انتقاد آقای وزیر از فضای مجازی
ربیعی با بیان اینکه از فضای مجازی انتقاد دارم، گفت: دانشآموزانی که فضای دیجیتال را یاد گرفتهاند، عمق ندارند؛ در صورتی که در دریای اطلاعات هستند؛ در نتیجه عمق سواد با دیجیتال کم شده است.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز در همایش ملی سوادآموزی که در سالن حجاب برگزار شد، با طرح این پرسش که آیا بین تحصیل و سواد رابطه علی وجود دارد، اظهار داشت: به نظرم متغیرهایی باید وجود داشته باشد که سواد به تحصیل منجر شود.
وی افزود: شاید میزان فارغالتخصیلان دانشگاهی نسبت به جمعیت بیشتر است که این موضوع در رشته مهندسی این طور است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دوران گذار طولانی است و این موضوع به سواد ارتباط دارد، گفت: امیدوارم بتوانیم این خلأها را پر کنیم و به این موضوع که کدام متغیرها میتواند به سواد و طلاق نگرفتن و نیز معتاد به سمت اعتباد نرود، نیاز داریم.
ربیعی تصریح کرد: در این روز برای جامعه باسواد کشور هم باید فکر کنیم؛ضمن اینکه باید به بیسوادان هم توجه کنیم.
وی با اشاره به اینکه از چند منظر فضای دیجیتال را میتوان بررسی کرد، ابراز داشت: فضای مجازی به عنوان محیط آموزشی و همچنین خود فناوریها مورد اهمیت است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: اگر سواد استفاده از فناوریها را نداشته باشیم، به بیراهه خواهیم رفت؛البته خوشبختانه این تکنولوژی خودش را به زندگی ما تحمیل کرده است؛ضمن اینکه چگونه از فضای دیجیتال باید استفاده کرد نیز مهم است.
ربیعی با بیان اینکه از فضای مجازی انتقاد دارم، گفت: دانشآموزانی که فضای دیجیتال را یاد گرفتهاند، عمق ندارند؛ در صورتی که در دریای اطلاعات هستند؛ در نتیجه عمق سواد با دیجیتال کم شده است.
وی با بیان اینکه چطور باید فضای دیجیتال را ملموس کنیم تا شور و هیجان در آن به وجود بیاید، تصریح کرد: اینکه خلاصه رمانها و داستانها در سینما و تلویزیون ببینیم با اینکه از روی کتاب میخوانیم، بسیار متفاوت است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اولین کتابی که خریداری کردم، داستانهای «ژول ورن» بود. بینوایان را در سینما و تلویزیون دیدیم، اما خواندن بینوایان چیز دیگری است، و این فضای دیجیتال این موضوعات را بی مزه کرده است.
ربیعی با بیان اینکه احساسات در فضای دیجیتال متفاوت میشود ،عنوان کرد: فضا دچار از جا کندگی شده است و به همین فضای دیجیتال نیاز داریم.
وی اضافه کرد: ناچار هستیم از تلفن همراه استفاده کنم، زیرا اخبار منفی علیه خودم در روز را صدها نفر برایم ارسال میکنند و باید بخوانم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یک نوه سه ساله دارم که با تبلت بازی میکند، گفت: این زندگیهای بی مزه ناشی از همین دیجیتال است.
ربیعی با اشاره به سواد و مسائل اجتماعی، ابراز داشت: علت اول طلاق سواد ارتباطی است و فقر و بیکاری نیست؛ فقر و بیکاری در مرحله چهارم طلاق قرار گرفته است.
وی بیان داشت: سواد لذت بردن از زندگی را بلد نیستیم و بخشی از اعتیادها ریشه در همین موارد دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: سالانه ٧٠٠ هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری کنیم که باید به جای این هزینه از سواد، به کاهش آسیبهای اجتماعی برسیم تا زندگی روان تری داشته باشیم.
ربیعی متذکر شد: امروز باید از فضای دیجیتال در توانمند سازی استفاده کنیم؛ البته آموزش و پرورش ٣٠٠ مرکز توانمندسازی را پیش بینی کرده است و به علت اینکه امکانات کمتری داریم، میتوانیم از فصای دیجیتال استفاده کنیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه بازماندگی از تحصیل در کشورمان رو به کاهش است و هفته پیش که در بوشهر بودم، استاندار عنوان کرد که فقط ٨ نفر بازمانده از تحصیلها را پیدا نکردیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ٣٥ جلد کتاب در قالب کار مشترک با آموزش و پرورش داریم، گفت: امروز ٣٥ هزار کلاس اولی از تحصیل بازماندهاند که تا کلاس ششم این عدد به ١٤٠ هزار نفر میرسد.
ربیعی خاطرنشان کرد: ٥٠ درصد مجموع کلی بیسوادان کشور، یعنی حدود ٤ میلیون نفر به اتیاع افغان ارتباط دارد.
در این مراسم از ٣٥ جلد کتاب که با همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه سوادآموزی تهیه شده است، رونمایی شد.