گران‌فروشی رسمی لبنیات در سطح بازار/ قیمت‌های متفاوت محصولات لبنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا سوپرمارکت‌ها

    کد خبر :1098374
گران‌فروشی رسمی لبنیات

روز گذشته خبری مبنی بر افزایش ۳۰درصدی قیمت محصولات لبنی منتشر شد که به سرعت از سوی سازمان حمایت تکذیب شد، اما مشاهدات میدانی نشان از تغییر قیمت‌ها دارد.

درحالی که روز گذشته انجمن صنایع لبنی از آزادسازی قیمت ۴محصول لبنی خبر داد، اما سازمان حمایت با ورود به این موضوع آن را تکذیب کرد.

براساس مشاهدات میدانی از یک ماه پیش که زمزمه افزایش ۲۰درصدی قیمت شیر در دامداری‌ها منتشر شد، قیمت برخی محصولات لبنی هم دست‌خوش تغییرات جدی شده است.

یکی از موارد عجیب در بازار محصولات لبنی نرخ‌های متفاوت محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین ۸تا ۱۰درصد در یک محصول لبنی تفاوت قیمت وجود دارد که یکی از عمده‌ترین دلایل این تفاوت‌ها سفارش فروشگاهی برای کارخانه‌ها است.

بیشتر سوپرمارکت‌ها از وضعیت توزیع محصولات لبنی گلایه‌مند هستند و می‌گویند« شرکت‌های لبنی باتوجه به قیمت‌گذاری دستوری هیچ تخفیف و سقف قیمتی برای سوپرمارکت‌ها رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل اختلاف قیمت بین فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها کاملا مشهود است.»

بررسی ها نشان می‌دهد که در دو ماه اخیر قیمت پنیر خامه‌ای تولید یک شرکت لبنی ۱۵ردصد افزایش یافته، اما همچنان سازمان حمایت معتقد است که قیمت محصولات لبنی تغییری نداشته است.

عمده تغییر محصولات به گروه ماست‌ها، کره و پنیر خامه‌ای باز می‌گردد و محصولاتی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند، مانند پنیرها و شیرهای طعم‌دار، ماست‌های فرآوری شده هر چند وقت یکبار از سوی کارخانه‌های لبنی مشمول تغییر قیمت می‌شوند.

یکی از مشکلات عمده سوپرمارکت‌داران این است که اگر محصولات لبنی را به نرخ تعیین شده روی بسته‌بندی نفروشند جریمه خواهند شد، اما شرکت‌های لبنی حاضر به تخفیف و کاهش قیمت برای خرده‌فروشی‌ها نیستند، از سوی دیگر برای مرجوعی محصول قوانین سختگیرانه‌ای را در نظر گرفته‌اند.

چندثانیه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید