تهران 200 گود خطرناک دارد

ساخت و ساز در تهران، باز هم در روز گذشته حاشیهساز شد.
حسن قربانخانی، رییس سازمان نظام مهندسی تهران که بهشدت از ادعای برخی مسوولان مبنی بر امضافروشی مهندسان ناظر و استفاده از مدارک مهندسان ناظر فوت شده، عصبانی بود، در نشست خبری خود از همان ابتدا با ذکر اینکه از این افراد شکایت خواهد شد، گفت: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: کسانی که در روزهای اخیر ادعا کردند از پروانه مهندسان متوفی استفاده شده یا امضافروشی گسترده در سازمان نظام مهندسی انجام میشود در پیشگاه خداوند استغفار کنند، در غیراین صورت علیه آنها طرح شکایت میکنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: اگر کسی واقعا اطلاعات و آماری در مورد این ادعاها دارد، به مراجع ذیصلاح شکایت کند. به جای اینکه به همدیگر اتهام بزنیم و ایرادات کار را به گردن همدیگر بیندازیم بهتر است به نظام ساخت و ساز در ایران که نیازمند تغییرات اساسی است کمک کنیم. به جای فرافکنی، بیاییم جاهایی که ایراد دارد را اصلاح کنیم.
وی در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد گودهای تهران و اینکه چه تعداد از آنها خطرناک هستند گفت: از سال ۱۳۹۲ تا امروز در تهران ۳۲ هزار بازدید گودبرداری داشتیم که از این تعداد ۲هزار و ۱۰۰ مورد مربوط به سال ۹۶ است. ۶۲ درصد کاهش در گودبرداری شهر تهران داشتیم که کمک کرد اتفاقات ناگوار کم شود. در مورد گودهای خطرناک هم باید بگویم از دیدگاه ما «گودی» خطرناک است که عمیق باشد و اصول ایمنسازی و تثبیت در آن به خوبی رعایت نشده باشد.
وی با ذکر اینکه در جلسهای که دو هفته قبل با شهرداری و شورای شهرداشتیم، گزارش کامل و مبسوطی از این گودها را ارایه کردیم، گفت: در عین حال ما گزارش فنی هرگودی که خطرناک باشد را به شهرداری میدهیم تا پیگیرآن باشند ولی بقیه پیگیری آن با ما نیست. قربانخانی همچنین در مورد تعداد گودهای خطرناک تهران نیز گفت: براساس بررسیهای ما، در تهران بیش از ۲۰۰ گود خطرناک وجود دارد که امیدواریم شهرداری فکری برای آنها بکند.
وی در پاسخ به سوال دیگر «اعتماد» در مورد دو بخشنامه شهردار جدید تهران در مورد جلوگیری از تراکم فروشی درتهران گفت: اگر دوستانمان در شهرداری به جایی برسند که منابع درآمدی شهر بتواند هزینههای آنها را پوشش دهد آرزوی همه است! آنهم در شهری که بیش از ۵۰ درصد درآمد شهرداری از محل ساخت وسازهاست. اصولا تراکمفروشی باعث ترافیک و آلودگیهای زیستمحیطی شده است. سودش را بعضی افراد بردهاند و ضررش به مردم رسیده است.
وی همچنین درخصوص پرونده تخلف ۴۰ میلیارد تومانی گفت: در زمانی که ۴۰ میلیارد تومان اتفاق افتاد من عضو هیات مدیره بودم. طرح اولیه این بود که گفتند بانک شهر در بافت فرسوده وام میدهد و اگر نظام مهندسی پول خود را به آنجا ببرد به بحث اشتغال و نیز ساخت و ساز در بافت فرسوده خدمت میکند. نیت هیات مدیره نظام مهندسی هم این بود. اما در عمل مسوولان بانک برگههای سفید امضایی را از مسوولان وقت سازمان گرفتند و سپرده ما را وجه تضمین یک شرکت قرار دادند. هیات مدیره به هیچوجه تاییدی برای این کار نداده بودند. لذا بخش عمدهای از تخلف صورت گرفته، متوجه بانک است.
وی تاکید کرد: آن پرونده در دادگاه در حال رسیدگی است. آخرین اتفاق اینکه قاضی پرونده به بانک شهردستور داده حق ندارد به آن پول دست بزند؛ بانک هم هر ماه سود پول ما را میدهد. صرفا نمیتوانیم به دلیل مشکلاتی که برایمان ایجاد کردند پولمان را جابهجا کنیم. قربانخانی درباره نظر سازمان نظام مهندسی درخصوص اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان که میتواند تضمینکننده ایمنی و کیفیت بناهای حداث شده باشد نیز گفت: این آییننامه هم میتواند جوانبی مثبت وهم زوایایی منفی داشته باشد. ولی شهرداریها نشان دادند به این قوانین تمکین نمیکنند. تجربه ۲۲ ساله نشان داده که سازمان نظام مهندسی به ساخت و ساز کمک کرده است اما شهرداری بخشهایی را عمل میکند که برایش مزایا و محاسنی داشته باشد و در پروسه ساخت و ساز قطعا آن مواردی را که دوستان مدنظر دارند اصلاح شود انجام نخواهد شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار شکایتهای مطرحشده از این سازمان گفت: از ۵ هزار مورد پرونده تشکیل شده برای سازمان نظام مهندسی در مراجع قضایی تنها ۲هزار مورد منجر به محکومیت شده که خیلی از این موارد را خود نظام مهندسی پیگیری میکند. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند مالسازی و مجتمعهای بزرگ تجاری در تهران گفت: واقعیت این است که در شهری به این پرترافیکی این مالسازیهایی که اتفاق میافتد، به جز گرفتاری برای مردم، مشکلی را حل نخواهد کرد. لذا مواردی هم که ساخته شده استانداردهای روز دنیا در آن رعایت نشده است.