کامیونهای ۱۸ چرخی که بدون راننده، بار جابهجا میکنند

بازتاب– صنعت حملونقل جادهای در ایالات متحده وارد مرحلهای نوین شده است. شرکت فناوری خودران Aurora، مستقر در پیتسبورگ، بهصورت رسمی فعالیت ناوگان کامیونهای سنگین خودران خود را در مسیر بینشهری دالاس – هیوستون آغاز کرده است. این اقدام، نخستین اجرای تجاری کامیونهای بدون راننده در جادههای عمومی ایالات متحده به شمار میرود و نقطه عطفی در مسیر توسعه فناوریهای خودران در حملونقل سنگین محسوب میشود.
سامانهای پیشرفته برای درک دقیق شرایط جاده
فناوری بهکاررفته در این کامیونها با نام Aurora Driver، مجموعهای از بیش از ۲۴ حسگر شامل لیدار، رادار، دوربین، میکروفون و یک رایانهی مرکزی را در بر میگیرد. این سامانه قادر است با تحلیل همزمان دادههای دریافتی، شرایط جاده و محیط اطراف را با دقت بسیار بالا درک کرده و تصمیمگیریهای لازم را بهصورت خودکار انجام دهد.
بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط شرکت Aurora، لیدار اختصاصی این سامانه قادر است تا فاصلهای بیش از ۴۵۰ متر را رصد کرده و در تاریکی شب نیز عابران پیاده را تا ۱۱ ثانیه زودتر از یک راننده انسانی تشخیص دهد.
کریس اورمسن، مدیرعامل و همبنیانگذار Aurora، که در نخستین سفر این ناوگان در مسیر دالاس به هیوستون حضور داشت، عملکرد سامانه را کامل و بینقص توصیف کرده و این لحظه را یکی از نقاط برجسته دوران کاری خود دانست.
همکاریهای راهبردی با تولیدکنندگان بینالمللی
در راستای توسعهی گستردهتر این فناوری، Aurora با شرکتهای برجستهای چون Volvo و PACCAR وارد همکاری شده است. این همکاریها امکان یکپارچهسازی سامانهی Aurora Driver با کامیونهای تولید انبوه را فراهم کرده و بستر لازم برای تسریع در گسترش این فناوری را مهیا نمودهاند.
برنامه توسعه آینده این شرکت شامل گسترش عملیات به مسیرهایی در ایالتهای آریزونا و غرب تگزاس، از جمله شهرهای فینیکس و الپاسو، تا پایان سال جاری میلادی است. همچنین، قابلیت حرکت در شرایط جوی مختلف نظیر شب و باران و گسترش مسیرها در شبکه بزرگراههای بینایالتی در بهروزرسانیهای آتی سامانه در نظر گرفته شده است.
تأثیرات بر بازار کار و نیروی انسانی
با وجود پیشرفتهای فناورانه، نگرانیهایی درباره تأثیر این تحولات بر اشتغال در صنعت حملونقل مطرح شده است. Aurora در این زمینه به گزارش وزارت حملونقل ایالات متحده (منتشرشده در سال ۲۰۲۱) استناد کرده و اعلام کرده است که اتوماسیون در حوزهی حملونقل بینشهری، منجر به کاهش تدریجی مشاغل خواهد شد، نه حذف ناگهانی آنها.
بر اساس این گزارش، رانندگانی که در بخش حملونقل مسافتبلند فعالیت میکنند، میتوانند به مشاغل حملونقل کوتاهبرد که کمتر قابل خودکارسازی هستند، منتقل شوند. همچنین با رشد این فناوری، فرصتهای شغلی جدیدی در زمینهی پشتیبانی فنی، تعمیر و نگهداری و نظارت بر ناوگانهای هوشمند ایجاد خواهد شد.