پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به 55 هزار تومان
علی محمودیان، عضو اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته، در نشست خبری خود اعلام کرد: بر اساس آمارهای موجود، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیون لیتر گازوئیل در کشور قاچاق میشود. این مقدار قاچاق در مجموع هر سال حدود ۶ میلیارد دلار هزینه برای کشور به همراه دارد و نشان میدهد که تفاوت قیمت حاملهای انرژی در ایران با بازارهای منطقهای، قاچاق را برای گروههای مختلف اقتصادی جذاب کرده و باعث تقویت شبکههای قاچاق شده است.
محمودیان ادامه داد: با توجه به یارانههای سوختی که کشور در حال حاضر پرداخت میکند، سالانه ۶۰ میلیارد دلار از منابع کشور هدر میرود. عدم اصلاح این روند میتواند مشکلات اقتصادی و امنیتی جدی برای کشور به دنبال داشته باشد. وابستگی زیاد به سوختهای فسیلی و سهم کم انرژیهای تجدیدپذیر در کشور، هر ساله جان هزاران نفر را میگیرد و هزینهای معادل ۸ میلیارد دلار به کشور وارد میکند.
وی همچنین به سهم CNG (گاز طبیعی فشرده) در سبد سوخت خودروهای سبک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهم CNG در این سبد حدود ۱۸ درصد است، در حالی که ظرفیت تولید آن میتواند به ۳۵ درصد برسد. اگر این ظرفیت به طور کامل استفاده شود، با سرمایهگذاری دولت، سالانه ۴ میلیارد دلار صرفهجویی در مصرف بنزین حاصل خواهد شد.
محمودیان در ادامه گفت: تا ابتدای سال ۱۴۰۲، به دلیل جایگزینی LPG (گاز مایع) به جای بنزین، سالانه ۷ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی میشد. اما با افزایش ۱۰ برابری قیمت LPG، این طرح عملاً از چرخه خارج شد. اکنون پیشنهاد میشود که LPG در بخش موتورسیکلتها استفاده شود تا فشار وارد شده به دلیل واردات بنزین کاهش یابد.
وی همچنین پیشنهاد داد که برای جبران مصرف بنزین، سهمیه بنزین برای هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال به مقدار ۲۰ لیتر با قیمت یارانهای ۲۲۵۰ تومان عرضه شود. افراد فاقد خودرو نیز میتوانند سهمیه خود را در بورس انرژی بفروشند و درآمد کسب کنند.
محمودیان همچنین پیشنهاد قیمتگذاری پلکانی را مطرح کرد که بر اساس آن، مصرف مازاد بر ۲۰ لیتر سهمیه، تا ۶۰ لیتر اضافی با قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود.
در نهایت، وی به لزوم گسترش زیرساختهای حمل و نقل پاک و سوختهای جایگزین تأکید کرد و گفت: ۲۰ درصد از انرژی مصرفی در کشور میتواند با بهبود بهرهوری در تاسیسات خانگی صرفهجویی شود، که برای دستیابی به این هدف نیازمند مشارکت مردم است.