قیمت برنج ایرانی ۳۰ درصد افزایش یافت
- اقتصادی
- 12 دقیقه قبل
-
کد خبر :1119279
سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج از افزایش ۳۰ درصدی قیمت برنج ایرانی در کمتر از یک ماه گذشته خبر داد و این امر را نشاندهنده مشکلات در آمار و ارقام تولید برنج داخلی دانست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مجیدرضا خاکی، سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج، در نشست خبری خود گفت: از ابتدای امسال تا ۲۴ دی ماه، حدود ۶۶۰ هزار تن برنج سفید وارد کشور شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کاهش داشته است. در حالی که در سال ۱۴۰۱، میزان واردات برنج به حدود ۱.۷ میلیون تن رسید که ۳۸۰ هزار تن آن توسط بازرگانی دولتی برای تکمیل ذخایر استراتژیک وارد شد.
خاکی در پاسخ به سوالات درباره تأثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت برنج و تمایل مصرفکنندگان به خرید برنج ایرانی اظهار داشت که با افزایش قیمت برنج خارجی، قیمت برنج ایرانی نیز نوسانات زیادی پیدا کرده است که این موضوع باعث میشود بخش بزرگی از جامعه قادر به خرید آن نباشند.
او همچنین به آمار وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید ۲.۷ میلیون تن برنج ایرانی اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش ۳۰ درصدی قیمت برنج ایرانی، یا باید آمار تولید صحیح نباشد، یا اینکه سرانه مصرف بالاتر از حد پیشبینیشده است، یا ممکن است که بازار تحت کنترل دلالان قرار داشته باشد.
وی همچنین گفت که برای تأمین نیاز داخلی، سالانه باید حدود ۱.۲ میلیون تن برنج وارد شود و با توجه به شرایط موجود، قرار است ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود، اما این تصمیم دیرهنگام است.
سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج تاکید کرد که تخصیص ارز یارانهای به این محصول میتواند باعث کاهش قیمت برنج و تسهیل دسترسی مصرفکنندگان به آن شود.
در ادامه، حمد جابریان، عضو انجمن واردکنندگان برنج، با اشاره به سرانه مصرف ۳۵ کیلوگرم برنج در کشور گفت که نیاز سالانه بازار به حدود ۳.۲ میلیون تن برنج میرسد، اما در این زمینه دادههای دقیقی وجود ندارد. او همچنین از تاثیر منفی تعیین قیمت خرید تضمینی برنج در نیمه دوم مهرماه بر بازار و گرانی برنج ایرانی در ماههای پایانی سال سخن گفت.
جابریان همچنین به مشکلات کمآبی و کشاورزی سنتی کشور اشاره کرد و گفت که این مسائل باعث شده است که تولید برنج نتواهد به اندازه نیاز داخلی پاسخگو باشد و این امر منجر به افزایش قیمتها و کاهش توان خرید قشر کمدرآمد شده است.
سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج در پایان تاکید کرد که برای مدیریت بهتر بازار این محصول، نیاز به تشکیل کارگروههایی برای تعیین نیازهای خانوار ایرانی و بهبود وضعیت واردات و تولید داخلی است.