پیام شعار نمایشگاه کتاب، تشویق به مطالعه بیشتر است

نویسنده کتاب کودک و نوجوان با بیان اینکه شعارهای دو سال آخر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پیامی نهفته در خود دارند، گفت: پیام این شعارها این است که مردم ایران کتاب کم می خوانند و باید به مطالعه بیشتر تشویق شوند.

شعار سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که سیزدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار می شود، عبارت «یک کتاب بیشتر بخوانیم» انتخاب شد، شعاری که برخی آن را مناسب و جالب و برخی انتخاب آن را سطحی و عجولانه عنوان کرده اند.
علی محمد پور  گفت: تمام حرکت ها همیشه با یک شعار همراه است که چکیده باور آن حرکت است، حرکت هایی که هدف خود را نمی شناسند به شعارهای کلی و غیرعملی رو می آورند، شعارهایی که نمی توان با خواندن آنها فهمید، شعار دهنده چه هدفی را دنبال می کند و چه منظوری دارد.
وی با بیان اینکه همه شعارها مخاطب دارند و هدفشان این است که با مخاطب ارتباط بگیرند، افزود: شعارهای نمایشگاه کتاب تهران از ابتدا بسیار کلی بوده و هدف مشخصی را دنبال نمی کرد اما در دو سال اخیر این شعارها سراغ مخاطب واقعی یعنی مردم رفته و سعی دارد با مردم ارتباط بگیرد.
مدیر شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایران «دانی» ادامه داد: هر دو شعار یک پیام نهفته در خود دارد که مردم ایران کتاب کم می خوانند هرچند هر دو سعی دارند راهکار هم ارائه کنند، در یکی گفته می شود «فردا برای خواندن دیر است» پس باید فرصت امروز را مغتنم شمرد و در دیگری راهکار شفاف تری هم ارائه می کند و از مخاطب می خواهد که «یک کتاب بیشتر بخوانیم» زیرا با خواندن یک کتاب بیشتر اتفاق متفاوت تری خواهد افتاد.

** نشر ایران از سرگشتگی خسته شده است
وی اضافه کرد: این دو شعار یک پیام دیگر هم درون خود دارد که نشان می دهد، نشر ایران از سرگشتگی خسته شده و به دنبال معنا است.
محمدپور با بیان اینکه در دنیای امروز هدف کتاب، دانا و داناتر کردن مخاطب نیست، افزود: مخاطب هم با این هدف سراغ کتاب نمی رود بلکه وی با هدف معنابخشی به خود، کتاب می خواند.
به گفته وی، اگر زمانی هدف از خواندن کتاب داناتر شدن بود و کتاب درخت دانایی بود، اکنون کار کتاب، معنابخشی به مخاطب است.
محمدپور با بیان اینکه شبکه نشر هم از این خلاء معنا عذاب می کشد و به دنبال معناست، یادآور شد: شعارها نشان می دهد که نشر به خوبی متوجه است که باید علاوه بر پیدا کردن معنای خود،‌ به مخاطب هم معنا دهد.
این نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه با بحران سیاست گذاری در مصرف محتوا روبرو هستیم، گفت: بحرانی که ما با آن روبرو هستیم آدرس غلط در محتواست زیرا استراتژی محتوا نداریم.
سی امین نمایشگاه کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برپا می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید