ارائه خدمات بانکی با ثبت اطلاعات مسکونی متقاضی در سامانه املاک و اسکان

بانک مرکزی در بخشنامهای به شبکه بانکی اعلام کرد: از این پس، ارائه هرگونه خدمات بانکی تنها در صورت ثبت اطلاعات محل سکونت متقاضی در سامانه املاک و اسکان امکانپذیر خواهد بود.
خدماتی نظیر افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات، صدور دسته چک، ارائه ابزارهای پرداخت و پذیرش، و قبول تعهدات بانکی مشروط به ثبت نشانی اقامتگاه اصلی فرد در این سامانه است.
بر اساس ماده ۳ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجارهبها، تمامی دستگاههای اجرایی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بانکها، مؤسسات اعتباری، شهرداریها، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مرتبط موظفند اطلاعات مربوط به املاک، وضعیت سکونتی، مالکیتی، انشعابات و سایر دادههای مورد نیاز را حداکثر ظرف یک ماه به سامانه املاک و اسکان کشور ارائه دهند؛ این اقدام باید با رعایت حریم خصوصی افراد و حفظ محرمانگی انجام شود.
همچنین طبق ماده ۲ آییننامه مربوط به قانون مالیاتهای مستقیم، پس از پایان مهلت خوداظهاری، تمامی دستگاههای اجرایی و خدماترسان تنها با استعلام کد ملی و نشانی ثبتشده در سامانه املاک، مجاز به ارائه خدمات خواهند بود.
به گزارش صدا و سیما، گفتنی است بانک مرکزی از اواخر سال گذشته صدور دسته چک را به عنوان نخستین خدمت مشروط به ثبت اطلاعات سکونتی قرار داد؛ اقدامی که باعث شد مراجعات به سامانه املاک و اسکان سه برابر افزایش یابد.