با مخاطب پروپاقرص «خانه ی پوشالی» آشنا شوید؛ «محمدباقر قالیباف» / آقای شهردار چگونه طرح «فرانک آندروود» را در انتخابات کپی کرد؟
به نظر می رسد قالیباف و مشاورانش سریال معروف آمریکایی را که کاخ سفید را خانه پوشالی مینامد، تماشا کرده و تحت تاثیر قرار گرفتند.
کپی کردن ثبت نام بیکاران
«فرانک آندروود» در سریال خانه پوشالی فردی است که به شکل مفرطی عاشق رسیدن به ریاست جمهوری آمریکاست. او برای دستیابی به این رویای خود، دست به هر کاری میزند. سرانجام بعد از استعفای رئیس جمهور مستقر، به ریاست جمهوری آمریکا می رسد اما او نیاز دارد مردم را برای دور بعد وادار کند به او رای دهند. برای همین بر روی بیکاران متمرکز می شود. در قسمت پنجم از فصل 3 این سریال، مجلس آمریکا با او مخالفت میکند. فرانک به دنبال راهی میگردد تا رهبران مجلس آمریکا از هر دو حزب را وادار به پذیرش خواستهاش کند. ایده او این است که میتوان آنها را با یک حرکت پرسروصدا تحت تاثیر قرار داد. از همین رو با وعده به شهردار یکی از مناطق، قرار می شود با همکاری وی در مقابل کنگره آمریکا صفی از بیکاران را تشکیل دهند. آنها با برپا کردن یک چادر و ثبت نام از بیکاران سعی میکنند کار پرسروصدایی را به راه بیندازند.
به گفته مسئول ثبت نام، آن چادر «محل تحقق رویاهاست». درست مثل قالیباف که سایتش را محل تحقق رویاهای بیکاران معرفی میکند. فرانک، شخصیت اصلی داستان انسانی است که هیچ حد و مرز اخلاقی ندارد. او در جایی از همین ماجرا می گوید: «باید برنامه اشتغالزایی آمریکا را به مردم قالب کنیم.» و معتقد است که باید مردم را در سراسر کشور آمریکا وادار کنند که «برای دریافت شغل ثبت نام کنند.» درست به مانند قالیباف که از مردم خواست در سایت کارانه ثبت نام کنند تا رویاهایشان تحقق پیدا کند. هم قالیباف و فرانک آندروود می دانستند که وعده هایشان تحقق پذیر نیست. اما اگرچه نمی توان این روزها این موضوع را از زبان قالیباف شنید اما شخصیت اصلی سریال در یک سکانس به این موضوع اینگونه اعتراف می کند: «یک سیاستمدار نمیتونه هرگز بیخیال دادن وعده و وعیدهای الکی شود»
فرانک آندروود به خوبی می داند برای تحریک مردم نیاز به یک نقطه خروج و یا سکوی پرش دارد. او باید بتواند جامعه را برای این کار بسیج کند. مهمترین و راحت ترین راه نیز ثبت نام بیکاران برای دریافت شغل است. اتفاقی که هیچ هزینه ای ندارد اما مردم را به حرکت وادار می کند. قالیباف اما می دانست که نمی تواند قبل از آغاز ریاست جمهور به سبک «آندروود» عمل کند و از مردم بخواهد در نقطه ای برای ثبت نام حاضر شوند. از همین رو به ناچار از یک سایت استفاده کرد. سایتی که آمار پایین بازدیدش نشان می دهد این ایده او نیز به علت کپی برداری ناقص و ضعیف که با شرایط ایران هیچ سازگاری نداشت، با شکست مواجه شده است. به سایتها و خبرگزاری ها و کانال هایی که اخبار راه اندازی سایت کارانه را منتشر کردند سری بزنید. دیگر هیچ کدام از آنها نیز حاضر نیستند به این ایده دست دومی بپردازند. این کپی برداری ناقص هم برای قالیباف هیچ نتیجه ای به دنبال نداشت.