سهنرخی شدن بنزین؛ تصمیمی دیرهنگام در مسیر اصلاح

یک کارشناس انرژی با تأکید بر اینکه اجرای طرح سهنرخی شدن بنزین اقدامی درست اما ناکافی است، گفت: مهمترین مزیت این طرح آن است که مصرفکنندگان پرمصرف و دهکهای بالای جامعه، بنزین را با نرخی نزدیکتر به قیمت واقعی دریافت میکنند و یارانه کمتری نصیبشان میشود.
هاشم اورعی در گفتوگو با مهر افزود: کاهش فاصله قیمتی بنزین در داخل با کشورهای همسایه و کاهش انگیزه قاچاق، از نکات مثبت این طرح است. به گفته او، اختلاف قیمت شدید سوخت بین ایران و کشورهای همسایه باعث شده قاچاق همچنان صرفه اقتصادی داشته باشد و لازم است برای گازوئیل نیز سیاست مشابهی اعمال شود.
وی با اشاره به تورم ۵۰ درصدی کشور و تورم ۷۰ درصدی بخش انرژی بیان کرد: تصور افزایش چشمگیر قیمت بنزین اشتباه است، زیرا با وجود نرخهای جدید (۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان، ۱۰۰ لیتر ۳۰۰۰ تومان و مازاد ۵۵۰۰ تومان)، این افزایش در مدت کوتاهی توسط تورم خنثی میشود.
اورعی تأکید کرد: تنها درصد کمی از مردم بیش از ۱۶۰ لیتر در ماه مصرف دارند و همین موضوع نشان میدهد که این طرح، اگرچه در مسیر اصلاح است، اما برای جلوگیری از زیان سنگین یارانه انرژی کافی نیست. او هشدار داد که تأخیرهای چندساله در اصلاحات انرژی، کشور را در آستانه بحران قرار داده و اگر روند مصرف کنونی ادامه یابد، حتی واردات بنزین نیز به دلیل محدودیتهای اقتصادی دشوار خواهد شد.
این کارشناس انرژی افزود: افزایش قیمت بنزین اجتنابناپذیر است، اما باید در کنار تقویت حملونقل عمومی، اصلاح صنعت خودروسازی و ارتقای فناوری مصرف سوخت انجام شود. او گفت: نمیتوان از مردم خواست که از خودروی شخصی استفاده نکنند، در حالیکه حملونقل عمومی پاسخگوی نیازها نیست و مشکلات اساسی آن همچنان حلنشده باقی مانده است.











