سونامی کمبود معلم به مدارس استثنایی رسید/ شرایط تحصیل دیرآموزها در مدارس عادی

    کد خبر :130743

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سالانه ۸۰۰ نفر از سازمان آموزش و پرورش استثنایی بازنشسته می‌شوند و در برابر حجم بازنشستگی تعداد جذب نیروها بسیار اندک است.

به گزارش  تسنیم، محسن غفوریان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال‌های اخیر سیاست‌هایی را مبتنی بر سند تحول بنیادین که ناظر بر تفاوت‌های فردی و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی است، ایجاد کرد و براین اساس سیاست‌هایی طراحی‌شده که از سال 97 تا به امروز در حال اجراست.

وی افزود: نخستین سیاست در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شناسایی به هنگام تمام کودکان دارای نیازهای ویژه است. هم اکنون 129 هزار و 400 دانش‌آموز تحت پوشش این سازمان قرار دارند که 73 هزار و 580 نفر در مدارس ویژه استثنایی و 55 هزار و 820 نفر به صورت تلفیقی در مدارس عادی حضور دارند.

*هم اکنون نمی‌دانیم چه تعداد کودک دارای معلولیت به مدرسه نمی‌آیند

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: برای شناسایی بهنگام دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش و پرورش به تنهایی مسئول نیست و باید سایر دستگاه‌ها نیز ما را همراهی کنند تا در اولین زمان کودکان با نیازهای ویژه شناسایی شده و اطلاعات آنها در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار بگیرد، هم اکنون آمار دقیقی وجودندارد تا بدانیم چند فرد دارای معلولیت خارج از نظام تعلیم و تربیت هستند و در این رابطه نهادهایی مانند بهزیستی و ثبت‌احوال باید در کمترین زمان ممکن افراد را شناسایی و اطلاعاتشان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

غفوریان ادامه داد: با همکاری سازمان نهضت سواد آموزی در تلاش هستیم تا افراد بزرگسال دارای معلولیت را تحت آموزش ببریم. همچنین سیاست دیگر ما فراگیرسازی آموزش برای دربرگیری کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است برهمین اساس باید شرایطی ایجاد شود تا دانش‌آموزان در نزدیکترین مدرسه محل سکونت خود حضور یابند.

*55 هزار دانش‌آموزانبا نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل می‌کنند

وی بیان کرد: 55 هزار و 820 دانش‌آموز در گروه‌های آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، معلولان جسمی و حرکتی و افراد دارای مشکلات هیجانی مانند اوتیسم با دریافت خدمات پشتیبانی از آموزش و پرورش استثنایی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده در توسعه طرح فراگیرسازی، مشکلات نگرشی و پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی است به همین منظور گسترش طرح تلفیقی نیازمند فراهم کردن استلزاماتی از جمله مناسب سازی فضای آموزشی و ایجاد تسهیلات آموزشی و پرورشی در مدارس عادی است.

*سونامی کمبود نیرو به آموزش و پرورش استثنایی رسید

غفوریان افزود: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که براساس طرح فراگیرسازی در مدارس عادی حضور دارند باید از معلم رابط بهره‌مند شوند اما هم اکنون در سازمان آموزش و پرورش استثنایی با کمبود نیرو مواجه هستیم و برای ارائه خدمات مناسب به این دانش‌آموزان نیازمند جذب نیروی بیشتر هستیم.

وی تصریح کرد: سالانه 800 نفر از سازمان آموزش و پرورش استثنایی بازنشسته می‌شوند مجموع نیروهای ما در کل کشور 23 هزار نفر است و در برابر حجم بازنشستگی تعداد جذب نیروها بسیار اندک است برهمین اساس از سال آینده با سونامی بازنشستگی در تمام گروه‌های آموزشی و توانبخشی مواجه خواهیم شد.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: سازمان امور اداری و استخدامی باید با ما همراهی کند و به ازای بازنشستگی نیروهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی یا حداقل 50 درصد آن مجوز استخدام به ما بدهد تا بتوانیم خلأکمبود نیرو را پُر کنیم. چرا که هم اکنون برای گسترش طرح تلفیقی به ازای هر دانش‌آموز با نیازهای ویژه که در مدارس عادی حضور می‌یابد به میانگین 2 تا 8 ساعت معلم رابط نیاز داریم.

غفوریان گفت: برای 55 هزار و 820 دانش‌آموز با نیازهای ویژه که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند، 800 مدرسه استثنایی به عنوان پشتیبان در نظر گرفته‌ایم تا به آنها خدمات ویژه ارائه دهند. این مدارس پشتیبان چند مدرسه عادی را تحت پوشش قرار می‌دهند و معلمان رابط از این مدارس به مدارس عادی اعزام می‌شوند.

*کمترین مقاومت در میان دانش‌آموزان برای پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

وی با اشاره به اینکه هم اکنون برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی با مقاومت‌هایی از سوی معلمان و والدین دانش‌آموزان مواجه هستیم عنوان کرد: مقاومت بین دانش‌آموزان بسیار کم است و این نیاز وجود دارد تا دانش‌آموزان معلول بتوانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: اصلاح و ارتقای فعالیت‌های آموزشی، توانبخشی و پرورشی برای هدایت کودکان با نیازهای ویژه به منظور دستیابی به زندگی مطلوب یکی دیگر از سیاست‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و برهمین اساس در جهت آموزش مهارت‌های زندگی و فنی گام برمی‌داریم. هم اکنون دانش آموزانی که از مدارس ما فارغ التحصیل می‌شوند با یک حرفه در سطح درجه 3 آشنا شده و گواهینامه‌ای را از سازمان فنی و حرفه ای دریافت می‌کنند.

غفوریان عنوان کرد: شناسایی، بهره‌گیری و هدایت مشارکت تمام نهادهای اجتماعی از جمله خانواده، نهادهای دولتی و سازمان های مردم نهاد به منظور بهبود دستیابی کودکان با نیازهای ویژه به مهارت‌های لازم یکی دیگر از سیاست‌های مدنظر است و تلاش می‌کنیم تا به منظور رضایت‌مندی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گروه آسیب‌دیده شنوایی، بینایی، معلولان جسمی و حرکتی را از پایین‌ترین سن به مدارس عادی هدایت کنیم و به منظور تسهیل فرآیند آموزش معلم رابط به آنها اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 طرحی را در دست اجرا داریم تا براساس آن مدارس بدون مانع گسترش یابد، اظهار کرد: براین اساس دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه باید در طبقه اول مدارس سازماندهی شوند از سوی دیگر طبق تفاهم نامه با سازمان نوسازی مقرر شد تمام مدارس جدیدی که ساخته می‌شوند برای حضور دانش‌آموزان معلول مناسب سازی شوند. یعنی دارایی رمپ، رفع نقاط پرخطر، مناسب‌سازی کلاس‌ها و سرویس بهداشتی متناسب با دانش‌آموزان معلول باشند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: یک هزار و 633 دانش‌آموز درکل کشور در 25 مرکز شبانه روزی استثائی مشغول به تحصیل هستند. اما با توجه به نگاه فراگیر‌سازی صرفا در نقاط محروم بحث مناطق شبانه روزی مطرح است و در شهرها تأکید داریم دانش آموزان در سیستم آموزش تلفیقی تحصیل کنند.

غفوریان با اشاره به اینکه هزینه هر دانش‌آموز استثنایی 5 برابر دانش‌آموز عادی است گفت: باید بخشی از هزینه خانواده‌های این کودکان را بکاهیم تا هزینه‌ها مانع حضور دانش‌آموزان در مدارس نشود. در سال 95 حدود 3 هزار و 555 پرونده را بررسی کردیم که حدود 1200 مورد هزینه عینک، 1200 مورد هزینه داروی مستمر، 89 مورد خدمات جراحی و بستری در بیمارستان، 70 مورد هزینه واکر، 45 مورد هزینه کاشت حلزون، یک هزار و 600 مورد هزینه سمعک و یک هزار تبلت ویژه دانش‌آموزان کم بینا را متقبل شده‌ایم.

*30درصد دانش‌آموزان استثنایی از سرویس محرومند

وی با اشاره به سرویس دانش‌آموزان استثنایی، تصریح کرد: در اکثر شهرها یک مدرسه ویژه این دانش‌آموزان داریم که آنها باید از نقاط مختلف به مدرسه بیایند بنابراین بحث سرویس آنها دارای اهمیت ویژه ای است که خوشبختانه در تهران این خدمات توسط شهرداری به صورت رایگان ارائه می‌شود و در سال 96 اعتبار مربوط به ایاب و ذهاب دانش‌آموزن استثنایی از سه میلیارد تومان به 29 میلیارد تومان افزایش یافته است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در بحث خرید وسایل آموزشی مانند ماشین پرکینگز ویژه دانش‌آموزان نابینا و تجهیزات جدید آموزشی نیازمند همراهی خیران هستیم چرا که هزینه برخی تجهیزات گران است.

غفوریان با اشاره به طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان یادآور شد: دانش‌آموزان دیراموز باید در مدارس عادی حضور یابند و از خدمات جبرانی و افزایش طول سال تحصیلی بدون تغییر کتابهای درسی و سیاست جداسازی بهره مند شوند در حقیقت دانش‌آموزان دیرآموز با استفاده از خدمات کلاسهای جبرانی می‌توانند در مدارس عادی حضور یابند.

وی عنوان کرد: از سال تحصیلی آینده تمام دانش‌آموزان پیش دبستانی را که دیرآموز تشخیص داده می‌شوند تحت پوشش خدمات مداخله‌ای قرار خواهیم داد. دانش‌آموزانی که در درس ریاضی و خواندن و نوشتن دارای مشکل هستند باید از سوی معلم به مراکز ویژه مشکلات یادگیری ارجاع داده شوند تا با برنامه‌های حمایتی مشکل آنها رفع شود. همچنین تمام دانش‌آموزان دارای اختلالات طیف هیجانی مانند اوتیسم نباید در مدارس استثنایی تحصیل کنند بلکه سطوح خفیف اوتیسم می‌تواند با استفاده از خدمات حمایتی و آموزشی در مدارس عادی تحصیل کنند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش استثنایی گفت: هم اکنون 30 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش سرویس نیستند و در بحث نیروهای توانبخشی به ویژه نیروهای گفتار درمانگر و کاردرمانگر با کمبود شدید مواجه هستیم. نیروهای خدماتی برای مدارس به ویژه دانش‌آموزان چند معلولیتی نیاز است که باید تأمین شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید