کنار قلعه نوعی بودم قهرمان آسیا می شد!

    کد خبر :1098170

پیشکسوت استقلال گفت: من اگر کنار امیر قلعه‌نویی بودم او قهرمان جام ملت‌ها می‌شد و هرگز به قطر نمی‌باخت.

به گزارش مشرق، «رضا رجبی» در سن ۱۸ سالگی پیراهن استقلال را پوشید و ۱۱ سال با پیراهن آبی‌های پایتخت به میدان رفت. رجبی یکی از مدافعان مستحکم استقلال در دهه ۵۰ و ۶۰ محسوب می‌شود و در آن دوران نقش غیر قابل انکاری را در موفقیت‌های آبی‌پوشان تهرانی ایفا کرد.

رجبی حرف‌های جالبی بر زبان آورد. متن این گفت‌وگو در زیر می‌خوانید.

چند وقتی است به منتقد استقلال تبدیل شده‌اید.

من هیچ وقت منتقد استقلال نبودم، نیستم و نخواهم بود، من رضا رجبی هستم، عاشق و دیوانه استقلال. من به خاطر استقلال کتک خوردم. به خاطر استقلال کنار ورزشگاه آب و نان بربری می‌فروختم تا پول خرید بلیت بازی‌های این تیم را تهیه کنم. آن وقت من منتقد استقلال باشم؟

من منظور خاصی نداشتم. از استقلال انتقاد نکردم و اگر حرفی می‌زنم از سر دلسوزی است. دوست دارم تیم استقلال موفق باشد، وقتی استقلال موفق باشد سرم را بالا می‌گیرم. با افتخار در خیابان قدم می‌زنم اما وقتی می‌بینم تیم نتیجه نمی‌گیرد ناراحت می‌شوم. به نکونام گفتم دورهمی درست کردید زمین می‌خوری. این انتقاد بود؟ یک توصیه بود، یک هشدار، مگر زمین نخورد، فوتبال به یک علم تبدیل شده است، اگر علم نداشته باشید زمین خواهید خورد. باید کار کنید. با بازی آقا وسط و بازی پنج به دو تیم نمی‌شود قهرمان شود. این برای مدارس فوتبال است، امروز فوتبال انتقال از دفاع به حمله و از حمله به دفاع است که این‌ها تمرینات و تاکتیک‌های خاص خودش را دارد، چرا تیم‌های نظیر اردن، قرقیزستان،به ما نزدیک شده‌اند؟

چرا؟

هم ما درجا زده‌ایم و هم آنها دنبال علم فوتبال رفته‌اند. رفیق بازی نکردند. افرادی را آوردند که علم فوتبال را داشتند،تجربه داشتند. الان وقتی به نیمکت تیم‌های تیم های لیگ برتری نگه می‌کنید خجالت می‌کشید. دو نفر روی نیمکت مخصوص داد زدن هستند. فوتبال ایران را نگاه کنید، تیمی بیشتر از دو گل ‌می‌زند؟ وقتی یک تیم مثل آلومینیوم اراک چهار گل می‌زند انگار معجزه اتفاق افتاده است. مهم‌ترین اصل در فوتبال باز کردن لایه‌های دفاعی است، من یک سوال می‌پرسم، برویم از ۱۰ تا مربی لیگ برتری بپرسید که پست اکرم عفیف در تیم ملی قطر کجاست؟ حاضرم شرط ببندم کسی نمی‌داند.

خب پست این بازیکن کجاست؟

ظاهرا پیستون چپ است اما در همه جای زمین حضور دارد،در فوتبال اصطلاحی به نام فضا و یار وجود دارد، سال‌هاست داستانی که فضا را چگونه اشغال کنیم و چه زمانی به یار پاس بدهیم را گم کرده‌ایم. چرا در اروپا بازیکن چشم بسته پاس می‌دهد؟ برای اینکه در تمرینات بیش از ۱۰۰ باری روی این تمرینات کار کرده است، مسعود اقبالی سال‌ها در این فوتبال مدرس بوده است چرا باید الان خانه بنشیند؟ او نمی‌تواند به ساختار فوتبال کمک کند؟ پارسال سرپرست استقلال چه کسی بود؟ فردی به نام خواجه‌گیری که هیچ کس وی را نمی‌شناخت! او مقصر نیست؛ کسانی که وی را سر کار گذاشتند مقصر هستند. الان به همسایه سر کوچه‌ای ما بگویید می‌خواهی سرپرست استقلال شوید می‌گوید نه؟اگر امثال من سرپرست استقلال بودند دو نکته به جواد نکونام می‌گفتند که به او می‌توانست کمک کند.

خب دلیل نتیجه نگرفتن استقلال در این فصل چیست؟

حتما این طور است، وقتی تیمی نتیجه نمی‌گیرد دلایل فنی در آن نقش داشته است، وقتی تیمی نتیجه نمی‌گیرد اولین چیزی که مطرح می‌شود چرا کار فنی صورت نگرفته است؟

قبول دارید استقلال امسال تیم خوبی داشت؟ در فصل نقل و انتقالات تیم قدرتمندی بسته شد و به اردوی خارجی رفت. بازیکنان مطالبات فصول گذشته خود را دریافت کردند و همه چیز برای یک فصل درخشان آماده بود.

نشد که بشود.

مدیر در بحث فنی نقش داشت؟

نه،تیم از نظر یارگیری خوب بود، بهترین یارگیری را داشت. بهترین بازیکنان را جذب کرد. برایتان مثال ساده می‌زنم، شما می‌خواهید آبگوشت درست کنید. همه وسایل مورد نیاز را به بهترین شکل تهیه می‌کنید اما وقتی آشپز نداشته باشید نمی‌توانید آبگوشت خوبی درست کنید، استقلال در این فصل دقیقا چنین مشکلی را داشت. تیم عالی بود. بهترین نقل و انتقالات را داشت اما نتوانست در نتیجه گیری موفق باشد. مشکل استقلال همین آشپزی بود که نداشت. من از مدیرعامل امنتقاد نکردم؛ حرف من یک چیز دیگر بود، من سمیعی را شخصا دوست دارم چون مدیر عامل تیم محبوب من است. من اگر از انتقادی کردم منظورم سمیعی نبود. نگفتم سمیعی باید از استقلال برود. نگفتم که مدیرعامل باید برود،برای من مهم نام استقلال است، هر فردی که روی صندلی مدیریت و مربیگری این باشگاه باشد مورد احترام من است. برای من شادی هوادار اهمیت دارد. مشکل استقلال نیست؛ مشکل فوتبال ایران است. سال‌های پیش نیز گفتم و باز هم تاکید می‌کنم منابع مالی که در این فوتبال هزینه می‌شود ۸۰ درصد آن به جیب دلال‌ها می‌رود. باید در تیم‌های پایه‌ای هزینه شود. شما بروید و تحقیق کنید تا به حرف من برسید. دلال‌ها دنبال بازیکن جوان نیستند چرا که از یک بازیکن جوان نمی‌توانند سود میلیاردی ببرند بلکه می‌روند بازیکن و مربی خارجی بیاورند تا سود سرشاری به جیب بزنند. وقتی در این فوتبال به تیم‌های پایه‌ای بها داده نمی‌شود نباید انتظار موفقیت را داشته باشید. این یک عامل استو عامل دیگر را می‌دانید یا باز خودم بگویم.

بفرمایید.

آدم‌های فوتبالی،آدم‌های عاشق، آدم‌های فنی در این فوتبال نیستند. من رضا رجبی عاشق فوتبال هستم. عاشق که چه عرض کنم دیوانه فوتبال هستم. تا ساعت ۵ صبح فوتبال تماشا می‌کنم؛ بعد می‌نشینم و آن را تجزیه و تحلیل می‌کنم؛ آنالیز می‌کنم. امیر قلعه‌نویی را می‌شناسید. آدم رک و راستی در این فوتبال است و بی جهت از یکی تعریف و تمجید نمی‌کند اما از من این کار را انجام داد، نه یک بار بلکه چند بار.

چه چیزی گفت؟

رضا رجبی ۲۰ سال از زمانش جلوتر بازی می‌کرد. او این حرف را نه یک بار بلکه چند بار در تلویزیون و رسانه‌های رسمی بر زبان آورد. این فقط حرف قلعه‌نویی نبود. مهدی فنونی‌زاده در برنامه فوتبال برتر گفت رجبی با اختلاف بهترین دفاع وسط ایران است.

این تعاریف حقیقت دارد؟

مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید؛ اما بروید از تمام هم بازی‌های قدیمی من در تیم‌های مختلف سوال کنید که درباره رضا رجبی چه نظری دارید. همه از فوتبال من تعریف می‌کنند،با جرات می‌گویم کسی در این فوتبال کارنامه مرا ندارد.من اگر کنار امیر قلعه‌نویی بودم او قهرمان جام ملت‌ها می‌شد و هرگز به قطر نمی‌باخت.

قلعه‌نویی که این تعریف و تمجید را از شما کرده است چرا از رضا رجبی استفاده نکرد تا به قول شما قهرمان جام ملت‌ها شود؟

دلیش را می‌دانم اما دوست ندارم آن را باز کنم اما این را هم بگویم که رابطه ما خیلی خوب و صمیمانه است، او را دوست دارم و برایش از صمیم قلب آرزوی موفقیت دارم،منظور من این بود امیذ قلعه‌نویی در قطر هم بیماری داشت و هم آنالیزهای خوبی از تیم ملی ایران و رقبا به وی نمی‌رسید، فوتبال در جریان بازی است، خوب تشخیص بدهید، خوب تغییز بدهید و این تغییر به بهبود تیم کمک کند، فرق مربیان بزرگ دنیا در این سه چیز است،در جام ملت‌ها و بازی با قطر برادرم کنارم نشسته بود، دقیقه 10 بازی به او گفتم اکرم عفیف و معز علی انگار در زمین راه می‌روند اما نتیجه بازی را تغییر می‌دهند، پیشرفت در جزییات است، قطر قهرمان می‌شد به جز زیر ساخت ها چه چیزی از ما بیشتر دارد، از نظر نیروی انسانی ما بهتر هستم، من حرص می‌خوردم که چرا دو تا دفاع وسط ایران نزدیک این دو نفر بازی نمی‌کنند، قطر تا روز بازی با ایران با استفاده از این حربه بالا آمده بود، اگر تشخیص درست بود چنین اتفاق رخ نمی‌داد؟ من احساس می‌کنم این کمک‌ها در شرایط حساس استرس دارند تا به امیر قلعه‌نویی حرف بزنند.من پشت امیر قلعه‌نویی هستم، کنار او نیستم، منافع هم ندارم فقط از او دوست دارم و حمایت می‌کنم، امیر در این فوتبال دشمن دارد و به ناحق از او انتقاد می‌کنند، او بهترین و پرافتخارترین مربی فوتبال ایران است و حقش بود در این فوتبال سرمربی شود، پله پله بالا آمد، وقتی کی‌روش بود کسی جرات انتقاد نداشت اما حالا انتقاداتی از قلعه‌نویی می‌شود که ناجوانمردانه است.

از کارنامه خوبتان حرف زدید، چه کارنامه‌ای دارید؟

پنج رده ملی حضور داشتم، ۱۲ سال بازیکن بهترین و پرافتخارترین تیم ایران در آسیا بودم، کاپیتان استقلال بودم، من به جز فوتبال شغلی نداشتم. دنبال بساز و بفروشی نرفتم. بعد دوران فوتبالم رفتم. دوره‌های مربیگری را دیدم. بالاترین مدرک مربیگری را دارم. مدرک مربیگری سطح حرفه‌ای یا پرولایسنس ( UEFA Pro Licence) که زیر نظر یوفا برگزار می‌شود را گرفته‌ام. بروید ببینید در این فوتبال چند نفر چنین رزومه‌ای دارند؟

پس چرا بیرون هستید؟

بروید از مدیران و مسوولان بپرسید که چرا امثال رضا رجبی بیرون هستند،اگر هر کجای دنیا بودم من را روی سرشان می‌گذاشتند و الان در بهترین تیم‌ها حضور داشتم؛ اما در ایران به دلیل آگاهی و دانشی که دارم باید زجر بکشم. می‌فهمم و نمی‌توانم کار کنم!شرایط فوتبال ما اینگونه است، چون صداقت در این فوتبال جایی ندارد. از آدم می‌خواهند لال باشد و حرف زند. کور باشد و خیلی چیزها را نبیند. اینها درد فوتبال ماست، مربی را محروم کردند شب آمد در تلویزیون گریه کرد و بعد او را بخشیدند تا روی نیمکت بنشیند. وقتی در این فوتبال چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد سنگ رو سنگ بند نمی‌شود.

از کارنامه مربیگری‌تان دفاع می‌کنید؟

همانطور که در فوتبالم از پایه شروع کردم و به بزرگسالان رسیدم بعد از آویختن کفش‌ها نیز چنین کاری را در پیش گرفتم، در پایه‌ها کار کرده‌ام، مدیر آکادمی بوده‌ام. در لیگ دو حضور داشتم و یک رکورد خارق‌العاده از خودم بر جای گذاشتم. در تیم ایلام وقتی حضور داشتم در ۲۶ بازی ۲۳ پیروزی به دست آوردم، در ایلام به می‌گویند امپراتور غرب کشور. تیم را از لیگ آزادگان بالا آوردم، در لیگ برتر بوده‌ام. هر جا حضور داشتم کارنامه درخشانی داشتم.فوتبال در خون من است!

نظرتان درباره انتخاب سهراب بختیاری‌زاده به عنوان سرمربی موقت استقلال چیست؟

سهراب بختیاری زاده به عنوان سرمربی موقت انتخاب شده است و خودش قبول دارد که آمده است تا مربی موقت باشد و به استقلال کمک کند.

باشگاه قرار است سرمربی خارجی انتخاب کند.

سرمربی خارجی فقط خارجی باشد که مهم نیست، باید یک مربی خوب و درجه اول به استقلال بیاوریم؛ یک مربی که در شان باشگاه بزرگ استقلال باشد. باید سرمربی‌ای روی نیمکت بنشیند که رزومه قوی داشته باشد اما از باشگاه استقلال توقع دارم یک کمیته فنی انتخاب کند، کمیته‌ای که هم در مقطع فعلی به سرمربی موقت سهراب بختیاری‌زاده کمک کند و هم در صورتی که سرمربی خارجی انتخاب شود به فعالیت خود ادامه دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید