تلاش دولت برای به صفر رساندن بدهی به فرهنگیان تا ۲ سال آینده

    کد خبر :103770

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند بدهی به فرهنگیان را ظرف یکی دو سال آینده به صفر برساند، گفت: امروز مدارس به دلیل کمبود سرانه نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند و مجبور هستیم اعلام کنیم، والدین در حد توان به مدارس کمک کنند.
«سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش امشب در برنامه تهران 20 سیما، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: تا چند روز دیگر بیش از 13 میلیبون دانش‌آموز در نزدیک به 105 هزار مدرسه سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند؛ ضمن اینکه نزدیک به 138 میلیون جلد کتاب نیز توزیع شده و در شهر تهران نیز از 25 شهریور توزیع می‌شود.

به گزارش نامه نیوز، وی در خصوص «معوقات فرهنگیان به ویژه معوقات مربوط به سال 88» افزود: به دلیل کسری بودجه‌ای که آموزش و پرورش با آن مواجه بوده است، بخشی از مطالبات فرهنگیان از سال‌های پیش باقی مانده است؛ البته در حوزه بازنشستگان برخی از فرایندهای مالی پس از بازنشستگی، از حوزه آموزش و پرورش خارج می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:‌ دولت این جدیت را دارد تا معوقات فرهنگیان را به صفر برساند و امیدواریم ظرف یک تا 2 سال آینده بدهی‌ها را به صفر برساند.

بطحایی در خصوص «آخرین وضعیت دانش‌آموزان حادثه دیده هرمزگانی»، تصریح کرد: بعد از بروز این حادثه دو کار را شروع کردیم؛ یکی گزارش کوتاه‌مدت بود و در آن تأکید داشتیم که آیا ضوابط آیین‌نامه‌های مربوطه رعایت شده است و آیا قصوری در این خصوص وجود داشته که این گزارش آماده شده و 2 روز پیش منتشر شد.

وی یادآور شد: تیم دیگری را خارج از معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل دادم و دیروز گزارش مقدماتی دادند و ظرف سه روز آینده گزارش نهایی منتشر می‌شود؛ ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و دادستانی به این موضوع ورود کرده‌اند و تیم مشترکی از دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده است.

وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: بنده به عنوان وزیر تکلیف قانونی و شرعی دارم تا اولاً دانش‌آموزان و مربی‌ای که در این حادثه فوت شده‌اند، به حقوق خود برسند؛ ضمن اینکه 8 نفر از دانش‌آموزان کماکان مجروح بوده و در بیمارستان بستری هستند؛ البته وزارت بهداشت نیز مجدانه موضوع را دنبال می‌کند.

*اجرای کنترل کیفیت مدارس در سال تحصیلی جدید

بطحایی در خصوص «افزایش کیفیت در آموزش و پرورش»، متذکر شد: درست است که آموزش و پرورش امروز با محدودیت‌هایی مواجه است، اما این دلیل نمی‌شود تا از کیفیت غفلت کنیم؛ ضمن اینکه یکی از برنامه‌هایی که ظرف سال تحصیلی جدید آن را عملیاتی خواهیم کرد، این است که با توجه به امکانات و نیروی انسانی مدارس بررسی کنیم که سطح کیفیت آنها کجا است و چرا بین مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت وجود دارد و قرار است کیفیت لازم را بالا ببریم.

وی اضافه کرد: بخشی از افزایش کیفیت به این موضوع است که محتوایی که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، در زندگی اجتماعی آنها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ مانند مهارت زندگی و سبک زندگی ایرانی و اجتماعی؛ در نتیجه باید بخشی از سبد یادگیری آنها را خالی کنیم و از مهارت‌ها و الگوی زندگی ایرانی و اجتماعی آن را پر کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای افزایش کیفیت باید این مسیر را جدی‌تر جلو ببریم، گفت: ما به عنوان دولت و حاکمیت فضایی در آموزش ایجاد کردیم که اولیای دانش‌آموزان ناخواسته به این سمت می‌روند که از دوره ابتدایی دانش‌آموزان را برای موفقیت در کنکور آماده می‌کنند.

*اجرای برنامه‌های فوق‌برنامه در کنار کتب درسی

بطحایی با اشاره به برنامه‌ها برای افزایش کیفیت در آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: در طول سال تحصیلی جدید قصد داریم، در کنار کتاب‌های درسی برنامه‌‌های فوق‌ برنامه ناظر بر کیفیت را که طراحی کرده‌ایم، اجرا کنیم.

وی متذکر شد: این مهارت‌ها مانند آموزش محیط زیست و مصرف آب است که باید آموزش تکمیلی را در کنار کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان ارائه دهیم و معلم باید به روش فعال این موضوعات را به دانش‌آموزان آموزش دهد که این برنامه را در دست اجرا داریم و چهار تا پنج مفهوم در این خصوص را مدنظر داریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان، افزود: وقتی دانش‌آموزان از مدرسه بیرون می‌آیند از یکسری مهارت‌هایی که باید یاد بگیرند، بی‌بهره هستند؛ در حالی که یکی از برنامه‌های پنجم توسعه که برای آموزش و پرورش وضع شده، این بوده است تا دانش‌آموزان یک مهارت را آموزش ببینند.

* آموزش یک یا دو مهارت به دانش‌آموزان

بطحایی با اشاره به همکاری آموزش و پرورش با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای آموزش مهارت به دانش‌آموزان، عنوان کرد: آموزش پودمان‌هایی شامل مجموعه‌ای از دو تا سه مهارت که یک مهارت را ایجاد می‌کنند، از سال گذشته با کمک این سازمان شروع شده است و ما امیدواریم امسال یک یا دو مهارت را به اجرا درآوریم.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان نیاز دارند در زندگی فردی و اجتماعی در سطحی از مهارت، از ابزار و امکانات استفاده کنند، گفت: دانش‌آموزان باید در مدرسه چیزهایی را فرا گیرند که در بیرون از مدرسه به آن نیاز دارند؛ مانند مهارت تفکر، گفت‌وگو کردن، مطالعه‌کردن، صبور بودن و مدارا کردن که متأسفانه این موضوعات را در مدارس کمتر تمرین می‌کنیم.

* در مدارس غیر دولتی تخلفاتی در خصوص شهریه وجود دارد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص «گلایه مردم از شهریه بالای مدارس غیردولتی» متذکر شد: الگویی برای شهریه مدارس تهیه شده بود که باید اجرا می‌شد؛ البته تخلفاتی وجود دارد که بنده اخیراً به معاون مشارکت‌ها و مدارس غیر دولتی تأکید کردم با اعزام بازرسان به این مدارس این زمینه را فراهم کنند تا مدارس یاد شده براساس الگوی تعیین شده شهریه دریافت کنند.

بطحایی بیان داشت: مدل و الگوی این مدارس بسته به هزینه‌هایی است که این مدارس دارند در شهرهای مختلف متغیر است و این مدل هر سال تهیه می‌شود، اما بنده تأیید می‌کنم که در برخی مدارس غیردولتی از این مدل تخطی می‌شود.

وی در خصوص مدارس دولتی و نحوه رسیدگی به تخلفات آنها اظهار داشت: تشکیلاتی را در مناطق، استان و وزارتخانه داریم که اداره کل بازرسی و رسیدگی به شکایات است و به تخلفات انجام شده رسیدگی می‌کند؛ البته مردم باید به حقوق خود در مدارس آگاه باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان از سال گذشته روبه صعود گذاشته است، گفت: تا سال 1400 تعداد دانش‌آموزان به 14.5 میلیون می‌رسد و افزایشی برابر یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز خواهیم داشت.

*مجبور هستیم از کمک اولیا به مدارس استفاده کنیم

بطحایی در خصوص «کمک‌های اولیای دانش‌آموزان به مدارس دولتی»، افزود: ای کاش می‌توانستیم تمام هزینه‌های مدارس را تأمین کرده و اعلام می‌کردیم، هیچ ولی دانش‌آموزی حتی کمک داوطلبانه نیز به مدارس نداشته باشد، اما امروز این شرایط مهیا نیست و به دلیل کمبود سرانه مدارس، آنها نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند و مجبور هستیم اعلام کنیم، والدین در حد توان به مدارس کمک کنند که امیدواریم روزی برسد که اعلام کنیم نیازی به کمک والدین نداریم.

وی در خصوص «انتقاد از عدم توجه به جوان‌گرایی در آموزش و پرورش»، یادآور شد: سیاست کلی دولت توجه به جوان‌گرایی است و ما نیز در آموزش و پرورش به این سمت می‌رویم و یقین دارم حتماً میانگین سنی مدیران آموزش و پرورش در سال آینده کاهش می‌یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید