سایپا بیشتر از خودرو، زیان تولید می‌کند/ ۳۵ میلیون تومان زیان در هر دقیقه!

    کد خبر :1123335
زیان خودروسازی سایپا

سایپا، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور، در مسیر بحران‌های مالی و تولیدی قرار گرفته است. این شرکت در حالی که در آستانه سال جدید قرار دارد، با زیان‌های سنگین و روند نزولی تولید روبه‌رو است. از هزینه‌های افزایشی گرفته تا کاهش تولید و فروش، سایپا در حال پرداخت بهای عدم‌مدیریت و برنامه‌ریزی درست است. در این میان، سوالات جدی درباره آینده این خودروساز مطرح است و آینده سهامداران و اقتصاد کشور در گرو اقدامات فوری برای اصلاح وضعیت موجود است.

بازتابصنعت خودروسازی ایران، به ویژه سایپا، در حالی به‌پیش می‌رود که با چالش‌های جدی و زیان‌های مداوم دست و پنجه نرم می‌کند. این وضعیت نه تنها برای سهامداران این شرکت بلکه برای اقتصاد ملی و بازار سرمایه نیز زنگ خطری جدی به شمار می‌رود. بررسی دقیق‌تر وضعیت این خودروساز نشان می‌دهد که سایپا در حال حاضر بیشتر شبیه به یک “کارخانه تولید زیان” است تا یک شرکت خودروسازی با عملکرد مثبت.

طبق گزارش‌های مالی منتشرشده، زیان خالص سایپا برای نه ماهه اول سال جاری، به رقم شگفت‌انگیز ۱۳ هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. این رقم زیان‌دهی تنها بخشی از بحران بزرگتر سایپا را به نمایش می‌گذارد. به ازای هر سهم این شرکت، زیان ۷۰۶ ریال به ثبت رسیده است که با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته، چشم‌انداز مالی این خودروساز را به‌شدت تیره کرده است.

زیان‌هایی که هر دقیقه بیشتر می‌شوند

در مقیاس زمانی، زیان‌های سایپا قابل توجه‌تر به نظر می‌آید. آمارهای جدید نشان می‌دهد که این شرکت در هر دقیقه، به‌طور میانگین ۳۵ میلیون تومان زیان به سهامداران و اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. تنها در ۲۷۶ روز اول سال، سایپا بیش از ۵۰ میلیارد تومان زیان در روز گزارش کرده است. این رقم بزرگ نشان از یک بحران واقعی دارد که ممکن است تبعات سنگینی برای صنعت خودرو و همچنین بازار سرمایه در پی داشته باشد.

زیان انباشته و آینده نامشخص سایپا

چالش اصلی دیگری که سایپا با آن مواجه است، زیان انباشته بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومانی است که تا پایان آذرماه به ثبت رسیده است. این میزان زیان بیش از سه برابر سرمایه ثبتی شرکت است و طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در صورتی که زیان یک شرکت از نیمی از سرمایه آن بیشتر شود، هیئت‌مدیره ملزم به دعوت سهامداران برای تصمیم‌گیری درباره بقای شرکت است. در این میان، سوالات جدی مطرح می‌شود: چرا هیچ‌گونه اقدامی برای برطرف کردن این وضعیت صورت نگرفته؟ آیا سایپا در خطر خروج از بورس قرار دارد؟

افزایش هزینه‌ها؛ نشانه‌ای از ناکارآمدی یا سوء مدیریت؟

علاوه بر زیان‌دهی‌های سنگین، سایپا با مشکلات جدی در مدیریت هزینه‌ها نیز روبه‌رو است. هزینه‌های عمومی، اداری و فروش این شرکت در ۹ ماهه اول سال جاری ۳۱ درصد افزایش یافته و به رقم ۴ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان رسیده است. هزینه‌های مالی نیز در همین دوره ۸۱ درصد افزایش یافته و به ۸ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان رسیده است. این افزایش هزینه‌ها، بدون افزایش تولید و فروش، نشان‌دهنده ناکارآمدی در مدیریت و برنامه‌ریزی این شرکت است.

وعده “جهش تولید” و حقیقت عملکرد سایپا

سایپا که در ابتدای سال با شعار “جهش تولید” به میدان آمده بود، اکنون در عمل نه تنها نتوانسته به این هدف دست یابد بلکه تولیداتش کاهش یافته است. در ۹ ماهه نخست سال جاری، تولیدات این شرکت کمتر از سال گذشته بوده و فروش آن نیز افت قابل توجهی داشته است. این آمارها نشان می‌دهند که مدیران سایپا نتوانسته‌اند از پس چالش‌های فعلی برآیند و تحقق اهداف تولیدی به یکی از آرزوهای دور از دسترس تبدیل شده است.

آینده سایپا در هاله‌ای از ابهام

در نهایت، به نظر می‌رسد که سایپا با بحران‌های مالی و مدیریتی گسترده‌ای روبه‌رو است که می‌تواند به تبعات بلندمدتی برای این شرکت و صنعت خودروسازی کشور منجر شود. ادامه این وضعیت نه تنها سهامداران بلکه اقتصاد ملی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. سوال اصلی این است که آیا مدیران سایپا قادر به بازگرداندن شرکت به مسیر رشد و پایداری خواهند بود یا اینکه این خودروساز به‌زودی وارد مرحله بحرانی‌تری خواهد شد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید