کدام خودروسازان از تعرفه های جدید ترامپ بیشتر ضرر می کنند؟

    کد خبر :1134971
تغرفه خودرویی ترامپ

بازتابافزایش تعرفه‌های وارداتی خودرو توسط دونالد ترامپ، بیشترین تأثیر را بر خودروسازان خارجی خواهد گذاشت. با این حال، خودروسازان داخلی مانند جنرال موتورز و فورد نیز از این تصمیم متضرر خواهند شد.

تحمیل تعرفه‌های جدید بر واردات خودرو باعث افزایش قابل توجه هزینه‌ها و در نتیجه افزایش قیمت نهایی خودروها خواهد شد. به بیان دیگر، با توجه به اینکه تقریبا ۴۵ درصد از خودروهای فروخته‌شده در آمریکا وارداتی هستند، خودروسازان برای جبران افزایش هزینه‌ها مجبور خواهند شد بخشی از این هزینه‌ها را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند. این موضوع می‌تواند موجب کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و انتقال تمرکز بازار به سمت خودروهای دست‌دوم گردد. حتی خودروسازان داخلی نیز که در ظاهر ممکن است از این سیاست بهره‌مند شوند، با چالش‌هایی نظیر تأمین قطعات خارجی مواجه هستند که هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، تعرفه‌های جدید می‌تواند به تغییرات اساسی در استراتژی‌های تولید و توزیع در صنعت خودروسازی منجر شود. برندهایی مانند ولوو، مزدا و فولکس‌واگن که درصد تولید داخل آنها پایین است، ممکن است برای حفظ رقابت‌پذیری، تولید خود را به داخل آمریکا انتقال دهند. علاوه بر این، احتمال واکنش‌های تلافی‌جویانه از سوی کشورهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و آلمان، موجبات تشدید تنش‌های تجاری و دیپلماتیک را فراهم می‌آورد. در نتیجه، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت این سیاست به نفع خودروسازان داخلی به نظر برسد، اما در بلندمدت می‌تواند به کاهش تقاضا، کاهش رشد بازار و افزایش ناپایداری اقتصادی در صنعت خودروسازی بینجامد.

چرا این موضوع اهمیت دارد؟

به نوشته axios؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که خودروسازان برای جبران هزینه‌های ناشی از این تعرفه‌ها، قیمت خودروها را افزایش دهند. میزان دقیق این افزایش قیمت به سیاست‌های هر شرکت در جذب هزینه‌های تعرفه‌ای بستگی دارد، اما تحلیلگران بر این باورند که قیمت خودروهای جدید به طور متوسط چند هزار دلار افزایش خواهد یافت.

سهم خودرو های مونتاژ شده و فروحته شده در آمریکا-2024 سهم خودرو های مونتاژ شده و فروحته شده در آمریکا-۲۰۲۴

 

کدام برندها بیشترین آسیب را خواهند دید؟

بر اساس تحقیقات Wards Automotive و Barclays، برندهایی که کمترین سهم تولید داخلی را در بین خودروهای فروخته‌شده در آمریکا دارند، عبارتند از:

  • ولوو (۱۳%)
  • مزدا (۱۹%)
  • فولکس‌واگن (۲۱%)

سایر خودروسازان که کمتر از نیمی از خودروهای فروخته‌شده خود در آمریکا را در داخل این کشور تولید می‌کنند، شامل موارد زیر هستند:

  • هیوندای-کیا (۳۳%)
  • مرسدس بنز (۴۳%)
  • بی‌ام‌و (۴۸%)
  • تویوتا (۴۸%)

مدل‌های برجسته وارداتی در سال ۲۰۲۵

برخی از مدل‌های مهمی که در سال ۲۰۲۵ به آمریکا وارد خواهند شد، عبارتند از:

  • فورد ماوریک (Ford Maverick)
  • شورولت بلیزر (Chevrolet Blazer)
  • هیوندای ونیو (Hyundai Venue)
  • نیسان سنترا (Nissan Sentra)
  • پورشه ۹۱۱ (Porsche 911)
  • تویوتا پریوس (Toyota Prius)

این اطلاعات بر اساس داده‌های وزارت حمل و نقل آمریکا ارائه شده است.

تصویری کلی از بازار

حدود ۴۵ درصد از خودروهای فروخته‌شده در آمریکا وارداتی هستند که بیشترین سهم این واردات از مکزیک و کانادا صورت می‌گیرد. همچنین، داده‌های قانون برچسب‌گذاری خودرویی آمریکا نشان می‌دهد که تمامی خودروهای مدل ۲۰۲۵ حداقل ۲۰ درصد از قطعات خود را از کشورهایی غیر از آمریکا و کانادا تأمین می‌کنند.

این تعرفه‌ها می‌توانند به افزایش قیمت خودروها، کاهش رقابت‌پذیری بازار، کاهش فروش و حتی ایجاد تنش‌های تجاری منجر شوند. هرچند ممکن است این سیاست در کوتاه‌مدت به نفع برخی خودروسازان داخلی باشد، اما در بلندمدت می‌تواند به کل صنعت خودروسازی آمریکا آسیب بزند، چرا که افزایش هزینه‌ها در نهایت باعث کاهش تقاضا و رشد کندتر بازار خودرو خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید