قرارداد ۵۰ میلیارد دلاری سئول با بوئینگ

    کد خبر :1161511
سئول با بوئینگ

کره‌جنوبی با امضای قراردادی ۵۰ میلیارد دلاری با بوئینگ و GE Aerospace، به بزرگ‌ترین سفارش هواپیما در تاریخ خود به منظور نوسازی ناوگان هوایی دست یافت. هر چند که برخی گمانه‌ها از اجبار کره‌جنوبی توسط آمریکا برای این خرید حکایت دارد.

این قرارداد شامل ۲۰ فروند بوئینگ ۷۷۷-۹، ۲۵ فروند ۷۸۷-۱۰، ۵۰ فروند ۷۳۷-۱۰ و ۸ فروند باری ۷۷۷-۸F است.

همچنین، این توافق شامل خرید ۱۹ موتور یدکی به ارزش حدود ۶۹۰ میلیون دلار و یک قرارداد ۲۰ ساله خدمات و نگهداری موتور به ارزش تقریبی ۱۳ تا ۱۳.۷ میلیارد دلار با GE Aerospace می‌باشد.

مقامات Korean Air اعلام کردند که بیش از ۸۰ درصد این هواپیماها برای جایگزینی ناوگان فعلی استفاده خواهند شد. این اقدام هم‌زمان با برنامه ادغام Korean Air و Asiana Airlines انجام می‌شود و به‌طور قابل توجهی ظرفیت عملیاتی و رقابت‌پذیری ناوگان هوایی این کشور را در سطح بین‌المللی افزایش خواهد داد.

مراسم امضای این قرارداد با حضور مدیران ارشد Korean Air، بوئینگ و GE Aerospace و مقامات بلندپایه دو کشور برگزار شد. این توافق نه‌تنها بزرگ‌ترین قرارداد Korean Air تا به امروز است، بلکه نقطه عطفی در صنعت هوایی آسیا به شمار می‌رود و می‌تواند به تحولات گسترده‌ای در این صنعت منجر شود.

گفتنی است اقتصاد کره جنوبی به شدت وابسته به صادرات است و در برابر تعرفه‌های ترامپ سریع رنگ باخت. میزان صادرات خودروی کره جنوبی در سال گذشته میلادی به ۷۰.۷۸ میلیارد دلار رسیده بود در حالی که محموله‌های صادراتی به آمریکا ۴۹.۱ درصد از کل این رقم را تشکیل می‌داد.

برخی از کارشناسان تجارت خارجی عنوان کرده‌اند که کره جنوبی در ازای کاهش تعرفه‌های ترامپ نه برداشتن آن‌ها، ناگزیر شده‌اند که مبلغی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کنند و قرارداد اخیر با بوئینگ می‌تواند ذیل همین موضوع باشد.

گفتنی است از دهه ۱۹۹۰ رقابت بین ایرباس و بوئینگ در بازار بزرگ جت مسافربری به‌عنوان یک انحصار دوگانه فروش شناخته شده‌است.

این موضوع پیامد تعدادی ادغام در صنعت هوافضا در جهان بود که با شکل‌گیری ایرباس به‌عنوان یک کنسرسیوم اروپایی شروع شد و درحالی ادامه یافت که بوئینگ ایالات متحده، مک‌دانل داگلاس رقیب پیشین خود را در سال ۱۹۹۷ در خود ادغام کرد.

خاطرنشان می‌شود صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش فارس؛ این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسب‌وکارها و فرهنگ‌ها در سراسر جهان و اتصال آن ها به بازارهای جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاه‌ها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید