرد.
محمود واعظی که آن زمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، دهم مردادماه در مراسم افتتاح مرحله نخست دولت الکترونیک و همراه گفت: مردم می توانند از امروز با تلفن های همراه خود 27 خدمت دستگاه های اجرایی را دریافت کرده و دیگر به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات نیازی ندارند.
در سامانه دولت همراه آمده است: طرح دولت همراه، با هدف ایجاد دایرکتوری جامع نرم افزارهای تحت تلفن همراه و برای مدیریت نرم افزارها و بهره مندسازی کاربران از مزایای رقابتی فضای جامع برنامه های نرم افزاری تلفن همراه (اپلیکیشن های موبایل) و همچنین اطمینان خاطر از مسائل امنیتی و ایمنی نرم افزارها، مرکز اعتبارسنجی دولت همراه به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده است.
در این مرکز پیاده سازی و بهره گیری از همه انواع فناوری های بیسیم و تلفن همراه و همه خدمات، نرم افزارها و تجهیزات مرتبط با آن برای افزایش کیفی و کمّی خدمات و بهره وری برای شهروندان و اجزای مختلف دولت در دستور کار قرار دارد.
وجود مرجعی معتبر برای دریافت نرم افزارها و سامانه های موبایلی، دسترسی سریع به نرم افزارهای مشابه با امکان دسته بندی موضوعی، بهره گیری از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرم افزارها و خدمات، ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید، برخورداری توسعه دهندگان از حمایت های مادی و معنوی و ارزیابی دوره ای و امتیاز دهی مستمر به سطح خدمات ارایه شده توسط سازمان ها و نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی از دیگر مزایای دولت همراه است.
واعظی همان زمان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ارایه خدمات مورد نیاز مردم به صورت الکترونیک تبعیض در دریافت خدمت و بی عدالتی را از بین می برد.
«هیچ راهی برای تحقق عدالت و شفافیت وجود ندارد مگر اینکه همه خدمات در بستر الکترونیک به مردم ارایه شود».
به گفته وی، خدمات الکترونیک روندی را که مردم برای دریافت یک خدمت باید در اداره های دولتی از این اتاق به آن اتاق مراجعه کنند از بین می برد و دیگر در ارایه خدمت تبعیضی وجود نخواهد داشت.
واعظی ادامه داد: اصرار دولت بر این نوع شفافیت است و اینکه شخص رییس جمهوری تاکید کردند دولت الکترونیک و دولت همراه در این دولت اجرا شود، برای دسترسی سریع مردم به اطلاعات و خدمات بود.
رییس جمهوری بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال 1393 در آیین گرامیداشت روز جهانی ارتباطات گفته بود: ما در دورانی قرار داریم که باید در فضایی مطمئنتر، کمهزینه تر و با صرف زمان کمتر، امکانات لازم را برای نسل جوان فراهم کنیم. دولت باید دولت الکترونیک باشد، برای این کار قدمهای کوچکی برداشته شده است اما قدمهای بلندتری در پیش رو داریم.
«حسن روحانی» خواسته بود «با برنامه ریزی درست یک نهضت دیجیتالی در وزارتخانهها انجام شود و اسناد و مدارک در چارچوب قوانین، دیجیتال شوند تا سرعت لازم برای خدمت رسانی به مردم مهیا شود؛ ما در سایه این فناوری میخواهیم اقتصاد دانشبنیان را در کشور گسترش دهیم و از این فناوری برای این اقتصاد استفاده کنیم».
در همین پیوند، مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیک و مدیر پروژه دولت همراه امروز (چهارشنبه) گفت: شهروندان میتوانند از طریق تارنما، نرم افزار، ارتباط پیامکی، کدهای دستوری (یو.اس.اس.دی- USSD) و همچنین وبسرویسها از خدمات دولت همراه بهرهمند شوند.
به نوشته درگاه اطلاع رسانی سازمان فناوری اطلاعات ایران، «شهلا اصولی» افزود: اکنون همه شهروندان میتوانند از طریق تلفن همراه خود نرم افزار دولت همراه را از تارنمای mob.gov.ir دریافت کنند یا از طریق کد دستوری *4# به همه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی و سازمانها دسترسی داشته باشند.
به گفته وی، در آینده نزدیک شمار این خدمات به 1700 مورد میرسد.