وجودشناورهای صیادی چینی درسواحل ایران ردشد
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، صید آبزیان توسط کشتی ها و شناورهای چینی را رد کرد و گفت: در حال حاضر تمام کشتی های صیادی فعال در آب های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، مالکیت و پرچم ایرانی دارند و وجود شناورهای چینی در این سواحل غیرمستند است.
به گزارش بازتاب از وزارت جهاد کشاورزی، ‘شاپور کاکولکی’ درخصوص انتشار اخباری مبنی بر وجود شناورهای چینی در آبهای ایران افزود: کشتی های صیادی در سواحل جنوب کشور با دریافت گواهینامه ثبت از سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین مجوز صید از شیلات به فعالیت صید در چارچوب مقررات مشغول هستند.
به گفته وی، وجود شناورهای چینی در صیادی ایران کاملا غیر مستند است و به طور احتمالی می تواند مکان تامین شناورهای چینی از خارج کشور باشد.
وی اظهارداشت: صید این کشتی ها برای گونه فانوس ماهیان که دارای سایز کوچک حداکثر هفت سانتی متری با وزن چهار تا پنج گرم و عمر کوتاه حدود یکسال است که به صورت گله ای و در حجم زیاد در مناطق عمیق بیش از 200 متر زیست می کنند.
وی اضافه کرد: از این رو امکان صید این ماهی با شناورهای کلاس لنج و قایق (صیادان سنتی) که جامعه بهره بردار سنتی را تشکیل می دهد وجود نداشته و تداخل با صید خرد ندارد و تنها به روش صید ترال میان آبی توسط کشتی های توانمند با برداشت از آب های عمیق امکان پذیر است.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: با توجه به بیولوژی این آبزی و عمر کوتاه در صورت برداشت نکردن به طور طبیعی از بین خواهند رفت.
کاکولکی درباره ذخیره فانوس ماهیان گفت: ذخیره این ماهیان نزدیک به 50 سال پیش در دریای عمان شناسایی و طی اقدامات موثر و صرف هزینه هایی در طول این سال ها ذخایر ارزیابی و تکنولوژی صید از آب های عمیق شناسایی شده است.
وی براساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ذخیره فانوس ماهیان را حدود 2.3 میلیون تن عنوان کرد و افزود: بنابراین حداکثر میزان مجاز قابل برداشت این گروه از ماهیان سالانه بین 200 تا 300 تن است که امروزه کمتر از 10 درصد از میزان مجاز قابل برداشت، توسط کل کشتی های فعال برداشت می شود.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اضافه کرد: برنامه توسعه بهره برداری از این ذخایر از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی سازمان شیلات است که اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی را نصیب کشور می کند.
وی با بیان این که تجهیزات نظارتی مانند سیستم کنترل از راه دور VMS واف لاین بر روی تمام کشتی ها نصب است، افزود: علاوه بران با نظارت دقیق بر تخلیه، پایش مستمر تمام کشتی ها صورت می گیرد و با کوچکترین تخلف برابر ضوابط و مقررات برخورد می شود.